Na co zwracać uwagę przy wyborze mikrofonu?

Zobacz Mikrofony i akcesoria w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Sprzęt nagłośnieniowy w sklepie Muzyczny.pl

Jakiego mikrofonu szukamy?

Istnieje kilka aspektów, na które należy zwrócić uwagę podczas kupowania mikrofonu. Pierwszym z nich, jest odpowiedź na pytanie, do czego dany mikrofon ma służyć. Czy będzie to nagrywanie wokali? Czy też gitar albo perkusji? A może kupić mikrofon, którym nagramy wszystko? Od razu odpowiem na to pytanie – taki mikrofon nie istnieje. Możemy jedynie kupić mikrofon, który nagra więcej rzeczy niż inny.

Podstawowe czynniki decydujące o wyborze mikrofonu:

Rodzaj mikrofonu – czy będziemy nagrywać na scenie czy w studio? Bez względu na odpowiedź na to pytanie, panuje generalna zasada: mikrofony dynamiczne używamy na scenie, natomiast w studio częściej spotkamy mikrofony pojemnościowe, chyba że źródło dźwięku jest głośne (np. wzmacniacz gitarowy), wtedy znowu wracamy do tematu mikrofonu dynamicznego. Oczywiście od tej zasady istnieją wyjątki, dlatego przed wyborem konkretnego typu mikrofonu dobrze się zastanów!

Charakterystyka kierunkowa – jej wybór jest zależny od wielu czynników. W sytuacjach scenicznych, w których potrzebujemy izolacji od innych źródeł dźwięku, dobrym wyborem będzie mikrofon o charakterystyce kardioidalnej.

Może chcesz uchwycić brzmienie pokoju lub kilka źródeł dźwięku na raz – wtedy poszukaj mikrofonu z bardziej szeroką charakterystyką.

Charakterystyka częstotliwościowa – czy bardziej płaska charakterystyka częstotliwościowa tym lepiej. Tak mikrofon będzie po prostu mniej podbarwiał dźwięk. Jednak możesz potrzebować mikrofonu, który ma uwydatnione dane pasmo (przykładem jest Shure SM58, który podbija średnie pasmo). Trzeba jednak pamiętać, że trudniej wyrównać charakterystykę niż podbić czy podciąć dane pasmo, dlatego płaska charakterystyka wydaje się lepszym wyborem.

Shure SM58

Shure SM58, źródło: Shure

Oporność – możemy spotkać zarówno mikrofony o wysokiej jak i niskiej oporności. Bez głębszego wnikania w zagadnienia techniczne, powinniśmy szukać mikrofonów z niższą impedancją. Egzemplarze z wysoką opornością są ogólnie tańsze i spełnią swoją rolę, kiedy nie używamy przesadnie długich kabli do ich podłączenia. Jednak w przypadku, kiedy gramy koncert na stadionie i mikrofony są podłączone 20-metrowymi kablami, sprawa impedancji zaczyna nabierać znaczenia. Należy wtedy używać nisko-oporowych mikrofonów jak i kabli.

Redukcja szumów – niektóre mikrofony posiadają rozwiązania pozwalające na redukcję wibracji, po przez zawieszenie ich na swoistych “amortyzatorach”

Podsumowanie

Nawet jeżeli mikrofony mają taką samą charakterystykę kierunkową i częstotliwościową, taką samą wielkość membrany i impedancję – jeden zabrzmi inaczej od drugiego. Teoretycznie taki sam wykres częstotliwości powinien dać takie samo brzmienie, ale w praktyce egzemplarze, które są lepiej zbudowane zabrzmią lepiej. Nie ufaj nikomu kto mówi, że coś zabrzmi tak samo tylko dlatego, że ma takie same parametry. Ufaj swoim uszom!

Czynnikiem numer jeden podczas wyboru mikrofonu jest jakość brzmienia jaką dany egzemplarz oferuje. Najlepszym sposobem, chociaż nie zawsze możliwym, jest porównanie modeli różnych producentów i zwyczajnie wybranie tego, który najbardziej odpowiada naszym oczekiwaniom. Jeżeli jesteś w sklepie muzycznym, nie wahaj się o poproszenie sprzedawcy o pomoc. W końcu wydajesz swoje ciężko zarobione pieniądze!

↑ Do góry
Kup w sklepie Muzyczny.pl
Do góry