e-mail: sklep@muzyczny.pl

godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek 10-18
sobota 10-14

99%
Kupujących wyraziło
o nas pozytywną opinię
"Bardzo profesjonalne podejście do klienta. Szybka wysyłka i wszystko załatwione tak jak należy. Polecam ! "

Stołki perkusyjne – jak prawidłowo siedzieć za bębnami

StołekPearl D-2500BR stolek perkusyjny z oparciem

Pierwszym, ważnym elementem jest dobranie odpowiedniego stołka do naszych potrzeb. Obecnie w ofercie sklepów muzycznych mamy mnóstwo rozmaitych rozwiązań, które dadzą nam możliwość zdrowej i komfortowej pracy przy instrumencie. Na co jednak zwracać uwagę przy zakupie?

Stołek należy dobrać odpowiednio do parametrów naszego ciała. Ważnym elementem jest siedzisko, czyli górna część, na której siedzimy. Siedzisko musi być odpowiedniej wielkości, ponieważ zbyt małe będzie niestabilne i po prostu niewygodne, a zbyt duże uniemożliwi odpowiednią pracę nóg. Odpowiednim rozwiązaniem będzie siedzisko specjalnie wyprofilowane, z wycięciami na uda, co pozwala na swobodę w pracy nóg przy zachowaniu równowagi.

Kolejnym kryterium w wyborze jest solidna podstawa, czyli nogi stołka. Są trójnożne, czteronożne, pojedyncze oraz podwójne. Im bardziej stabilne, tym większa wygoda oraz stabilność samego siedziska podczas gry, a bez zachowania odpowiedniej równowagi ciała, gra będzie polegać na ciągłym skupianiu się na zachowaniu balansu.

Równie istotna jest odpowiednia regulacja wysokości. Osobiście spotkałem się niejednokrotnie z siedziskami, które można było podwyższyć jedynie do określonej wysokości, którą blokowało się śrubą i nic więcej nie dało się z tym zrobić. Granie w tym momencie było dla mnie bardzo utrudnione, gdyż brak możliwości regulacji i dopasowania do mojego wzrostu utrudniało mi zwyczajnie wykonywanie w swobodny sposób mojej pracy. Dlatego szukajmy siedzisk z dużym zakresem regulacji wysokości, najlepiej obrotowe lub hydrauliczne, które dadzą nam gwarancje utrzymania wcześniej ustawionej wysokości przez cały koncert.

A oto kilka produktów wartych uwagi:

Yamaha DS750
Stołek ze średniej półki. Regulowana wysokość 430 – 650 mm, średnica siedziska 300 mm. Trzy pojedyncze nogi, dodatkowa blokada regulacji.

Yamaha DS750
Yamaha DS750, źródło: muzyczny.pl

Gibraltar 9608SFT
Stołek z wyższej półki, bardzo stabilny i wygodny. Obrotowa regulacja wysokości pozwala na dopasowanie do własnych potrzeb. Solidne trzy podwójne nóżki oraz grube i miękkie siedzisko bardzo poprawiają komfort gry.

Regulowana wysokość: od 53 do 76cm, grubość siedziska: 12cm.

Gibraltar 9608SFT
Gibraltar 9608SFT, źródło: muzyczny.pl

Tama HT430E10-BR
Solidny stołek na podwójnych nóżkach, stabilny. Obrotowa regulacja wysokości 450 – 640 mm, dodatkowa blokada. Wygodne skórzane siedzisko.

Tama HT430E10-BR
Tama HT430E10-BR, źródło: muzyczny.pl

Yamaha DS950
Stołek perkusyjny, na czterech podwójnych nogach gwarantuje stabilność podczas grania. Szerokie skórzane siedzisko (480x390mm), duży zakres regulacji wysokości.

Yamaha DS950
Yamaha DS950, źródło: muzyczny.pl

Tama HT750C Ergo-Rider
Hydraulicznie regulowany stołek perkusyjny z trzema podwójnymi nóżkami. Solidnie wykonany, siedzisko specjalnie wyprofilowane z wycięciem na uda.

Tama HT750C Ergo-Rider
Tama HT750C Ergo-Rider, źródło: muzyczny.pl

Pearl D-2500BR
Stołek perkusyjny z oparciem firmy Pearl. Solidnie wykonany, skórzane siedzisko z wycięciem na uda. Trzy podwójne nóżki gwarantują stabilność, obrotowa regulacja pozwala na indywidualne dopasowanie wysokości do własnych potrzeb.

Pearl D-2500BR
Pearl D-2500BR, źródło: muzyczny.pl

Pozycja przy instrumencie
Jak siedzieć, aby przyjmowana pozycja była z korzyścią dla grającego i dawała poczucie swobody w grze? Pierwszym istotnym elementem jest kąt zawarty w nogach, a dokładnie między udem a łydką. Powinien on wynosić nieco ponad 90 stopni, co pozwoli nam na uzyskanie odpowiedniej mocy uderzenia stopą przy jak najmniejszym użyciu siły naszych mięśni. Dzięki wykorzystaniu siły grawitacji, potrzebujemy jedynie nadać nodze impuls do uderzenia, a nie skupiać się na całym procesie (podniesienie nogi->nadanie impulsu-> uderzenie). To samo tyczy się lewej nogi, która swobodnie naciska pedał hi-hatu. Siedząc na siedzisku należy lekko odsunąć się do jego krawędzi, aby nie blokować pracy nóg. Wypchnąć miednicę do przodu i wyprostować plecy.

Poniżej przedstawiam trzy pozycje przy instrumencie, w zależności od wysokości stołka. Zwróć uwagę na kąt pomiędzy udem a łydką. Pierwszy przykład przedstawia pozycję „za nisko”, drugi „za wysoko”, trzeci przedstawia wysokość prawidłową.

Odległość OD instrumentu musi pozwalać na swobodę ruchów, tzn. łokcie wzdłuż tułowia (zbyt bliska odległość spowoduje odchylenie łokci do tyłu, a kąt w nogach będzie również niekorzystny). Z doświadczenia wiem, że póki przyjmowanie odpowiedniej postawy nie będzie naszym nawykiem, nasze ciało będzie wracać do wyuczonego (pozornie wygodniejszego) ułożenia, dlatego należy dbać o ciągłe poprawianie naszej sylwetki. Pozycja przy instrumencie jest na pewno sprawą indywidualną i należy znaleźć na nią złoty środek. Wnikliwa poprawa swojej postawy będzie bardzo korzystna dla naszego zdrowia i komfortu pracy.

Ustawienie instrumentów
Ustawienie instrumentów przy zestawie jest równie ważne, jak pozycja przy nim zajmowana. Instrument jest narzędziem w naszych rękach i to od nas zależy, w jaki sposób wykorzystamy jego możliwości. Dlatego najważniejsze jest, aby sprawować nad nim PEŁNĄ kontrolę (swobodne poruszanie się od instrumentu do instrumentu bez niepotrzebnej zmiany pozycji siedzenia).

Obserwując wielu doskonałych perkusistów, dostrzec można różne sposoby rozkładania instrumentów. Jedno jest pewne – ustawienie tomów, talerzy, werbla względem swojej pozycji, niejako inspiruje do odpowiedniego stylu grania. Składa się to na wiele czynników, jak kąt padania pałki, różne techniki wykonawcze, zmienna artykulacja, czy dynamika. Szukanie odpowiedniego dla siebie ustawienia wpływa niejako na nasze własne brzmienie, dlatego warto podpatrywać innych bębniarzy, próbować ich naśladować i szukać podobnych rozwiązań.

Podsumowanie
W powyższym artykule udzieliłem kilka niezbędnych rad do tego, aby nieco ułatwić sobie grę na bębnach. Prawidłowa postawa, wysokość, odległość, rodzaj stołka, na którym siedzimy, ma kolosalny wpływ na naszą grę. Sztuką w grze na perkusji jest umiejętne wykorzystywanie siły grawitacji na korzyść grającego, a odpowiednie przystosowanie i ustawienie swojego instrumentu będzie kolejnym krokiem do tego, aby z powodzeniem wykonywać tą wspaniałą sztukę! Dbajmy o swój kręgosłup!

Pozycja przy instrumencie
Jak siedzieć, aby przyjmowana pozycja była z korzyścią dla grającego i dawała poczucie swobody w grze? Pierwszym istotnym elementem jest kąt zawarty w nogach, a dokładnie między udem a łydką. Powinien on wynosić nieco ponad 90 stopni, co pozwoli nam na uzyskanie odpowiedniej mocy uderzenia stopą przy jak najmniejszym użyciu siły naszych mięśni. Dzięki wykorzystaniu siły grawitacji, potrzebujemy jedynie nadać nodze impuls do uderzenia, a nie skupiać się na całym procesie (podniesienie nogi->nadanie impulsu-> uderzenie). To samo tyczy się lewej nogi, która swobodnie naciska pedał hi-hatu. Siedząc na siedzisku należy lekko odsunąć się do jego krawędzi, aby nie blokować pracy nóg. Wypchnąć miednicę do przodu i wyprostować plecy.

Poniżej przedstawiam trzy pozycje przy instrumencie, w zależności od wysokości stołka. Zwróć uwagę na kąt pomiędzy udem a łydką. Pierwszy przykład przedstawia pozycję „za nisko”, drugi „za wysoko”, trzeci przedstawia wysokość prawidłową.

Odległość OD instrumentu musi pozwalać na swobodę ruchów, tzn. łokcie wzdłuż tułowia (zbyt bliska odległość spowoduje odchylenie łokci do tyłu, a kąt w nogach będzie również niekorzystny). Z doświadczenia wiem, że póki przyjmowanie odpowiedniej postawy nie będzie naszym nawykiem, nasze ciało będzie wracać do wyuczonego (pozornie wygodniejszego) ułożenia, dlatego należy dbać o ciągłe poprawianie naszej sylwetki. Pozycja przy instrumencie jest na pewno sprawą indywidualną i należy znaleźć na nią złoty środek. Wnikliwa poprawa swojej postawy będzie bardzo korzystna dla naszego zdrowia i komfortu pracy.

Ustawienie instrumentów
Ustawienie instrumentów przy zestawie jest równie ważne, jak pozycja przy nim zajmowana. Instrument jest narzędziem w naszych rękach i to od nas zależy, w jaki sposób wykorzystamy jego możliwości. Dlatego najważniejsze jest, aby sprawować nad nim PEŁNĄ kontrolę (swobodne poruszanie się od instrumentu do instrumentu bez niepotrzebnej zmiany pozycji siedzenia).

Obserwując wielu doskonałych perkusistów, dostrzec można różne sposoby rozkładania instrumentów. Jedno jest pewne – ustawienie tomów, talerzy, werbla względem swojej pozycji, niejako inspiruje do odpowiedniego stylu grania. Składa się to na wiele czynników, jak kąt padania pałki, różne techniki wykonawcze, zmienna artykulacja, czy dynamika. Szukanie odpowiedniego dla siebie ustawienia wpływa niejako na nasze własne brzmienie, dlatego warto podpatrywać innych bębniarzy, próbować ich naśladować i szukać podobnych rozwiązań.

Podsumowanie
W powyższym artykule udzieliłem kilka niezbędnych rad do tego, aby nieco ułatwić sobie grę na bębnach. Prawidłowa postawa, wysokość, odległość, rodzaj stołka, na którym siedzimy, ma kolosalny wpływ na naszą grę. Sztuką w grze na perkusji jest umiejętne wykorzystywanie siły grawitacji na korzyść grającego, a odpowiednie przystosowanie i ustawienie swojego instrumentu będzie kolejnym krokiem do tego, aby z powodzeniem wykonywać tą wspaniałą sztukę! Dbajmy o swój kręgosłup!

Napisz komentarz

Drogie czytelniczki / drodzy czytelnicy.
Wszystkie komentarze są moderowane, z tego też powodu proszę nie umieszczać komentarzy obraźliwych.
Komentarz nie może zawierać linków do innych stron.

Wasze komentarze będą ukazywać się z pewnym opóźnieniem.

Proszę odpowiedzieć na pytanie:

Nazwa czytanego artykułu to:

  gitara elektryczna w muzyczny.pl

  gitara akustyczna w muzyczny.pl

  Stołki perkusyjne – jak prawidłowo siedzieć za bębnami

  sklep z perkusjami

Zobacz w sklepie