e-mail: sklep@muzyczny.pl

godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek 10-18
sobota 10-14

99%
Kupujących wyraziło
o nas pozytywną opinię
"naprawde, szybko(towar otrzymalem w mniej niz 48 godzin) i sprawnie - bardzo dobry kontakt.
widać, że sporo wysiłku wkładają w swoj sklep, bo jeden Pan przez telefon brzmial jakby nie spał przez tydzien :)))
pozdrawiam "

Mikrofony do homerecordingu

Wielu spośród nas zastanawiało się nad mikrofonem do swojego domowego studia. Czy to aby nagrać fragment wokalu do nowego utworu, czy aby zarejestrować swój ulubiony instrument nie posiadający wyjścia liniowego.

W podstawowym podziale mikrofonów wyróżniamy mikrofony pojemnościowe oraz dynamiczne. Które są lepsze? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi.
Odpowiedzieć można za to trochę wymijająco – wszystko zależy od sytuacji, celu, a także pomieszczenia w jakim się znajdujemy.

Główne różnice
Mikrofony pojemnościowe to najczęściej spotykane mikrofony we wszystkich profesjonalnych studiach. Ich szerokie pasmo przenoszenia i pasmo przenoszenia transjentów sprawia, że są głośniejsze, ale także bardziej czułe na głośne dźwięki. „Pojemnościówki” są zwykle o wiele droższe od dynamicznych. Wymagają zasilania - zazwyczaj jest to zasilanie phantom 48V, spotykane w wielu stołach mikserskich lub zewnętrznych zasilaczach, których to potrzebujemy decydując się na tego rodzaju mikrofon.

Mikrofony pojemnościowe są używane przeważnie w studiu, ponieważ ich czułość na głośne dźwięki jest większa niż w przypadku mikrofonów dynamicznych. Pomimo tego stosuje się je również na scenie jako mikrofonów centralnych do bębnów czy do wzmocnienia brzmienia orkiestr lub chórów. Spotykane są dwa rodzaje mikrofonów pojemnościowych: mało-membranowe i wielko-membranowe, czyli odpowiednio SDM i LDM.

Dynamiczny czy pojemnościowy?
Mikrofony dynamiczne w porównaniu z mikrofonami pojemnościowymi są o wiele bardziej odporne, szczególnie jeśli chodzi o wilgoć, upadki i inne czynniki zewnętrzne, co czyni je doskonałymi do zastosowania na scenie. Czy ktoś z nas nie zna Shure'a z serii SM? Chyba nie. Mikrofony dynamiczne nie potrzebują własnego zasilania jak mikrofony pojemnościowe. Ich jakość brzmienia nie jest jednak aż tak dobra jak w przypadku mikrofonów pojemnościowych.

Większość mikrofonów dynamicznych posiada bowiem ograniczone pasmo przenoszenia, co wraz ze zdolnością wytrzymywania dużych poziomów ciśnienia dźwięku sprawia, że doskonale nadają się do wzmacniaczy głośnych gitar, wokali i bębnów.

Wybór pomiędzy dynamikiem, a pojemnościówką nie jest prosty, więc o tym co wybrać zadecydują szczegóły i nasze osobiste preferencje.
Jak już wspomniałem najważniejszym kryterium wyboru jest fakt do czego właściwie dany mikrofon będzie używany.

Audio Technica AT-2050 mikrofon pojemnościowy
Audio Technica AT-2050 mikrofon pojemnościowy, źródło: Muzyczny.pl
Electro-Voice N/D 468
Electro-Voice N/D 468, źródło: Muzyczny.pl

Jakiego typu mikrofon wybrać do określonego zadania?
Nagrywanie wokalu w domu – Potrzebowalibyśmy mikrofonu wielko-membranowego, pojemnościowego, ale to to tylko w teorii. W praktyce bywa nieco inaczej. Jeśli nie posiadamy zasilania phantom lub też nasz pokój, w którym pracujemy nie jest wystarczająco wyciszony możecie rozważyć mikrofon dynamiczny np. Shure PG/SM 58. Brzmienie nie będzie lepsze od pojemnościówki, lecz unikniemy niechcianych szumów z otoczenia.

Nagrywanie koncertów na żywo - Potrzebujecie pary mało-membranowych mikrofonów pojemnościowych aby nagrać ślad STEREO.

Nagrywanie perkusji – tutaj potrzebujecie zarówno mikrofonów pojemnościowych, jak i dynamicznych. Pojemnościówki znajdą swe zastosowanie jako mikrofony centralne i nagrywające talerze.
Dynamiki natomiast świetnie spiszą się nagrywając tomy, werble, stopy.

Nagrywanie instrumentów w domu – Tutaj w większości przypadków egzamin zdadzą pojemnościowe mikrofony mało-membranowe, lecz też nie zawsze. Wyjątkiem jest np. gitara basowa, kontrabas. Tutaj użyjemy mikrofonu pojemnościowego wielko – membranowego.

Jak widać ważne jest to aby być świadomym do czego będziemy używać danego mikrofonu, wtedy też sami czy tez z pomocą „szpeca” w sklepie muzycznym będziemy mogli wybrać interesujący nas model. Rozbieżność cenowa jest bardzo duża, ale do tego już chyba rynek muzyczny zdążył nas przyzwyczaić.

„Topowi” producenci

Oto lista producentów, z którymi warto się zaznajomić:
• AKG
• Alesis
• Beyerdynamic
• Cordial
• Countryman
• DPA
• Edirol
• Fostex
• Icon
• JTS
• K&M
• LD Systems
• Line 6
• Mipro
• Monacor
• MXL
• Neumann
• Oktava
• Proel
• Rode
• Samson
• Sennheiser
• Shure

Podsumowanie
Mikrofon jak i z reszta większość sprzętu muzycznego jest to sprawa indywidualna. Musimy jasno określić sobie do czego będzie używany, czy pracujemy w warunkach domowych, czy też posiadamy przystosowane do tego pomieszczenie.

Warto też sprawdzić kilka modeli, zarówno z niższej jak i wyższej półki. Z pewnością pomoże to wybrać nam coś odpowiedniego dla siebie. A wybór... no cóż, jest ogromny.

Napisz komentarz

Drogie czytelniczki / drodzy czytelnicy.
Wszystkie komentarze są moderowane, z tego też powodu proszę nie umieszczać komentarzy obraźliwych.
Komentarz nie może zawierać linków do innych stron.

Wasze komentarze będą ukazywać się z pewnym opóźnieniem.

Proszę odpowiedzieć na pytanie:

Nazwa czytanego artykułu to:

  Mikrofony do homerecordingu

  gitara akustyczna w muzyczny.pl

  sklep z perkusjami

  sklep z gitarami

Zobacz w sklepie