Przystosowanie pomieszczenia do homerecordingu

Zobacz Poradnik w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Sprzęt studyjny, Homerecording w sklepie Muzyczny.pl

Część z osób prawie w ogóle nie zwraca uwagi na warunki w jakich przychodzi im pracować z dźwiękiem. To grupa najczęściej amatorów, używających tylko komputera podłączonego do kolumn od wieży HI-Fi. Czy pomieszczenie zatem nie ma znaczenia przy działaniach na ścieżkach AUDIO? Ależ nie! Ma i to kolosalne.

Czy przystosowanie pomieszczenia ma znaczenie?

Osoby takie myślą – “Po co mi odpowiednio przystosowane pomieszczenie skoro nie korzystam z mikrofonów, ani żywych instrumentów?” I choć będą mieli rację w pewnym sensie, to schody zaczną się podczas miksowania, a nawet już podczas dobierania odpowiednich brzmień. Jak wiemy, każde studio nawet to domowe powinno posiadać przyzwoite monitory do jakiejkolwiek pracy z dźwiękiem. Gdy dobieramy brzmienia swoich instrumentów odsłuchując je na monitorach, to polegamy na tym, jak te dźwięki brzmią przez nasze głośniki i w naszym pomieszczeniu.

Dźwięk wydobywający się z monitorów będzie w jakimś stopniu zabarwiony odpowiedzią pomieszczenia, ponieważ to, co w rzeczywistości słyszymy, to połączenie sygnału z monitorów z odbiciami z pomieszczenia docierającymi do naszych uszu lekko później niż sygnał bezpośredni. Czyni to całą pracę bardzo trudną i uciążliwą. Oczywiście mowa tutaj dopiero o samym doborze brzmienia, a gdzie do miksu?

Warunki akustyczne w pomieszczeniu

No cóż do nagrań wymagane są pewne warunki akustyczne w pomieszczeniu, jednak mają one tym mniejsze znaczenie, im bliższe ustawienia mikrofonowe w stosunku do źródła dźwięku są stosowane. Podstawowe informacje o zachowaniu się fal dźwiękowych w pomieszczeniu warto jednak znać, pomoże to na pewno w sposób bardziej świadomy oceniać zachodzące tam zjawiska.

Istotniejsze od pomieszczenia nagraniowego będzie pomieszczenie odsłuchowe, na które trzeba zwrócić baczniejszą uwagę pod kątem neutralności w stosunku do dźwięków dochodzących z monitorów w punkcie odsłuchu.

Rozwiązania ułatwiające nagrywanie

Dobrym rozwiązaniem będą tak zwane maty akustyczne albo inaczej parawany akustyczne. Można je wykonać nawet z „kratek” po jajkach. Czy to żart? Nie. Sposób ten sprawdza się całkiem nieźle i co najważniejsze jest tani. Polega to na wykonaniu kilku większych paneli, które będzie można ustawić swobodnie wokół wokalisty. Warto też powiesić jeden panel na suficie nad wokalistą.

Możemy również skorzystać z grubego, starego dywanu, który umiejscowimy na podłodze. Uzyskany nagrania będą brzmiały przestrzennie i nie będą ‚zapuszkowane’. Zaletą tego rozwiązania jest mobilność wykonanych paneli, po skończonym nagrywaniu, składamy je i po sprawie.

Tak przygotowane maty nie tylko dobrze wyizolują samego wokalistę, a prawie całkowicie odetną nas od hałasów z otoczenia, czy sąsiadujących pomieszczeń.

Maty akustyczne

Maty akustyczne

Przydatnym narzędziem jest również ekran akustyczny, troszkę trudniej go wykonać samemu, ale dla chcącego nic trudnego. Z doświadczenia odradzam kupno najtańszych ekranów, są wykonane z delikatnie mówiąc badziewnego materiału i nadają się co najwyżej na rozpałkę.

Natomiast gdy mamy zamiar wykonać taki ekran samemu warto wykonać ich więcej, po to aby można było lepiej poznać charakterystykę ich działania, odbicia jakie będą zachodzić.

Wiadomo, taka 'samoróbka’ nigdy nie będzie idealna, jednak na początek będzie to dobre rozwiązanie.

Warto też pomyśleć nad dobrymi monitorami studyjnymi, a takie nadające się do domu wcale nie będą kosmicznie drogie. Temat samych monitorów jest tematem na kolejny (jak nie kilka) artykułów, więc zajmijmy się tylko i wyłącznie samym ich rozmieszczeniem.

Ekran akustyczny

Ekran akustyczny

Ustawienie odsłuchu

Przede wszystkim nie powinno nic się znajdować pomiędzy głośnikiem i uchem realizatora, głośniki powinny z jego głową tworzyć trójkąt równoboczny, osie głośników powinny przechodzić przez ucho, wysokość ich ustawienia powinna być taka, ze głośnik wysokotonowy jest na wysokości ucha realizatora. 

Głośniki nie powinny stać na niestabilnym podłożu. Powinny być tak ustawione, żeby nie było możliwości powstawania rezonansu pomiędzy nimi a podłożem. Jeśli nie są aktywne tzn. nie mają własnych wbudowanych wzmacniaczy to powinny być zasilane najwyższej klasy brzmieniowej wzmacniaczem, najlepiej tzw. audiofilskiej jakości, podłączonym do odpowiedniej klasy equalizera w celu uzyskania idealnie równego odsłuchu w zależności od pomieszczenia.

Monitory odsłuchowe powinny posiadać możliwie najwyższej jakości kable łączące je ze wzmacniaczem i ewentualnym equalizerem, zalecamy podwójne kable tzw. bi-wiring osobno dla wysokich i niskich tonów. Daje to lepszy przepływ impulsów prądowych pomiędzy wzmacniaczem a kolumną, brak modulacji wyższych częstotliwości niższymi i ogólnie znacznie lepszy i bardziej szczegółowy, przestrzenny odsłuch

Podsumowanie

Ważnym aspektem jest zapoznanie się dokładnie z tematyką, jej zakresem, jeszcze przed podjęciem działania w tej branży. Ułatwi nam to znacznie życie jak i przyśpieszy start.

Adaptacja pomieszczenia nie jest oczywiście tak ważna jak pozostałe zaplecze czy talent, ale sprawi, że nasza praca będzie dużo bardziej efektywna, a jak widać nie potrzebujemy majątku by zacząć przystosowywać swoje domowe studio.

↑ Do góry
Kup w sklepie Muzyczny.pl
Do góry