e-mail: sklep@muzyczny.pl

godziny otwarcia:
poniedziałek - piątek 10-18
sobota 10-14

99%
Kupujących wyraziło
o nas pozytywną opinię
"Transakcja przebiegła szybko i sprawnie,wzorowy kontakt,towar super! "

Wybór najlepszego DAW

To pytanie bardzo często pada w momencie, gdy zaczynamy na poważnie myśleć o produkcji muzycznej. Który DAW wybrać, który lepiej brzmi, który będzie najlepszy dla nas. Nieraz możemy spotkać się ze stwierdzeniem, że jakiś DAW brzmi lepiej od innego. Są oczywiście pewne różnice brzmieniowe wynikające z algorytmów sumujących, ale tak naprawdę jest to stwierdzenie trochę na wyrost, bo nasz surowy materiał, bez żadnych dodatków dostępnych w programie zabrzmi niemal tak samo na każdym DAWie. To, że są jakieś drobne różnice w brzmieniu, to tak naprawdę wynika tylko z panoramowania i wspomnianego algorytmu sumującego. Natomiast główna różnica w brzmieniu będzie poległa na tym, że mamy wbudowane inne efekty czy instrumenty wirtualne. Np.: w jednym programie limiter może brzmieć bardzo słabo, a w innym programie bardzo dobrze, co spowoduje że dany utwór zupełnie inaczej nam zabrzmi. Do takich podstawowych jeszcze różnic w oprogramowaniu należy ilość instrumentów wirtualnych. W jednym DAWie nie ma zbyt ich wiele, a w drugim są i to naprawdę świetnie brzmiące. To są te główne różnice w jakości brzmienia i w tym miejscu pewna uwaga jeżeli chodzi o wirtualne instrumenty, czy inne narzędzia. Pamiętajmy, że prawie każdy DAW w tej chwili pozwala na korzystanie z zewnętrznych wtyczek. Tak więc naprawdę nie jesteśmy skazani na to co mamy w DAWie, tylko swobodnie możemy skorzystać z tych profesjonalnie brzmiących instrumentów i wtyczek dostępnych na rynku. Oczywiście bardzo dobrze jest gdy DAW posiada podstawową ilość efektów i instrumentów wirtualnych, bo to po prostu obniża koszty i ułatwia na starcie pracę.

DAW jest takim narzędziem, w którym ciężko jednoznacznie stwierdzić, który z nich jest lepszy, bo każdy z nich ma swoje wady i zalety. Jeden będzie lepiej sprawdzał się przy nagrywaniu z zewnętrznego źródła, drugi za to lepiej sprawdza się przy tworzeniu muzyki wewnątrz komputera. Np.: Ableton jest bardzo dobry do grania na żywo i do produkcji muzyki wewnątrz komputera, natomiast jest już troszeczkę mniej wygodny przy nagrywaniu z zewnątrz i gorszy do miksowania, ponieważ nie ma takiej pełnej palety narzędzi. Pro Tools z kolei słabo spisuje się przy produkcji muzyki, ale już podczas miksowania, masteringu czy nagrywania audio bardzo dobrze sobie radzi. Np.: FL Studio nie ma zbytnio dobrych wirtualnych instrumentów jeżeli chodzi o emulację tych prawdziwych akustycznych instrumentów, ale za to bardzo dobrze radzi sobie przy produkcji muzyki. Tak więc, każdy z nich ma swoje wady i zalety, a to który wybrać powinno zależeć już tylko od osobistych preferencji i przede wszystkim od tego co głównie będziemy na danym DAW robić. Tak naprawdę na każdym jednym jesteśmy w stanie zrobić równie dobrze brzmiącą muzykę, tylko na jednym nam to łatwiej i szybciej pójdzie, a na drugim trochę dłużej się zejdzie i np.: będziemy musieli skorzystać z dodatkowych zewnętrznych narzędzi.

Decydującym czynnikiem przy wyborze DAW powinny być nasze osobiste odczucia. Czy nam się przyjemnie pracuje na danym programie i czy jest to wygodna praca. Mówiąc o wygodzie, chodzi o to byśmy mieli pod ręką wszystkie niezbędne narzędzia, aby funkcje które oferuje DAW były dla nas zrozumiałe i żebyśmy umieli je w prawidłowy sposób wykorzystać. To od jakiego DAWu zaczniemy naszą przygodę muzyczną, nie ma aż tak wielkiego znaczenia, bo gdy dobrze poznamy jeden, to z przesiadką na drugi nie powinno być większego problemu. Nie ma też DAWu pod konkretny gatunek muzyki i to, że jakiś producent tworzący konkretny gatunek muzyki, korzysta z jakiegoś jednego DAWu wcale nie oznacza to, że ten DAW jest do tego gatunku dedykowany. Wynika to tylko i wyłącznie z osobistych preferencji danego producenta, jego przyzwyczajeń oraz potrzeb.

Przy produkcji muzycznej najważniejszą rzeczą jest umiejętność obsługi i znajomość DAW, bo to ma realny wpływ na jakość naszej muzyki. Dlatego zwłaszcza na początku nie skupiajcie się zbytnio na technicznych aspektach programu, tylko nauczcie się prawidłowo korzystać z narzędzi, które oferuje DAW. Dobrze jest przetestować sobie kilka DAW i dopiero wtedy dokonać wyboru. Praktycznie prawie każdy producent oprogramowania daje nam w tej chwili dostęp do swoich testowych wersji, demo, a nawet pełnych, które jedynie ograniczone są czasem użytkowania. Nie ma więc problemu ze zaznajomieniem się i wybraniem tej, która będzie nam najlepiej pasować. I pamiętaj, że teraz każdy DAW możemy uzupełnić sobie o zewnętrzne narzędzia, a to sprawia że mamy niemal nieograniczone możliwości.

Napisz komentarz

Drogie czytelniczki / drodzy czytelnicy.
Wszystkie komentarze są moderowane, z tego też powodu proszę nie umieszczać komentarzy obraźliwych.
Komentarz nie może zawierać linków do innych stron.

Wasze komentarze będą ukazywać się z pewnym opóźnieniem.

Proszę odpowiedzieć na pytanie:

Nazwa czytanego artykułu to:

  Wybór najlepszego DAW

  gitara basowa w muzyczny.pl

  sklep z gitarami

  sklep muzyczny z gitarami

Zobacz w sklepie