Kable symetryczne i niesymetryczne – różnice

Zobacz Kable, przewody w sklepie Muzyczny.pl

Kable należą do podstawowych elementów wyposażenia każdego studia. Bez względu na to czy będzie to duże profesjonalne studio, czy małe typowo domowe studio w każdym z nich pracujemy z wykorzystaniem kabli. Dlatego też wybór odpowiedniego kabla do podłączenie naszego sprzętu ma ogromne znaczenie i wpływ na jakość uzyskanego dźwięku. Zanim podejmiemy decyzję o zakupie powinniśmy wpierw zapoznać się z ich rodzajami, wadami i zaletami, bo zarówno symetryczne jak i niesymetryczne takie je mają.

Do kabli niesymetrycznych należą m.in. te, które mają dwie końcówki RCA tzw. cinche po obydwu stronach lub gdzie mamy z jednej strony dwie cinche, a z drugiej jack lub gdy mamy z jednej i z drugiej strony jack. Kable te wyróżniają się tym, że w jednej linii mają dwa przewody, z czego jeden odpowiedzialny jest za sygnał audio, a drugi za uziemienie. Te przewody lecą przez całą długość kabla od wejścia do wyjścia. Minusem tego rozwiązania jest to, że gdy kabel na swojej drodze napotka jakieś zakłócenia w postaci fal, to te zakłócenie wyjdą na samym końcu i będą słyszalne. Dlatego też, tego rodzaju kabli nie należy wykorzystywać do długich połączeń, ponieważ zbiorą one na swojej drodze tak dużo zakłóceń, że będzie to słyszalne w głośnikach. Oczywiście nadaje się on w krótkich połączniach i przy takich typowo domowych zastosowaniu jak przy podłączaniu wieży, gdyż w tego typu urządzeniach nie ma lepszych połączeń jak niesymetryczne, więc kabel symetryczny i tak by nie był w pełni wykorzystany. W tanich interfejsach audio czy tanich głośnikach również nie ma połączenia symetrycznego więc taki kabel niesymetryczny jak najbardziej znajdzie tam zastosowanie. Podstawową wadą tego rodzaju kabla niesymetrycznego jest to, że nie sprawdza się w długich połączeniach.

Z długimi połączeniami nie ma natomiast problemu kabel symetryczny, który ma szczególne zastosowanie przy podłączeniach studyjnych. Ta walka o najlepszą jakość dźwięku jest codziennością dla każdego reżysera i producenta dźwięku. Tak więc szerokie zastosowanie znajduje ten rodzaj kabla nie tylko przy długich połączeniach jak koncerty plenerowe, ale i tych krótkich wymagających szczególnie czystego, wysokiej jakości dźwięku. W studio przy ich pomocy łączymy m.in. mikrofony pojemnościowe z interfejsem audio lub mikserem. Kable te mają troszeczkę inną konstrukcję i w trochę inny sposób działają. Tutaj są trzy przewody, a nie dwa jak miało to miejsce przy niesymetrycznych. Np.: w kablu XLR typowym kablu mikrofonowym, jeden przewód odpowiedzialny jest za uziemienie, natomiast dwa odpowiadają za sygnał audio. Tak jak w przypadku kabla niesymetrycznego, tak i tu lecą te przewody przez całą długość kabla do wyjścia z tą różnicą, że te dwa sygnały audio są troszeczkę inne. To są te same kopie sygnału, ale ten drugi przewodzik ma odbity sygnał o 180°, czyli jest biegunowo odbity, to jest tzw. odbicie lustrzane. Ten kabel, tak jak w przypadku kabla niesymetrycznego też po drodze może spotkać różne zakłócenia, które również zostaną zebrane z tą tylko różnicą, że na końcu gdy sygnał jest wypuszczany, ten sygnał który był na początku odwrócony w jednym z przewodów audio zostaje ponownie odwrócony i zsumowany z drugim przewodem audio. To oznacza, że oba te sygnały na wyjściu są w fazie zgodne, wyrównane biegunowo, mają ten sam przebieg fali, co powoduje że niwelują się te zakłócenia, które zostały zebrane po drodze podczas przepływu sygnału. Mamy zdecydowanie czystszy, dużo lepszy sygnał.

Schemat kabla XLR & TRS

Schemat kabla XLR & TRS

Kable symetryczne są ogólnie lepszymi kablami i nawet przy krótkich połączeniach lepiej z nich korzystać. Oczywiście ma to tylko wtedy sens, gdy nasz sprzęt, który używamy z takiego symetrycznego połączenia korzysta. Obowiązkowo natomiast powinno być one używane przy długich połączeniach, bo wtedy najbardziej odczujemy to na jakości. W przypadku użycia kabla niesymetrycznego przy połączeniach kilku metrowych możemy już zaobserwować spadek jakości sygnału, a przy kilkunastu metrowych połączeniach jest to znacznie wyczuwalne. Dla kabla symetrycznego nawet takie 100 m odległości nie są straszne i dźwięk na wyjściu jest bardzo dobry. Należy jednak zawsze pamiętać, że im krótszą drogę nasza fala dźwiękowa ma do pokonania, tym lepszej jakości uzyskamy dźwięk na wyjściu. Dlatego starajmy się nie robić zapasów w postaci kabla i kompletując nasz sprzęt starajmy się zoptymalizować jego metraż do rzeczywistej potrzeby.

↑ Do góry
Kup w sklepie Muzyczny.pl
Do góry