Nagrywanie gitar akustycznych

Zobacz Gitary w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Gitary akustyczne w sklepie Muzyczny.pl

Gitary akustyczne tak jak wszystkie inne instrumenty można nagrywać zarówno w domu i w profesjonalnym studiu. Zajmę się tym jak najefektywniej robić to w domu. Dowiecie się, że istnieją na to dwa całkowicie odrębne sposoby.

Pierwszy sposób: bezpośrednie podłączenie gitary elektroakustycznej

Gitary elektroakustyczne wyposażone są w elektronikę umożliwiającą podłączenie ich do wzmacniacza, miksera, powermiksera, bądź interfejsu audio. Świetne rozwiązanie dla grania na żywo, niesprawdzające się jednak za bardzo w warunkach studyjnych, które są znacznie bardziej sterylne niż sceniczne. Nagrywana gitara jest podłączona bezpośrednio np. do interfejsu audio lub gniazda mikrofonowego albo liniowego w komputerze poprzez kabel duży jack – duży jack (do komputera najczęściej będzie potrzebna przejściówka duży jack – mały jack). W gitarach elektroakustycznych stosowane są przetworniki piezoelektryczne lub magnetyczne. Nie jest to takie ważne, ponieważ oba typy przetworników „fałszują” dźwięk gitary w sytuacji studyjnej, oczywiście każdy rodzaj przetworników na swój sposób, ale nie jest to teraz takie istotne.

Jeszcze na myśl nasuwa się mikrofonowanie wzmacniacza akustycznego, ale ten pomysł opada w przedbiegach z oczywistego powodu. Do niego potrzebny jest już mikrofon, a instrument akustyczny zawsze lepiej nagrywać mikrofonem bezpośrednio, a nie najpierw go zelektryfikować, by później i tak nagrać go mikrofonem. Konkluzja wynika z tego taka, że jeśli masz lub nie chcesz mieć mikrofonu, możesz nagrywać gitarę elektroakustyczną bezpośrednio, lecz na pewno jakość takiego nagrania będzie gorsza niż dokonanego sposobem drugim, który za chwilę przedstawię. Jeśli masz gitarę akustyczną bez przetworników, by ją nagrać o wiele bardziej opłaca się zainwestować w mikrofon niż w elektryfikowanie jej.

przystawka do gitary akustycznej

przystawka do gitary akustycznej

Drugi sposób: nagranie gitary mikrofonem

Co będziemy do tego sposobu potrzebować? Przynajmniej jeden mikrofon, stojak na mikrofon i interfejs audio (jeśli chcemy może być też powermikser lub mikser, choć interfejsy audio są łatwiejsze do skonfigurowania, ponieważ są zoptymalizowane do współdziałania z komputerem) oraz oczywiście komputer. Jedyną rzeczą, którą można pominąć jest interfejs audio, lecz nie polecam tego rozwiązania. Mikrofon można czasem podpiąć pod wewnętrzną kartę dźwiękową komputera. Karta taka musi być jednak bardzo wysokiej jakości, by dało się na niej pracować. Zewnętrzne interfejsy audio przewyższają większość kart dźwiękowych w komputerach, mają najczęściej zarówno gniazda jack i XLR (czyli typowe gniazda mikrofonowe), a także często zasilanie Phantom +48V (potrzebne do korzystania z mikrofonów pojemnościowych, ale o tym później).

Nagrywanie gitary za pomocą jednego mikrofonu

Nagrywanie gitary za pomocą jednego mikrofonu

Do nagrywania gitar akustycznych nadają się zarówno mikrofony pojemnościowe i dynamiczne. Pojemnościowe nagrywają dźwięk, nie zabarwiając go. W rezultacie nagranie jest bardzo czyste, można wręcz powiedzieć, że sterylne. Mikrofony dynamiczne delikatnie zabarwiają dźwięk. Nagranie będzie cieplejsze. Szerokie zastosowanie mikrofonów dynamicznych w muzyce poskutkowało tym, że uszy słuchaczy przyzwyczaiły się do cieplejszych brzmień, choć wciąż bardziej naturalne będzie brzmiało nagranie wykonane przez mikrofon pojemnościowy. Faktem jest natomiast to, że mikrofony pojemnościowe są bardziej czułe niż dynamiczne. Poza tym mikrofony pojemnościowe potrzebują specjalnego zasilania Phantom +48V, którego może dostarczać do takiego mikrofonu wiele interfejsów audio, mikserów lub powermikserów, lecz nie wszystkie.

Gdy wybierzemy typ mikrofonu, trzeba będzie wybrać wielkość jego membrany. Małe membrany cechują się szybszym atakiem i lepiej przenoszą wysokie częstotliwości, natomiast duże odznaczają się bardziej okrągłym brzmieniem. Jest to kwestia gustu, najlepiej samemu przetestować mikrofony o różnej wielkości membrany. Jeszcze jedną cechą mikrofonów jest ich kierunkowość. Do gitar akustycznych najczęściej używa się mikrofonów jednokierunkowych. Nie używa się raczej mikrofonów wszechkierunkowych. Jako ciekawostkę mogę dodać, że do uzyskania bardziej vintage’owego brzmienia można użyć mikrofonów wstęgowych, które są podtypem mikrofonów dynamicznych. Są to jednocześnie mikrofony dwukierunkowe.

Mikrofon wstęgowy firmy Electro-Harmonix

Mikrofon wstęgowy firmy Electro-Harmonix

Mikrofon trzeba jeszcze ustawić. Istnieje wiele sposobów na pozycjonowanie mikrofonu. Należy próbować z różnych odległości i różnych pozycji. Najlepiej poprosić kogoś o granie kilku akordów w kółko i samemu przespacerować się z mikrofonem, jednocześnie nasłuchując, które miejsce daje najlepsze brzmienie. Jest to ważne, ponieważ na brzmienie gitary wpływa także pomieszczenie, w którym instrument się znajduje. Każde pomieszczenie jest inne, a więc zmieniając pomieszczenie za każdym razem należy szukać odpowiedniej pozycji mikrofonu. Można także nagrywać gitarę stereo dwoma mikrofonami, umieszczając je w dwóch różnych miejscach. Da to jeszcze inne brzmienie, które może okazać się jeszcze lepsze.

Podsumowanie

Podczas nagrywania gitary akustycznej można uzyskać czasem naprawdę zaskakujące efekty. Współcześnie mamy możliwość nagrywania w domu, a więc wykorzystajmy ją. Home recording staje się bardzo popularny. Coraz więcej niezależnych artystów decyduje się na nagrywanie w ten sposób.

↑ Do góry
Kup w sklepie Muzyczny.pl
Do góry