Czym jest pasja, systematyczność i planowanie pracy?

Zobacz Instrumenty perkusyjne w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Poradnik w sklepie Muzyczny.pl

Czym jest pasja? Jak systematycznie pracować z instrumentem, planować swoją pracę i rozwój? Te ważne pytania padają często z ust młodych, zapalonych do pracy adeptów sztuki perkusyjnej. Jak jednak dbać oto żeby zawsze się chciało i jak ćwiczyć, żebyśmy widzieli wymierne tego efekty? Bo ćwiczenie trzeba pokochać!

Pasja, hobby

Większość z nas ma jakąś pasję. Może to być sport, chodzenie po górach, fotografia, czy zbieranie znaczków. Hobby jest to czynność, którą wykonujemy w czasie wolnym od obowiązków, a głównym celem jest przyjemność z jego uprawiania. Daje nam poczucie samospełnienia, samorealizacji, wewnętrzną motywację i chęć działania.

Granie na perkusji również może być wspaniałą pasją na lata. Praca z zespołem i tworzenie muzyki, czyli czegoś, co jest nienamacalne i pozostaje w sferze naszych emocji, jest wspaniałym wynagrodzeniem za czas poświęcony w sali prób. Wysiłek i trud włożony w wypracowanie szybkości, skomplikowanych przejść lub godziny spędzone na graniu z metronomem jednego rytmu, będą procentować i dawać końcową satysfakcję, a co za tym idzie, chęć dalszej pracy. Aby systematyczny trening nie stał się dla nas nudny, warto urozmaicać sobie czas spędzony przy instrumencie np. włączając sobie ulubioną płytę i próbując naśladować perkusistę grającego w podkładzie lub wykonując swoje ulubione ćwiczenia. Dobrym pomysłem jest ustalenie konkretnego planu pracy, który pozwoli nam systematycznie realizować założenia i robić postępy na różnych płaszczyznach.

Systematyczność i plan pracy

Z czym dokładnie kojarzy nam się to słowo? Może być to obowiązek, rutyna, a nawet nuda. Jednak systematyczne działanie daje nam małe, ale za to częste sukcesy. Pozwala nam na nagradzanie siebie przy każdym treningu, gdyż widzimy regularne rezultaty. Aby plan na ćwiczenie był skuteczny, powinien zawierać konkretną strategię – np. rozgrzewka, ćwiczenia techniczne, ćwiczenia koordynacyjne przy zestawie, praca z podręcznikiem, a na koniec nagroda, czyli granie z podkładem i wykorzystywanie pomysłów podczas gry, które wcześniej ćwiczyliśmy. Skrupulatnie realizowany harmonogram pozwala nam na ciągłość pracy i bardziej widoczne efekty, a oto jego przykład:

 

Rozgrzewka (pad ćwiczeniowy lub werbel): 

Czas pracy: ok. 1,5 – 2h

 

  • Pojedyńcze uderzenia, tzw. single stroke roll (PLPL-PLPL) – tempo: 60bpm – 120bpm, co 2 minuty zwiększamy tempo o 10 kresek. Gramy w pulsie ósemkowym:

plpl

  • Po dwa uderzenia z jednej ręki, tzw. double stroke roll (PPLL-PPLL) – tempo: 60bpm – 120bpm, co 2 minuty zwiększamy tempo o 10 kresek. Puls ósemkowy:

ppll

  • Paradiddle (PLPP LPLL) – tempo 60bpm – 120bpm:

plpp

 

4-2, 6-3, 8-4 – ćwiczenia na wyrównanie uderzeń od prawej i lewej ręki. Tempo od 50bpm – 100 bpm.

  • 4-2

4-2

 

  • 8-4

8-4

 

Ćwiczenia koordynacyjne przy zestawie:

Ćwiczenie wyrównujące uderzenia pomiędzy kończynami górnymi i stopą:

  • pojedyńcze ósemkowe:

koor1

  • podwójne ósemkowe:

koor2

 

Podręcznik i granie z podkładem

Kolejnym etapem, jak już wcześniej wspomniałem, może być praca z podręcznikiem. Skutecznie rozwija umiejętność czytania nut oraz uczy poprawnego zapisu. Osobiście mam w swojej kolekcji kilka wartych uwagi pozycji, które mogą wiele pomóc przy nauce gry od podstaw. Jedną z nich jest podręcznik wraz z materiałem wideo o nazwie „The Language of Drumming” Benny’ego Greba. Pochodzący z Niemiec perkusista Benny Greb, z pomocą liter alfabetu przedstawia nowy sposób myślenia, ćwiczenia i budowania rytmów. Doskonały materiał zawierający tematy takie jak tworzenie groove’u, język rudymentów, ćwiczenia na niezależność, budowania solówek oraz pracy z metronomem.

Często gra z podkładem to najprzyjemniejsza część ćwiczenia dla wielu z nas. Granie z muzyką, (a najlepiej bez ścieżki bębnów w podkładzie – tzw. Play Along) daje nam możliwość zmierzenia się w warunkach ćwiczeniowych z wcześniej zaaranżowanym utworem, który ma wgraną wcześniej formę. Niektóre podkłady posiadają miejsce na solo, wiec jest to doskonały czas na ćwiczenie kreatywności i budowania solówek. Takie podkłady to najczęściej materiały dodawane do podręczników. Oto kilka z nich:

– Dave Weckl – „Ultimate Play Along vol. 1, vol. 2”

– John Riley – „Beyond Bob Drumming”, „Art of Bob Drumming”

– Tommy Igoe – „Groove Essentials 1-4”

– Dennis Chambers – „In the Pocket”

– David Garibaldi – „The Funky Beat”

– Vinnie Colaiuta – „Advanced Style”

Podsumowanie

Taki oto prosty plan ćwiczenia pozwala nam na ciągłość w pracy i świadome doskonalenie swoich umiejętności. Uważam, że tak jak sportowcy mają swój idealnie dobrany plan treningów, my perkusiści, również powinniśmy dbać o rozbudowywanie i ciągłe poprawianie naszego harmonogramu pracy.

 

↑ Do góry
Kup w sklepie Muzyczny.pl
Do góry