Domowe studio – część 2

Zobacz Sprzęt studyjny, Homerecording w sklepie Muzyczny.pl

W poprzedniej części naszego poradnika sformułowaliśmy sobie jaki podstawowy sprzęt będzie nam potrzebny do wystartowania z naszym domowym studio. Teraz naszą uwagę skoncentrujemy na rzetelnym przygotowaniu się do działalności naszego studia i uruchomienia zgromadzonego sprzętu.

Główne narzędzie

Podstawowym narzędziem pracy w naszym studio będzie komputer, a dokładnie mówiąc oprogramowanie, na którym będziemy pracować. To będzie taki punkt centralny naszego studio, bo to właśnie w programie będziemy wszystko rejestrować, czyli nagrywać oraz tam będziemy cały materiał obrabiać. Tym oprogramowaniem jest tzw. DAW, nad którego wyborem warto się dobrze zastanowić. Pamiętajcie, że nie ma idealnego programu, który by wszystko sprawnie nam obsłużył. Każdy program ma określone mocne strony i te słabsze. Jeden przykładowo będzie doskonale sprawdzał się przy nagrywaniu z zewnątrz pojedynczych ścieżek na żywo, przycinania ich, dodawania efektów oraz miksowania ze sobą. Drugi za to może być świetnym aranżerem na do produkcji wielościeżkowych produkcji muzycznych, ale tylko wewnątrz komputera. Dlatego, warto poświęcić odpowiednio dużo czasu i przetestować co najmniej kilka programów w celu dokonania najlepszego wyboru. I w tym miejscu od razu wszystkich uspokoję, gdyż w większości przypadków takie testowanie nic was nie będzie kosztowało. Producencie zawsze udostępniają swoje testowe wersje, a nawet i te pełne na określony czas np.: 14 dni za darmo właśnie po to, by użytkownik mógł spokojnie zapoznać się z wszystkimi narzędziami, jakie ma do dyspozycji wewnątrz swego DAW. Oczywiście przy profesjonalnych bardzo rozbudowanych programach nie będziemy wstanie w przeciągu kilku dni poznać wszystkie możliwości naszego programu, ale na pewno pozwoli to nam zorientować się, czy właśnie na takim programie chcielibyśmy pracować.

Jakość produkcji

W poprzedniej części napomnieliśmy również, że warto inwestować w dobrej klasy urządzenia, bo to będzie miało decydujący wpływ na jakość naszej produkcji muzycznej. Interfejs audio jest właśnie jednym z tych urządzeń, na którym nie warto oszczędzać. To właśnie on w głównej mierze odpowiada za to, w jakim stanie dotrze do komputera nagrywany materiał. Interfejs audio jest takim swoistym łącznikiem pomiędzy mikrofonami lub instrumentami a komputerem. Od jakości jego przetworników analogowo-cyfrowych zależy jaki materiał będziemy mieli do obróbki. I właśnie dlatego przed dokonaniem zakupu powinniśmy dokładnie zapoznać się ze specyfikacją tego urządzenia. Należy również określić jakie wejścia i wyjścia będą nam potrzebne i ile tych gniazd będziemy potrzebowali. Dobrze też rozważyć, czy np.: będziemy chcieli podłączyć jakiś keyboard lub syntezator starszej generacji. W takim przypadku warto od razu zaopatrzyć się w urządzenie wyposażone w tradycyjne złącza midi. W przypadku nowych urządzeń wykorzystuje się standardowo montowane we wszystkich już nowych urządzeniach złącze usb-midi. Sprawdźcie więc parametry waszego upatrzonego interfejsu, by później nie być rozczarowanym. Ważna jest przepustowość, przesył i latencja, czyli opóźnienia, bo to wszystko ma ogromny wpływ na komfort naszej pracy a w końcowym etapie na jakość naszej produkcji muzycznej. Mikrofony również jak każdy sprzęt elektroniczny też mają swoją specyfikację z którą warto się przed zakupem dokładnie zapoznać. Nie kupujecie mikrofonu dynamicznego jak chcecie nagrywać np.: chórki. Mikrofon dynamiczny nadaje się do nagrywania z bliskiej odległości i najlepiej pojedynczy głos. Do nagrywania z dalszej odległości lepiej sprawdzi się mikrofon pojemnościowy, który jest zarazem zdecydowanie czulszy. I tutaj należy też pamiętać, że im nasz mikrofon jest czulszy, tym jesteśmy bardziej narażeni na nagranie dodatkowych niepotrzebnych odgłosów z zewnątrz.

Testowanie ustawień

W każdym nowym studio należy przeprowadzić szereg testów zwłaszcza jeżeli chodzi o ustawienie mikrofonów. Jeżeli nagrywamy wokal lub jakiś instrument akustyczny należy dokonać co najmniej kilku nagrań w różnych ustawieniach. Potem po kolei odsłuchać i zobaczyć przy jakim ustawieniu najlepiej został zarejestrowany nasz dźwięk. Tu wszystko ma znaczenie odległość pomiędzy wokalistą a mikrofonem oraz to, w którym miejscu naszego pomieszczenia jest usytułowany statyw. Dlatego tak ważna jest między innymi odpowiednia adaptacja pomieszczenia, która pozwoli uniknąć zbędnych odbić fal dźwiękowych od ścian oraz zminimalizować niepożądane odgłosy z zewnątrz.

Podsumowanie

Studio muzyczne może się stać naszą prawdziwą pasją muzyczną, bo praca z dźwiękiem jest bardzo inspirująca i wciągająca. Jako reżyserzy mamy pełną swobodę działania a zarazem to my decydujemy jak nasz końcowy projekt ma wyglądać. Poza tym dzięki cyfryzacji w każdym momencie możemy w szybki sposób nasz projekt poprawiać i udoskonalać wedle oczekiwań.

↑ Do góry
Do góry