Zobacz Gitary w sklepie Muzyczny.pl
Jak sama nazwa wskazuje efekty pogłosowe i tego typu urządzenia mają za zadanie uzyskać odpowiedni pogłos dla brzmienia naszej gitary. Wśród tego rodzaju efektów znajdziemy te prostsze oraz te bardziej rozbudowane, które są prawdziwymi kombajnami w tym zakresie. Tego rodzaju efekty mają za zadanie nie tylko nadać charakterystycznej głębi pogłosu, ale również możemy tu znaleźć różnego rodzaju echa i odbicia. Oczywiście w tego rodzaju efekty są też wyposażone wzmacniacze niemniej, jeżeli chcemy rozszerzyć swoje możliwości brzmieniowe to warto zwrócić uwagę na dodatkowe specjalnie dedykowane w tym kierunku efekty nożne. Dzięki temu rozwiązaniu możemy mieć taki efekt pod stałą kontrolą wyłączając lub załączając go. A naszego przeglądu dokonamy na trzech urządzeniach różnych producentów.
Reverb
MOOER A7 Ambient Reverb to prawdziwy kombajn umieszczony w mini obudowie. Dźwięki efektu Mooer bazują na unikalnym algorytmie, a sam efekt zapewnia siedem różnych brzmień reverb: plate, hall, warp, shake, crush, shimmer, dream. Mnogość ustawień, wbudowana pamięć i złącze USB stwarzają z niego niezwykle uniwersalne urządzenie. Do regulacji parametrów służy 5 miniaturowych potencjometrów na panelu uzupełnianych przyciskiem SAVE z wbudowaną, dwukolorową diodą. Przełącznik nożny może działać w trybie true bypassu jak i bypassu buforowanego, gniazda wejściowe i wyjściowe zlokalizowano po bokach na przeciwległych ściankach, a zasilania 9V DC/200 mA na górnej, przedniej ściance. Mooer A7 – YouTube
Delay
Kolejnym efektem pogłosowym wartym rozważenia jest NUX NDD6 Dual Time Delay. Na pokładzie znajdziemy 5 symulacji delayów: analog, mod, digi, mod, reverb delay oraz looper. Za ustawienie brzmienia odpowiadają cztery potencjometry: level – głośność, parameter – w zależności od trybu symulacji posiada różne funkcje, time czyli czas między odbiciami i repeat czyli ilość powtórzeń. Efekt posiada też drugi łańcuch opóźniający, dzięki któremu możemy do naszego brzmienia dołożyć podwójny efekt delay z różnym czasem i ilością powtórzeń. Dodatkową opcją jest looper, dzięki któremu możemy zapętlić graną frazę i dokładać do niej kolejne warstwy naszej muzyki lub po prostu ćwiczyć. Na pokładzie znajdziemy również true bypass, pełne stereo, tap tempo. Zasilanie wyłącznie z zasilacza.
Analogowy delay (40 ms ~ 402 ms) jest oparty na urządzeniu Bucket-Brigade Device (BBD), dyskretnym delayu analogowym. PARAMETER dostosowuje głębokość modulacji.
Tape Echo (55 ms ~ 552 ms) jest oparte na algorytmie RE-201 Tape Echo z technologią NUX Core Image. Użyj pokrętła PARAMETER, aby dostosować nasycenie i poczuj zniekształcenie opóźnionego dźwięku.
Digi Delay (80 ms ~ 1000 ms) jest oparty na nowoczesnym algorytmie cyfrowym z magiczną kompresją i filtrem.
Opóźnienie MOD (20 ms ~ 1499 ms) jest oparte na algorytmie Ibanez DML; dziwny i cudowny delay modulowany.
VERB Delay (80 ms ~ 1000 ms) to sposób na trójwymiarowość dźwięku delayu.
Bez wątpienia jest na czym pracować i jest to doskonała propozycja dla gitarzystów poszukujących bardzo głębokich, wręcz nieziemskich brzmień. NUX NDD6 Dual Time Delay – YouTube
Echo
JHS 3 Series Delay to z kolei prosty efekt typu Echo z trzema potencjometrami: Mix, Time i Repeats. Na pokładzie znajdziemy też przełącznik Type zmieniający cyfrowy charakter czysty odbić, na bardziej analogowe, cieplejsze i brudniejsze. Efekt ten pozwala balansować pomiędzy bogatym i ciepłym lub czystym i nieskazitelnym echem. Model ten zapewnia czas opóźnienia od 80 ms do 800 ms. Efekty posiadają 3 pokrętła regulacyjne oraz jeden przełącznik, co pozwala na całkowitą kontrolę nad ich brzmieniem. JHS 3 Series Delay – YouTube
Podsumowanie
Pogłos to efekt dobrze znany większości gitarzystów. Takich pogłosowych efektów gitarowych jest na rynku bardzo duży wybór. Są to też jedne z najczęściej wybieranych i wykorzystywanych efektów. Żeby móc dokonać najtrafniejszego wyboru potrzeba jest na to bardzo dużo czasu. Tu przede wszystkim należy testować i porównywać pomiędzy poszczególnymi modelami i markami. Warto porównywać sobie efekty z tej samej grupy, w zbliżonej półce cenowej różnych producentów. Przy testowaniu poszczególnych efektów staraj się to robić na dobrze znanych Ci zagrywkach, solówkach czy ulubionych frazach, których zagranie nie przysparza Ci trudności.
↑ Do góry