Jak wybrać gitarę elektroakustyczną?

Zobacz Gitary w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Gitary elektroakustyczne w sklepie Muzyczny.pl

Często potrzebne jest akustyczne brzmienie. Co zrobić, by jednocześnie mieć gitarę akustyczną i bez problemu nagłaśniać ją koncertach? To proste. Rozwiązaniem są gitary elektroakustyczne, czyli gitary akustyczne z wbudowaną elektroniką, przekazującą sygnał do wzmacniacza. Dzięki temu akustyczna charakterystyka zostaje zachowana, a do tego byśmy byli słyszalni nawet na głośnym koncercie, wystarczy jedynie podłączenie gitary do wzmacniacza (lub nawet do interfejsu audio, powermiksera czy miksera).

Budowa gitary

Bardzo ważnym aspektem gitary elektroakustycznej jest jej budowa. Istnieje wiele czynników, wpływających na ogólną charakterystykę dźwięku.

Przyjrzyjmy się najpierw wielkości korpusu. Duże korpusy powodują większy nacisk na niskie częstotliwość oraz powodują to, że instrument jest ogólnie głośniejszy. Małe korpusy natomiast sprawiają, że dźwięk trwa dłużej (większy sustain), a poza tym poprawiają szybkość reakcji gitary.

Należy też zdecydować czy potrzebujemy wcięcia (ang. cutaway). Daje ono dużo lepszy dostęp do wysokich dźwięków na ostatnich progach. Gitary bez wcięcia mają jednak głębszą barwę dźwięku, a poza tym są głośniejsze, gdy gramy na nich bez użycia elektroniki.

Gitary elektroakustyczne mogą być z litego drewna lub laminowane. Lite drewno lepiej przenosi dźwięki, dzięki czemu gitara lepiej rezonuje. Gitary laminowane są jednak tańsze. Świetnym kompromisem pomiędzy dobrym rezonansem a ceną są gitary akustyczne z „topem” z litego drewna, ale z tyłem i bokami laminowanymi, ponieważ największy wpływ na brzmienie ma „top”.

Yamaha LJX 6 CA

Yamaha LJX 6 CA

Rodzaje drewna

Warto przyjrzeć się poszczególnym rodzajom drewna, ponieważ mają one duży wpływ na brzmienie gitary. Omówię te, które są najczęściej wykorzystywane w korpusach gitar elektroakustycznych.

Świerk

Sztywność i lekkość tego drewna powoduje, że odbity od niego dźwięk jest bardzo „bezpośredni”. Dźwięk zachowuje także swoją klarowność nawet przy mocnym szarpaniu strun.

Mahoń

Mahoń zapewnia głębokie, mocne brzmienie, podkreślając głównie niskie, ale także średnie częstotliwości. Dodaje też do podstawowego dźwięku wiele wyższych harmonicznych.

Palisander

Palisander wytwarza bardzo dużo wyższych harmonicznych. Ma bardzo mocno zaznaczony dół, co skutkuje ogólnie ciemnym, ale bogatym brzmieniem.

Klon

Klon natomiast ma bardzo mocną zaznaczoną górę. Jego doły są bardzo twarde. Drewno klonowe wpływa bardzo pozytywnie na sustain gitary.

Cedr

Cedr jest dużo wrażliwszy na delikatne granie, dlatego bardzo lubią go szczególnie gitarzyści, używający techniki fingerstyle. Ma okrągłe brzmienie.

Drewno, z którego zrobiona jest podstrunnica, wpływa w bardzo małym stopniu na brzmienie. Różne rodzaje drewna podstrunnicy wpływają głównie na to, w jaki sposób czuje się opuszkami palców samą podstrunnicę. Jest to jednak kwestia bardzo subiektywna.

Fender CD140 w całości wykonany z mahoniu

Fender CD140 w całości wykonany z mahoniu

Elektronika

Sposób zbierania dźwięku z gitary zależy od zastosowanej w niej elektroniki.

Przetworniki piezoelektryczne (w skrócie piezo) są bardzo popularne. Ich użycie stanowi najczęstszą metoda amplifikacji dźwięku gitar elektroakustycznych. Dzięki temu brzmienie gitar elektroakustycznych z przetwornikami piezo jest właśnie takie, jakie spodziewamy się, żeby było. Charakterystyczne dla nich jest „kwakanie”, które dla jednych jest zaletą, a dla drugich wadą. Posiadają szybki atak. Nie są widoczne z zewnątrz gitary, ponieważ najczęściej są umieszczone pod siodełkiem mostka. Czasem mogą znajdywać się na powierzchni gitary. Wtedy jednak tracą charakterystyczne „kwakanie”, za to są bardziej podatne na sprzężenia zwrotne niż piezo umieszczone pod siodełkiem mostka.

Przetworniki magnetyczne z wyglądu przypominają te, które są używane w gitarach elektrycznych. Mają wolniejszy i bardziej delikatny atak oraz długie wybrzmiewanie. Bardzo dobrze przenoszą niskie częstotliwości. Są mało podatne na sprzężenia zwrotne. Mają jednak tendencję do zbytniego zabarwiania dźwięku własną charakterystyką.

Często przetworniki oprócz tego, że są piezoelektryczne lub magnetyczne, są jeszcze aktywne. Wymagają one zasilania najczęściej baterią 9V. Dzięki nim uzyskujemy możliwość korekcji brzmienia gitary dzięki pokrętłom umieszczonym najczęściej z boku korpusu. Można też się spotkać z wbudowanym w gitarę stroikiem, który umożliwia dokładne nastrojenie gitary nawet w głośnych warunkach dzięki obecności przetworników.

Przetwornik montowany na otworze rezonansowym

Przetwornik montowany na otworze rezonansowym

Podsumowanie

Właściwy wybór gitary umożliwi nam osiągnięcie upragnionego brzmienia. Wiele aspektów wpływa na dźwięk, ale dzięki temu gitary różnią się między sobą. Odpowiednie zrozumienie wszystkich składowych umożliwi zakup gitary o takiej charakterystyce brzmieniowej, o jakiej marzymy.

Komentarze

Bardzo dobry artykuł. Mam kilka gitar klasycznych uznanych producentów ale z niższej półki cenowej. Każdą gitarę ustawiłem sobie na mostku i siodełku wg. wławnych preferencji. Gram gównie techniką palcową. Ale ostatnio zapragnąłem akustyka i sobie kupię. Opisy gitar w muzyczny.pl są fajne, brakuje tylko dźwięku jak np. w thomanie. Ale nie jest to problem, gdyż na yutubie można posłuchać ja brzmi każda gitara. A co do kupna nowej gitary – będzie cała z mahoniu i oczywiście z muzycznego .pl. Pozdrawiam wszystkich pasjonatów gitary – jakakolwiek by nie była.

apilor

↑ Do góry
Kup w sklepie Muzyczny.pl
Do góry