Zobacz Sprzęt nagłośnieniowy w sklepie Muzyczny.pl
Jeśli nie wiesz z kim chcesz być, to zazwyczaj jesteś z kimś, z kim być nie chcesz. Mikrofon to Twój najlepszy przyjaciel na scenie. Zatem przed zakupem swojego pierwszego, drugiego, a przede wszystkim przed zakupem tego wymarzonego mikrofonu, opisz go jak najdokładniej, a unikniesz rozczarowań.
Dynamiczny vs. pojemnościowy
W celu wybrania najbardziej odpowiedniego dla siebie mikrofonu w pierwszej kolejności potrzebujesz rozważyć następującą sprawę: jaki ma charakter muzyka, którą wykonujesz oraz co chcesz aby dotarło do słuchacza.
Mikrofony pojemnościowe wykorzystywane są głównie w studio, czyli w warunkach izolowanych, ze względu na ich czułość na głośne jak i ciche dźwięki. Jednak to nie wyklucza ich zastosowania na scenie. Jeśli muzyka, którą wykonujesz, polega na wykorzystaniu wielu subtelnych brzmień i nie towarzyszy Ci żaden hałasujący perkusista, to może warto byłoby zastanowić się właśnie nad takim rozwiązaniem. Pamiętaj jednak, że mikrofon pojemnościowy potrzebuje dodatkowego zasilania w postaci phantomów.
Kolejną grupą mikrofonów są mikrofony dynamiczne, którym poświęcę więcej miejsca w podkunkcie drugim. Najczęściej wykorzystywane na scenie ze względu na ich głośność oraz zmienność warunków. Są nie tylko bardziej odporne na wilgoć i inne czynniki zewnętrzne, ale również znoszą lepiej wysokie ciśnienie akustyczne. Nie potrzebują też dodatkowego zasilania.
Jakie masz potrzeby? Czy szukasz mikrofonu do domowego nagrywania swoich ćwiczeń lub piosenek, a może do kameralnych koncertów przy niezbyt głośnym instrumentarium? Wtedy zastanów się nad mikrofonem pojemnościowym. Jeśli zaś szukasz mikrofonu, który sprawdzi się na małej i dużej scenie, przy głośnym akompaniamencie bandu, szukaj wśród mikrofonów dynamicznych.
Jak wybrać mikrofon dynamiczny?
Przyjmijmy kilka zasad:
• Jeśli Twoje doświadczenie w pracy z mikrofonem nie jest zbyt duże, zdecyduj się na mikrofon o minimalnym efekcie zbliżeniowym. Jest to rozwiązanie optymalnie, które sprawi, że bez względu na odległość od mikrofonu Twój głos będzie słyszalny tak samo lub bez większych zmian w postaci korekcji niskich tonów. Jeśli zaś umiesz pracować z mikrofonem i zależy Ci na głębszym brzmieniu, ta zasada się Ciebie nie tyczy.
• Sprawdź kilka mikrofonów. Ważne jest by eksponował brzmienie Twojego głosu, przy jednoczesnym zachowaniu czytelności i ekspresji. Te parametry są indywidualne dla każdego i aby dobrze przetestować interesujące nas mikrofony, należy zrobić to w warunkach takich samych dla każdego modelu. Dobrym pomysłem jest wybrać się do sklepu i przy pomocy pracownika lub znajomego, który ma dobry słuch, dokonać oceny, który z mikrofonów najlepiej oddaje to, co chcemy usłyszeć.
• Każdy z mikrofonów testujemy według tego samego schematu: w odległości zero (czyli z ustami tuż przy mikrofonie), w odległości ok. 4 cm oraz w odległości ok. 20 cm. Ten sposób pokazuje nam jak zachowuje się mikrofonów w warunkach scenicznych.
Kilka propozycji dobrych mikrofonów z różnych półek cenowych
• Mikrofony do 600 zł:
– Audio Technica MB-3k (175 PLN)
– Sennheiser e-835S (365 PLN)
– Beyerdynamic TG V50d s (439 PLN)
– Shure SM58 LCE (468 PLN)
– Electro-Voice N/D967 (550 PLN)
• Mikrofony do 800 zł:
– Shure Beta 58 A (730 PLN)
– Audio Technica AE 6100 (779 PLN)
– Sennheiser e-935 (789 PLN)
• Mikrofony powyżej 800 zł:
– Sennheiser e-945 (815 PLN)
– Audix OM-7 (829 PLN)
– Sennheiser e-865S (959 PLN)