Zobacz Sprzęt nagłośnieniowy w sklepie Muzyczny.pl
Jakiego mikrofonu szukamy?
Istnieje kilka aspektów, na które należy zwrócić uwagę podczas kupowania mikrofonu. Pierwszym z nich, jest odpowiedź na pytanie, do czego dany mikrofon ma służyć. Czy będzie to nagrywanie wokali? Czy też gitar albo perkusji? A może kupić mikrofon, którym nagramy wszystko? Od razu odpowiem na to pytanie – taki mikrofon nie istnieje. Możemy jedynie kupić mikrofon, który nagra więcej rzeczy niż inny.
Podstawowe czynniki decydujące o wyborze mikrofonu
Czy będziemy nagrywać na scenie czy w domowym studio? Bez względu na odpowiedź na to pytanie, panuje generalna zasada: mikrofony dynamiczne używamy na scenie, natomiast w studio częściej spotkamy mikrofony pojemnościowe, chyba że źródło dźwięku jest głośne (np. wzmacniacz gitarowy), wtedy znowu wracamy do tematu mikrofonu dynamicznego. Oczywiście od tej zasady istnieją wyjątki a jednym z nich jest mikrofon do wokalu.
Mikrofon do wokalu charakteryzuje się kilkoma kluczowymi cechami, które sprawiają, że jest idealnym narzędziem do rejestrowania ludzkiego głosu w sposób naturalny i wyraźny. Przede wszystkim, mikrofony wokalne mają odpowiednio zaprojektowaną charakterystykę częstotliwościową, która jest zrównoważona w taki sposób, aby wiernie oddać pełne spektrum dźwięków ludzkiego głosu, jednocześnie minimalizując niepożądane rezonanse czy szumy.
Jedną z ważniejszych cech mikrofonów do wokalu jest ich kierunkowość, czyli zdolność do skupiania się na dźwiękach pochodzących bezpośrednio z przodu, z jednoczesnym tłumieniem hałasów dochodzących z innych kierunków. Najczęściej używane są mikrofony o charakterystyce kardioidalnej, które wychwytują dźwięk z przodu, minimalizując przy tym dźwięki z boków i z tyłu. To pozwala na lepszą izolację wokalu od dźwięków otoczenia, co jest szczególnie istotne na scenie lub w studiu nagrań.
Kolejną istotną cechą jest odpowiednia czułość i zakres dynamiczny mikrofonu. Mikrofony do wokalu są zaprojektowane tak, aby dokładnie rejestrować subtelne niuanse głosu, od delikatnych szeptów po głośne fragmenty, bez zniekształceń czy przesterów. Dzięki temu wokal brzmi naturalnie i dynamicznie, niezależnie od stylu śpiewu.
Charakterystyka kierunkowa mikrofonu
Jej wybór jest zależny od wielu czynników. W sytuacjach scenicznych, w których potrzebujemy izolacji od innych źródeł dźwięku, dobrym wyborem będzie mikrofon o charakterystyce kardioidalnej. Może chcesz uchwycić brzmienie pokoju lub kilka źródeł dźwięku na raz – wtedy poszukaj mikrofonu z bardziej szeroką charakterystyką.
Charakterystyka częstotliwościowa mikrofonu
Czy bardziej płaska charakterystyka częstotliwościowa tym lepiej. Tak mikrofon będzie po prostu mniej podbarwiał dźwięk. Jednak możesz potrzebować mikrofonu, który ma uwydatnione dane pasmo (przykładem jest Shure SM58, który podbija średnie pasmo). Trzeba jednak pamiętać, że trudniej wyrównać charakterystykę niż podbić czy podciąć dane pasmo, dlatego płaska charakterystyka wydaje się lepszym wyborem.
Oporność mikrofonu
Oporność mikrofonu, znana również jako impedancja wyjściowa, to kluczowa cecha, która określa jego zdolność do przepuszczania prądu elektrycznego. Ta wartość ma znaczący wpływ na współpracę mikrofonu z innymi urządzeniami, takimi jak przedwzmacniacze czy miksery. Optymalne dopasowanie oporności mikrofonu do impedancji wejściowej przedwzmacniacza jest istotne dla uzyskania maksymalnej jakości sygnału oraz minimalizacji szumów. Nieprawidłowe dopasowanie może wpływać na barwę dźwięku, szczególnie na wysokie częstotliwości.
Rodzaje oporności mikrofonów dzielą się na niską i wysoką impedancję. Mikrofony o niskiej impedancji, zazwyczaj poniżej 600 omów, są bardziej odporne na zakłócenia i straty sygnału, co czyni je idealnymi do zastosowań profesjonalnych. Z kolei mikrofony o wysokiej impedancji są bardziej podatne na zakłócenia i często stosowane w sprzęcie amatorskim. Aby dobrać odpowiedni mikrofon do przedwzmacniacza, należy pamiętać, że impedancja wejściowa przedwzmacniacza powinna być około dziesięć razy większa niż impedancja wyjściowa mikrofonu. Najlepszym sposobem na znalezienie idealnej kombinacji jest przeprowadzenie testów z różnymi ustawieniami.
Możemy spotkać zarówno mikrofony o wysokiej jak i niskiej oporności. Bez głębszego wnikania w zagadnienia techniczne, powinniśmy szukać mikrofonów z niższą impedancją. Egzemplarze z wysoką opornością są ogólnie tańsze i spełnią swoją rolę, kiedy nie używamy przesadnie długich kabli do ich podłączenia. Jednak w przypadku, kiedy gramy koncert na stadionie i mikrofony są podłączone 20-metrowymi kablami, sprawa impedancji zaczyna nabierać znaczenia. Należy wtedy używać nisko-oporowych mikrofonów jak i kabli.
Redukcja szumów w mikrofonie
Technologia redukcji szumów w mikrofonach odgrywa kluczową rolę w uzyskiwaniu czystszego i bardziej wyraźnego dźwięku poprzez eliminację niepożądanych hałasów z otoczenia. Dzięki temu mikrofon jest w stanie wychwycić jedynie dźwięki pochodzące bezpośrednio ze źródła, na którym nam zależy, na przykład głosu osoby mówiącej.
Istnieją dwa główne mechanizmy redukcji szumów. Pierwszy z nich, aktywna redukcja szumów, polega na analizie dźwięków docierających z różnych kierunków. Mikrofon identyfikuje i tłumi te, które nie pochodzą ze źródła dźwięku, co pozwala na eliminację hałasów otoczenia. Drugi mechanizm, pasywna redukcja szumów, wynika z samej konstrukcji mikrofonu. Dzięki odpowiednio zaprojektowanej kierunkowości mikrofon skupia się na dźwiękach dochodzących z przodu, jednocześnie minimalizując te, które pojawiają się z tyłu.
Redukcja szumów ma kluczowe znaczenie dla jakości nagrań, ponieważ pozwala uzyskać dźwięk bardziej czysty i łatwiejszy do zrozumienia. Zmniejszenie zakłóceń dźwiękowych wpływa również na komfort pracy, sprawiając, że praca z mikrofonem staje się bardziej przyjemna i efektywna. Dzięki temu technologia ta znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach, od profesjonalnych nagrań muzycznych po codzienne wideokonferencje, gdzie czystość dźwięku jest niezwykle ważna. Niektóre mikrofony posiadają rozwiązania pozwalające na redukcję wibracji, po przez zawieszenie ich na swoistych “amortyzatorach”.
Wybór mikrofonu
Nawet jeżeli mikrofony mają taką samą charakterystykę kierunkową i częstotliwościową, taką samą wielkość membrany i impedancję – jeden zabrzmi inaczej od drugiego. Teoretycznie taki sam wykres częstotliwości powinien dać takie samo brzmienie, ale w praktyce egzemplarze, które są lepiej zbudowane zabrzmią lepiej. Czynnikiem numer jeden podczas wyboru mikrofonu jest jakość brzmienia jaką dany egzemplarz oferuje. Najlepszym sposobem, chociaż nie zawsze możliwym, jest porównanie modeli różnych producentów i zwyczajnie wybranie tego, który najbardziej odpowiada naszym oczekiwaniom.
↑ Do góry