Nauka na akordeonie od podstaw. Najczęściej popełniane błędy.

Zobacz Akordeony w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Instrumenty klawiszowe w sklepie Muzyczny.pl

Jest co najmniej kilka takich notorycznie popełnianych błędów przez osoby uczące się. Szczególnie narażone na ich popełnianie są osoby, które samodzielnie realizują swój program nauczania. Często nieświadomi popełniają błędy nie wiedząc tym samym, ile sami sobie krzywdy wyrządzają. W złe przyzwyczajenia łatwo jest wpaść, natomiast oduczyć się złych nawyków jest potem znacznie trudniej. Błędy te najczęściej wynikają z naszego lenistwa i próby pójścia na skróty, bo tak nam w danym momencie wydaje się, że jest łatwiej, szybciej i prościej.

Palcowanie

Do takich podstawowych i najczęściej popełnianych błędów należy złe palcowanie, czyli nieprawidłowe podkładanie palców. Na ten aspekt edukacji należy szczególnie zwracać uwagę, bo ten błąd będzie się mścił na nas przez całą naszą aktywność muzyczną. To między innymi od prawidłowego palcowania zależeć będzie nasza sprawność i umiejętność poruszania się po klawiaturze, bądź guzikach. To jest główny czynniki, który ma wpływ na szybkość naszego równego grania. Prze złym palcowaniu zwyczajnie nie będziemy wstanie zagrać szybkich przebiegów muzycznych.

Zmiany miechu

Kolejnym częstym błędem, który już na samym początku nauki jest standardem to lekceważenie zmian miechu w wyznaczonych do tego miejscach. Najczęściej zmiany miechu dokonuje się co takt lub dwa takty, albo tak jak kończą się lub zaczynają frazy. Dokonywanie zmian miechu w niewłaściwych momentach powodujemy to, że wykonywany utwór czy ćwiczenie robi się poszarpane, a to w efekcie bardzo nieładnie brzmi. Oczywiście najczęściej powodem dokonywanych złych zmian jest już maksymalnie rozciągnięty miech, albo brak powietrza w złożonym miechu. Dlatego musimy od samego początku nauki, nauczyć się rozsądnie gospodarować powietrzem, które wtłaczamy i wypuszczamy. Dobrze jest zawsze zrobić sobie trochę zapasu powietrza i rozpoczynać dane ćwiczenie lub utwór na lekko uchylonym miechu.

Tempo

Równe utrzymanie tempa przez całe ćwiczenie czy utwór nie należy do najłatwiejszych zadań. Niestety duża część osób uczących się zwłaszcza samodzielnie rzadko zwraca na ten element uwagę. Często nawet nie są świadomi, że przyspieszają lub zwalniają. Natomiast jest to bardzo istotny element muzyczny, który zwłaszcza przy graniu zespołowym ma ogromne znaczenie. Tą umiejętność równego trzymania tempa możne w sobie wyćwiczyć, a jedynym i niezawodnym sposobem jest wykorzystywanie podczas ćwiczeń metronomu.

Pamiętajcie też, że każde ćwiczenie powinniśmy na początku wykonywać w wolnych tempach tak, by wszystkie wartości rytmiczne zostały zachowane względem siebie. Można też podczas ćwiczeń sobie liczyć: raz i dwa i trzy i cztery i, ale zdecydowanie lepiej wykonywać tą czynność z towarzyszeniem metronomu.

Artykulacja

Duża część osób nie zwraca uwagi na oznaczenia artykulacyjne jak by ich w ogóle nie było. A to przecież podstawa do tego, by dany utwór wybrzmiał w taki sposób jak go widział kompozytor. Dlatego też od samego początku już na etapie rozczytywania danego utworu zwracajcie uwagę na oznaczenia dynamiki i artykulacji. Niech to się stanie dla was naturalne, że tam gdzie jest głośniej do zagrania tam mocniej otwieramy bądź składamy miech, a tam gdzie ciszej to delikatniej tą czynność wykonujemy.

Postawa i ułożenie ręki

Nieprawidłowa postaw, złe ułożenie ręki, niepotrzebne usztywnianie ciała to błędy, które popełniane są nawet przez osoby, które już dłuższy czas grają. I tu powrót do tych elementarnych wskazówek jak: siedzimy prosto na przedniej części siedziska lekko pochyleni do przodu. Prawą rękę układamy w ten sposób, by tylko koniuszki palców miały kontakt z klawiaturą, łokieć prawy natomiast wyrzucamy jakby lekko do przodu. Cały ciężar instrumentu powinien spoczywać na naszej lewej nodze.

Grając musicie być przed wszystkim rozluźnieni, wasze ciało musi być swobodne, ręka i palce muszą mieć możliwość swobodnego przemieszczania. Zalecam również zwłaszcza na początku edukacji stosowanie poprzecznego paska do spięcia się z tyłu. Dzięki temu instrument nie będzie Wam latał i będziecie mieli nad nim większą kontrolę.

Podsumowania

Większość błędów może wynikać z naszej niewiedzy, dlatego tak ważnym jest by chociaż w tym początkowym okresie nauczania zasięgnąć konsultacji u profesjonalisty, który pomoże nam prawidłowo ułożyć nasze ciało, rękę, palce. Poza tym nie przerabiajcie materiału dla samego przerobienia, aby dalej i do przodu. Lepiej wolniej i dokładnie przerobić mniejszą ilość materiał niż niedokładnie przelecieć cały materiał i w konsekwencji niewiele umieć. W muzyce dokładność i precyzja są najbardziej pożądanymi cechami, które w przyszłości będą procentować.

↑ Do góry
Kup w sklepie Muzyczny.pl
Do góry