Zobacz Mikrofony i akcesoria w sklepie Muzyczny.pl
Jeśli oglądanie kolejnych tutoriali z cyklu „how to…” wciąż nie daje efektów i mimo wytężonej pracy z wirtualnymi nauczycielami nie jesteś w tym miejscu, o którym marzyłeś rozpoczynając przygodę ze śpiewaniem, może czas na konfrontację z rzeczywistością? A może by wybrać się na lekcję śpiewu?
Bardzo dobrze pamiętam swoje początki. Oszczędzę ci opowieści z dzieciństwa, ponieważ śpiewanie jest dla dziecka tak naturalne jak taniec, rysowanie i inne formy zabawy. Na pewno nie myśli w kategoriach oceny swoich umiejętności w tym, co robi. Będąc nastolatką zaczęłam specjalizować się w coraz to wymyślniejszych torturach względem moich sąsiadów, od grania na pianinie ze wszystkimi pootwieranymi klapami, aby słyszano mnie na podwórku, aż po dzikie wrzaski, którymi wyrażałam moje rockowo-metalowe fascynacje. W tamtym czasie nie miałam żadnej wiedzy na temat śpiewania, za to już posiadałam kilka przekonań. Po pierwsze, uważałam, że papieros wypalony tuż przed śpiewaniem daje mi fajną chrypkę, po drugie – im wyżej chcę śpiewać, tym muszę głośniej się „wydrzeć”, po trzecie – na lekcje śpiewu chodzą leszcze, które nie mają talentu. Jak się pewnie domyślasz, żadne z tych przekonań nie przybliżało mnie do tego, aby śpiewać lepiej. Na szczęście otaczały mnie osoby, których rady pomogły mi podjąć kilka dobrych decyzji. Dzięki nim postanowiłam wybrać się na lekcje śpiewu.
Tamten moment wpłynął na całe moje życie. Nie tylko poznałam na mojej nowej ścieżce wielu wspaniałych nauczycieli, osobowości, artystów, ale sama też zaczęłam uczyć, odnajdując w tym powołanie i doznając uczucia ogromnej satysfakcji. A zaczęło się od tego, że chciałam trochę poprawić moje amatorskie śpiewanie do dezodorantu.
Odnaleźć się w gąszczu informacji
Zacznijmy od początku, czyli zadania sobie kilku podstawowych pytań: czy chcesz pracować ze swoim głosem? Czy chcesz zacząć posługiwać się nim świadomie? Czy czujesz, że masz do powiedzenia więcej niż twój głos jest w stanie wyrazić? Jeśli na wszystkie te pytania odpowiedź brzmi „tak”, to może powinieneś wybrać się na lekcję śpiewu.
Istnieje cała moc kanałów na YouTube poświęconych lekcjom wokalnym, które nagrywane są przez profesjonalistów oraz amatorów. Niestety, nie słyszałam aby komuś, kto jest na początku swojej wokalnej drogi, pomogły. Tak jak nie wierzę w skuteczność grupowych zajęć z emisji głosu, tak samo wiele wątpliwości budzą we mnie filmiki, które rzekomo mają nauczyć zainteresowanych jak śpiewać „wysoko, głośno i nie zdzierając się”. Tego rodzaju tutoriale służą głównie do promocji samych nauczycieli oraz ich metod. Nie twierdzę, że nie jest to nikomu przydatne. Osobom, które już znalazły się na drodze pracy z głosem, pewne informacje mogą okazać się bardzo pomocne, ale dla początkującego są bezwartościowe.
Nie nauczysz się jeździć samochodem grając w Need For Speed. Kontakt z nauczycielem śpiewu jest jak jazda samochodem z instruktorem. Jeśli jest on fachowcem, potrafi dostosować sposób pracy do przyszłego kierowcy, jeśli jest cierpliwy i empatyczny, to prawdopodobnie sprawi, że zdasz egzamin za pierwszym razem. Twoim egzaminem, jako wokalisty, jest twoje samopoczucie na scenie. Metody jakimi posługuje się nauczyciel śpiewu powinny doprowadzić ciebie do sytuacji, w której czujesz opanowanie oraz swobodę. Te dwa elementy składają się na samoocenę wokalisty i od nich zależy jak daleko „zajedzie”.
Załóżmy, że podjąłeś już decyzję o wybraniu się na lekcje śpiewu. Zasięgnij języka wśród tych, którzy ze śpiewaniem mają do czynienia. Nie ma lepszej reklamy dla dobrego nauczyciela niż inni, zadowoleni uczniowie. Jeśli jednak wokół ciebie nie ma nikogo takiego, zajrzyj do internetu. Strony z ogłoszeniami pękają od ofert lekcji wokalu, emisji głosu etc. Pytanie tylko skąd masz wiedzieć, że wsród tych setek ogłoszeń, właśnie to jedno należy do nauczyciela, z którym będzie ci się dobrze pracowało? Mam kilka sugestii.
Prześwietlić nauczyciela
- Zastanów się jaki efekt chcesz uzyskać. Istnieje w Polsce kilka szkół/nurtów, które specjalizują się w konkretnych technikach wokalnych. W zależności od tego jakim rodzajem śpiewania jesteś zainteresowany, nauczyciel powinien poinformować ciebie jakimi narzędziami pracuje i co może tobie zaoferować. Takie efekty jak chrypa czy growl będą czymś niespotykanym dla nauczyciela emisji klasycznej, za to nauczyciel Complete Vocal Technique przyjmie takiego krzykacza z otwartymi ramionami. Do najbardziej popularnych szkół należą techniki: klasyczna, Mix Technique, Complete Vocal Technique oraz biały śpiew. Wszystkim poświęcę więcej miejsca w kolejnych artykułach.
- Sprawdź jakie jest doświadczenie danego nauczyciela. Czy jest to początkująca w tym temacie studentka muzykologii, czy wiekowy nauczyciel klasyki. Aby uczyć, trzeba być na bieżąco z tym, co dzieje się w świecie wokalnym. Najświeższe badania dokonywane na głosie ludzkim udoskonalają techniki śpiewu sprawiając, że narzędzia nauczycieli są coraz bardziej precyzyjne w rozwiązywaniu różnych problemów wokalnych. To ważne aby nauczyciel potrafił poradzić sobie z szerokim spektrum problemów, a nie dopasowywał uczniów do własnych, ograniczonych metod. Tak naprawdę wiek nauczyciela nie gra roli. Również to, czy jest czynnym muzykiem, czy wyłącznie pedagogiem, nie ma wielkiego znaczenia. Chodziłam do wielu różnych nauczycieli i wbrew pozorom to właśnie ci, którzy rzadko pojawiali się na scenie, najwięcej mi pokazali.
- Jeśli jakieś ogłoszenie przykuje twoją uwagę, po prostu zadzwoń. Rozmowa, informacje jakich udzieli ci nauczyciel, wiele ci powiedzą. Zdaj się na swoją intuicję. Głos to ty – ze swoimi obawami i marzeniami, ze strachem i odwagą, emocjami trudnymi i entuzjazmem odkryć. Zastanów się czy ta osoba wzbudza w tobie zaufanie i czy chcesz tym wszystkim dzielić się z nią w przyszłości.
Jeśli już chodzisz na lekcje śpiewu, ale wciąż masz wątpliwości dokąd to wszystko zmierza, sprawdź swojego nauczyciela. Postaraj się rzetelnie ocenić waszą współpracę, robisz to dla siebie. Kiepski nauczyciel jest jak słaby psychoterapeuta, jego domniemana kompetencja może wpędzić ciebie w poczucie winy, że „wciąż za mało nad sobą pracujesz” i „ciągle coś nie wychodzi”, a co najgorsze – może wcale nie rozwiązać problemów wokalnych a jedynie je pogłębić.
Co powinien potrafić twój nauczyciel śpiewu
- To co jest najważniejsze w dobrym nauczycielu śpiewu, to jego pasja i zaangażowanie w to, co robi. Taki nauczyciel nigdy nie przestaje się uczyć i zbierać informacji dla swoich uczniów. Jeśli nie potrafi odpowiedzieć na twoje pytanie, zrobi wszystko aby tę odpowiedź zdobyć.
- Dobre ucho, to nie smaczny pieróg w barszczu, to umiejętność wyłapania, nazwania i naprawienia problemów wokalnych z pomocą odpowiednich narzędzi/ćwiczeń. Twój nauczyciel powinien wiedzieć jakiego rodzaju śpiewacze nawyki przeszkadzają tobie w swobodnym posługiwaniu się głosem. Powinien je usłyszeć i zmienić w taki sposób, abyś czuł, że jest to dla ciebie naturalne, a przede wszystkim byś czuł iż to naprawdę tobie pomaga! Dobry nauczyciel wie, co słyszy.
- Rezultaty! Kiedy idziesz do lekarza oczekujesz, że ciebie wyleczy, idąc do mechanika, że naprawi twój samochód. Nauczyciel śpiewu to nie tylko sympatyczny gość, który zna kilka rozśpiewek i mówi ci co robisz źle, to przede wszystkim osoba, której zadaniem jest wydobycie naturalnego brzmienia twojego głosu, poszerzenie skali oraz poruszanie się po niej w sposób swobodny. Do tego powinien wytłumaczyć ci jak działa twój instrument i dbać o przekazywanie wiedzy w sposób zrozumiały. Jeśli po lekcji masz jeszcze większy mętlik w głowie, a po miesiącu nie widzisz żadnych efektów pracy, możesz śmiało zacząć szukać kogoś innego. Tego kwiatu jest pół światu.
- Śpiewać! Być może jest to oczywiste, że nauczyciel powinien śpiewać. Jednak kto nie słyszał historii o Eli Zapendowskiej i jej wspaniałych podopiecznych jak np. Edyta Górniak? Twój nauczyciel powinien potrafić zademonstrować jak brzmi dobra i zdrowa technika wokalna.