Temat pałek perkusyjnych jest kwestią dość szeroką. Aby ostatecznie uznać dany rozmiar, kształt, kolor za „swój” trzeba przetestować ich tak wiele, jak to tylko możliwe. Często jednak, szczególnie mniej doświadczonym perkusistom, trudno jest odnaleźć się w labiryncie nazewnictwa, oznaczeń, symboli.
7A, 140C – o co w zasadzie chodzi?
Pałki perkusyjne sklasyfikować można według:
• surowca, z którego zostały wykonane
• grubości
• rodzaju główki
• długości
• przeznaczenia
Materiał
Najpowszechniejszym materiałem wykorzystywanym do produkcji pałek jest hikora (hickory). Ten rodzaj drewna cechuje się dużą wytrzymałością i przy odpowiedniej eksploatacji komplet pałek wykonanych z hikory może posłużyć przez długi czas. Innymi popularnymi materiałami są dąb (oak) , brzoza (birch), klon (maple), grab (hornbeam).
Informację, z czego wykonany jest dany komplet pałek, powinniśmy znaleźć bezpośrednio na pałkach lub na opakowaniu. W przypadku zagranicznych marek stosuje się oczywiście nazewnictwo angielskie.
Poza tradycyjnymi drewnianymi pałkami, na rynku dostępne są również wykonane w całości z tworzywa sztucznego. Są to trzyczęściowe pałki złożone z rdzenia nakładki i końcówki. Dużym atutem jest to, że nakładka i końcówka są elementami wymiennymi.
Pękanie pałek
Należy podkreślić, że łamliwość pałek nie zawsze związana jest z nieodpowiednim ich wykonaniem. Często zła praca rąk, a konkretnie nadgarstków, powoduje szybkie pękanie. Dlatego najczęściej z tym problemem borykają się początkujący perkusiści. Dużo werblowych wprawek powinno raz na zawsze wyeliminować ten problem.
Grubość pałek
Grubość pałek oznaczona jest cyfrą, litera natomiast odpowiada rodzajowi główki – np.7A, 2B. Im niższa cyfra, tym pałka jest grubsza. Zaznaczyć jednak należy, iż w zależności od firmy dany numer może oznaczać nieco inną grubość.
Polscy producenci stosują inne oznaczenia, np. 135C, 140D. W tej sytuacji im większy numer, tym pałka jest grubsza, litera natomiast, tak jak poprzednio, odpowiada rodzajowi główki.
Pałki grubsze są bardziej wytrzymałe i cięższe, dlatego często wybierają je perkusiści grający agresywne gatunki muzyczne – metal, punk, noise, hard-core. Pałki cienkie znajdują zastosowanie np. w jazzie.
Główka pałki
Główka pałki w zależności od kształtu różnicuje brzmienie. Główki w kształcie łzy (teardrop) powodują nieco cięższe brzmienie talerzy, z kolei małe okrągłe główki wydobywają z nich więcej góry, natomiast duże okrągłe nadają ciężkie, mięsiste brzmienie naciągom. Oprócz główek wykonanych z drewna funkcjonują jeszcze główki nylonowe. Powodują one ostre, jasne brzmienie oraz cechują się większą wytrzymałością. Od pałek drewnianych odróżnia je jeszcze element odbicia.
Niemniej ważną kwestią, od wyżej wymienionych jest długość pałek. Panuje przekonanie(choć nie jest to regułą), że perkusiści posiadający długie ręce powinni używać krótkich pałek i na odwrót.
Podsumowanie
Warto również testować pałki sygnowane. Są to pałki projektowane przez mniej lub bardziej znanych perkusistów. Wykonanie takich pałek może być niekonwencjonalne, lecz właśnie przez to najbardziej odpowiadające naszym gustom.
Bez wątpienia wybór pałek to kwestia indywidualna. Przede wszystkim powinny być one wygodne – nie za ciężkie, nie za lekkie, nie za cienkie, nie za grube. Najlepszym rozwiązaniem będzie wycieczka do sklepu muzycznego i śmiałe próby na padzie, werblu lub zestawie. Dla większej swobody testowania można też kupić jednorazowo kilka kompletów różnych marek i rozmiarów, następnie poświęcić sporo czasu na granie wszystkimi kompletami szukając tym samym pałek idealnie odpowiadających naszym preferencjom.
↑ Do góry