Akordeon guzikowy czy klawiszowy

Zobacz Akordeony w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Instrumenty klawiszowe w sklepie Muzyczny.pl

Często można usłyszeć powiedzenie, że nie można mieć wszystkiego i podobnie jest z wyborem pomiędzy akordeonem guzikowym a klawiszowym. Obydwa rodzaje akordeonów mają wiele wspólnych elementów, bo to przecież tak naprawdę jest ten sam instrument tylko w różnym wydaniu. Tak naprawdę jedyna istotna różnica, to sposób techniczny w jaki gramy prawą ręką, czyli po stronie melodycznej. W jednym przypadku klapy, przez które zostanie wtłoczone powietrze do stroików zostaną odsłonięte za pomocą mechanizmu klawiszowego. W drugim przypadku dopływ powietrza do stroików od strony dyszkantowej odbywa się za pomocą naciskanych guzików. Tak więc, różnica jest w mechanizmie oraz w technice gry, ale to właśnie ta różnica powoduje, że obydwa instrumenty tak mocno różnią się od siebie. Na początku jednak przyjrzyjmy się cechą wspólnym akordeonu guzikowego i klawiszowego.

Cechy wspólne akordeonu guzikowego i klawiszowego

Bez wątpienia taką podstawową cechą wspólną obydwu instrumentów będzie brzmienie. Zakładając, że mamy do porównania ten sam model, to żadnych różnic pod względem brzmienia na poszczególnych chórach nie powinniśmy odczuć. Również takim wspólnym elementem będzie strona basowa, na której bez względu na to, czy po prawej stronie mamy klawisze czy guziki, to lewą ręką będziemy grać w ten sam sposób. Tak naprawdę, to całe wnętrze (głośnice, stroiki itp.) możemy mieć identyczne. Możemy mieć taką samą ilość chórów, registrów no i oczywiście identyczny miech zarówno w akordeonie guzikowym jak i klawiszowym. Również materiały do nauki możemy wykorzystywać te same z tą jednak różnicą, że musimy pamiętać o innym palcowaniu prawej ręki. Dlatego też jeżeli chodzi o podręczniki typowo edukacyjne, to lepiej korzystać ze specjalnie dedykowanych wersji przeznaczonych na konkretny rodzaj akordeonu.

Czym się różnią obydwa instrumenty

Oczywiście nasz akordeon guzikowy będzie się wizerunkowo różnił od naszego akordeonu klawiszowego. W jednym po prawej stronie będziemy mieli oczywiście guziki, a w drugim po prawej stronie będą klawisze. Często też, guzikówka pomimo takiej samej ilości basów jest gabarytowo mniejsza i przez co jednocześnie w jakimś stopniu poręczniejsza. To są oczywiście takie zewnętrzne, naoczne różnice, ale nie to jest tak naprawdę najistotniejsze. Takim istnym elementem jest sposób i technika gry, która jest diametralnie inna na akordeonie guzikowym a inna na akordeonie klawiszowym. Osoba, która przez całe swoje życie uczyła się grać tylko na akordeonie klawiszowym nie zagra nic na guzikówce i odwrotnie. Wynika to z tego względu, że układ klawiszy jest zupełnie inny niż układ guzików i nawet w minimalnym stopniu nie znajdziemy tu podobieństwa.

Na czym lepiej się uczyć?

I to jedno z tych pytań, na które już każdy musi sobie samodzielnie odpowiedzieć. I tak jak już powiedzieliśmy sobie na początku, że nie można mieć wszystkiego, tak i jest w przypadku akordeonu guzikowego i klawiszowego. Poniekąd ten sam instrument, a różnica w technice gry duża. Przede wszystkim w możliwościach, które są w dość znaczącym stopniu większe w przypadku akordeonu guzikowego. Wynika to przede wszystkim z budowy strony dyszkantowej, gdzie guziki są bardziej zwarte i ułożone bliżej siebie niż ma to miejsce w przypadku klawiszy. Dzięki takiemu układowi guzików jesteśmy wstanie jednorazowo większe interwały złapać jednocześnie w trzech różnych oktawach. To zdecydowanie zwiększa możliwości wykonywanych utworów, bo trudno sobie wyobrazić byśmy byli wstanie na klawiszach tak rozciągnąć rękę ażeby złapać kilka dźwięków w trzech różnych oktawach. Z drugiej jednak strony osoby grające na akordeonie klawiszowym nie mają większych problemów z przejściem na inny instrument klawiszowy taki jak np.: na keyboard czy pianino. Więc tu potencjał do powiększenia swoich możliwości instrumentalnych jest zwiększony, bo mamy już tą podstawową bazę opanowaną. Również dostępność materiałów edukacyjnych i opracowań nutowych dla akordeonów klawiszowych jest większa niż ma to miejsce w przypadku akordeonu guzikowego, choć tej kwestii tak do końca bym nie stawiał jako istotny argument.

Paolo Soprani Internazionale 96 37(67)/3/5 96/4/2

Który akordeon popularniejszy

W Polsce zdecydowanie większa popularnością cieszą się akordeony klawiszowe. Zwłaszcza wśród osób, które samodzielnie się uczą gry akordeon ciszy się większym uznaniem. Wynika to też z tego, że klawiatura wydaje się łatwiejsza do ogarnięcia niż guziki, których jest zdecydowanie więcej. Akordeonów klawiszowych jest też zdecydowanie więcej na rynku, a to z kolei przekłada się również na cenę instrumentu, zwłaszcza wśród akordeonów używanych. Dzięki temu akordeon klawiszowy jest często znacznie tańszy niż tej samej klasy akordeon guzikowy. To również jeden z elementów, który decyduje, że więcej osób przynajmniej na początku decyduje się rozpocząć edukację na klawiszach.

Który akordeon wybrać?

To jaki instrument wybrać w dużej mierze zależy od naszych indywidualnych preferencji. Są osoby, którym guzikówka się zwyczajnie nie podoba i za żadne skarby nie przeszliby na guzikówkę. Z drugiej strony większe możliwości techniczne instrumentu guzikowego powodują, że gdy zaczynamy naukę w młodym wieku i naprawdę na poważnie myślimy o karierze muzycznej, to wydaje się, że na guzikówce mamy większe szanse powodzenia. Również w szkołach muzycznych widać większy nacisk zwłaszcza u tych zdolniejszych uczniów do przechodzenia na instrument guzikowy.

Podsumowanie

Jak byśmy mieli podsumować tak jednym pełnym zdaniem, na który akordeon się zdecydować to pamiętaj, że na akordeonie guzikowym zagrasz wszystko to, co na akordeonie klawiszowym. Niestety odwrotnie już tak łatwo nie będzie, co nie znacz, że pewne wszelkie szybkie biegniki palcowo – gamowo – pasażowe łatwiej technicznie jest zagrać na klawiszach, choć to też jest kwestia pewnego przyzwyczajenia. Reasumując zarówno na guzikówce jak i na klawiszowym akordeonie można pięknie grać pod warunkiem, że ma się to coś. Pamiętajcie, że akordeon jest bardzo specyficznym instrumentem, który przede wszystkim wymaga wyczucia, delikatności i obopólnego zjednoczenia instrumentu z muzykiem.

↑ Do góry
Kup w sklepie Muzyczny.pl
Do góry