Jak wybrać gitarę basową?

Zobacz Gitary w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Gitary basowe w sklepie Muzyczny.pl

Model wybranego instrumentu pozwoli uzyskać odpowiednie brzmienie, które jest bardzo ważne dla każdego basisty. Odpowiedni efekt końcowy zależy od wyboru instrumentu, dlatego należy dokładnie przemyśleć każdy z aspektów budowy gitary basowej.

Korpus

Zdecydowanie najpopularniejsze gitary basowe to solid body. Są to instrumenty z korpusem z litego drewna bez otworów rezonansowych. Istnieją jeszcze semi hollow body i hollow body, korpusy z otworami rezonansowymi. Te drugie oferują brzmienie podobne do kontrabasów, a te pierwsze stanowią pomost brzmieniowy pomiędzy solid body a hollow body.

Przykładowy solid body

Przykładowy solid body

Przykładowy semi hollow body

Przykładowy semi hollow body

Przykładowy hollow body

Przykładowy hollow body

Kształt korpusów w solid body nie wpływa w dużym stopniu na brzmienie, przenosi natomiast środek ciężkości instrumentu i wpływa na aspekt wizualny basu.

Drewno

Drewno, z którego zbudowany jest korpus, wpływa na brzmienie basu. Olcha posiada najbardziej zrównoważone brzmienie, w którym żadne z pasm się nie wybija. Jesion ma twarde brzmienie tonów niskich i średnich oraz wybijającą się górę. Brzmienie klonu jest jeszcze twardsze i jaśniejsze. Lipa zwiększa udział pasma środkowego. Topola robi to samo, jednocześnie nieznacznie zwiększając nacisk na dół pasma. Mahoń wyróżnia dół i środek pasma. Na mahoń czasem zakłada się klonowe topy, by rozjaśnić jego brzmienie, zachowując wybijające się basy i środek. Aghatis ma podobne brzmienie do mahoniu.

Nie należy zwieźć się odnośnie brzmienia gitary basowej. Nie zawsze więcej nacisku na niskie tony oznacza lepszy efekt końcowy. Przy zbytnim wyróżnieniu niskich częstotliwości zmniejsza się selektywność i słyszalność instrumentu. Ucho ludzkie zbudowane jest tak, że lepiej słyszy częstotliwości średnie i wysokie niż niskie. Zbyt przesycone basem brzmienie gitary basowej może spowodować niesłyszalność instrumentu w zespole, a gitara basowa będzie jedynie wyczuwalna dzięki produkowaniu olbrzymiej ilości basów. Dlatego bardzo często gitary basowe o mahoniowym korpusie mają humbuckery, które podkreślają środkowe pasmo, by instrument był słyszalny w każdej sytuacji, ale o tym później. Poza tym wysokie tony są niezwykle ważne w przypadku stosowania techniki klang.

Drewno podstrunnicy, czyli palisander lub klon wpływa w bardzo nieznacznym stopniu na brzmienie. Klon jest odrobinę jaśniejszy. Spotykane są również basy z podstrunnicą hebanową. Heban jest uważany za ekskluzywne drewno.

Korpus Jazz Bass wykonany z jesionu

Korpus Jazz Bass wykonany z jesionu

Bezprogowy Fender Precision z hebanową podstrunnicą

Bezprogowy Fender Precision z hebanową podstrunnicą

Długość menzury

Standardem jest 34”. Jest to odpowiednia długość dla wszystkich basistów oprócz tych z naprawdę małymi dłońmi. Skala większa niż 34” bardzo się przydaje gdy przestrajamy bas niżej niż strój standardowy lub mamy dodatkową strunę B ( najgrubsza struna w basach pięciostrunowych jest grubsza i wydająca niższy dźwięk niż najgrubsza struna w basach czterostrunowych). Jeszcze dłuższa menzura daje lepsze wybrzmiewanie tej strunie. Nawet 1 cal może spowodować dużą różnicę. Są jeszcze basy o krótszej menzurze, najczęściej 30” i 32”. Dzięki krótszej menzurze progi są bliżej siebie. Basy jednak tracą na długości wybrzmiewania. Ich ton również się różni, są szczególnie polecane dla fanów starszych brzmień (lata 50” i 60”).

Ilość strun

Basy najczęściej są czterostrunowe. Jest to standard uznawany na całym świecie. Jeśli jednak najniższy dźwięk w czterostrunowej gitarze basowej nie wystarcza, warto zaopatrzyć się w pięciostrunową, która potrafi dostarczyć jeszcze niższych dźwięków bez przestrajania się w dół. Wadą tego rozwiązania jest ogólnie trudniejsza gra (trzeba pilnować więcej strun naraz, by nie brzmiały wtedy, kiedy tego nie chcemy) i szerszy, mniej wygodny gryf. Sześciostrunowe basy są dla tych, którzy oprócz rozszerzenia spektrum dźwięków w dół potrzebują także więcej dźwięków u góry. Idealne dla tych, którzy wykorzystują gitarę basową jako instrument prowadzący. Gryf w basach sześciostrunowych jest już bardzo szeroki. Wersje ośmiostrunowe mają pozornie to samo spektrum co czterostrunowe, jednak każdej strunie występującej na basie czterostrunowym odpowiada struna brzmiąca o oktawę wyżej, którą przyciska się jednocześnie z niżej brzmiącą struną. Dzięki temu bas zyskuje bardzo szerokie, nietypowe dla siebie brzmienie. Gra na takim instrumencie wymaga jednak wprawy.

Bas pięciostrunowy

Bas pięciostrunowy

Przetworniki

Przetworniki dzielimy na aktywne i pasywne. Aktywne muszą być specjalnie zasilane (najczęściej baterią 9V). Dzięki nim na gitarze basowej może być dostępna korekcja brzmienia bass – mid – high. Produkują sterylny dźwięk, który nie traci na głośności bez względu na delikatny, bądź agresywny styl grania. Taka cecha to wysoka kompresja. Pasywne nie muszą być specjalnie zasilane, kontrola ich brzmienia ogranicza się do gałki tone, ściemniającej i rozjaśniającej brzmienie. Delikatne granie jest mniej słyszalne, natomiast agresywne słychać o wiele głośnej niż delikatne. Te przetworniki mają zatem niższą kompresję. Cecha zwana kompresją zależy od gustu. W niektórych gatunkach muzycznych tj. nowoczesny pop lub metal występuje potrzeba stałego źródła niskich częstotliwości o jednakowej głośności. W gatunkach uznawanych za starsze niuanse głośności są często mile widziane. Nie jest to jednak reguła, wszystko zależy od końcowego efektu jaki chcemy osiągnąć.

Inaczej przetworniki możemy podzielić na: single, humbuckery i precision. Precision to technicznie na stałe złączone dwa single obejmujące po dwie struny, które produkują mięsisty dźwięk z dużą ilością dołu. Dwa single (np. takie jak w gitarach basowych Jazz Bass) produkują dźwięk z trochę mniejszym dołem, za to z większą ilością środka i górki. Humbuckery bardzo wzmacniają środek. Gitary basowe z humbuckerami dzięki temu bez problemu przebiją się przez bardzo mocno przesterowane gitary elektryczne wykorzystywane w ekstremalnych odmianach metalu. Trochę innym rodzajem są aktywne humbuckery montowane w gitarach MusicMan. Mają one wybijającą się górkę. Brzmią podobnie jak single Jazz, ale jeszcze jaśniej. Dzięki czemu często wykorzystywane są do techniki klang. Wszystkie rodzaje przetworników są na tyle dobrze dopracowane, że bez względu na wybór każdy z nich nada nam się do wszystkich gatunków muzycznych. Różnicą będzie efekt końcowy w brzmieniu, który jest kwestią subiektywną

Humbucker basowy

Humbucker basowy

Podsumowanie

Właściwy wybór gitary basowej pozwoli cieszyć się jej dźwiękiem na długo. Mam nadzieję, że dzięki tym radom kupisz odpowiedni dla siebie sprzęt, który pozwoli spełnić Twoje muzyczne marzenia.

Komentarze

W części dotyczącej przetworników chętnie doczytał bym jeszcze wpłyu rodzaju rdzenia: alnico vs ceramiczne

Tymek 66

Bardzo ciekawy artykuł , ale nie znalazłem ani słowa o tzw monolitach wystruganych z jednego kawałka drzewa… Czy mogę prosić o uzupełnienie ?

japru

Świetny artykuł, bardzo pomocny dla osób które nic nie wiedzą na ten temat (np. ja :D) Pozdrawiam

Gryglu

↑ Do góry
Do góry