Jak wybrać mikrofony do nagrywania perkusji?

Zobacz Instrumenty perkusyjne w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Mikrofony i akcesoria w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Perkusje akustyczne w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Perkusje elektroniczne w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Sprzęt nagłośnieniowy w sklepie Muzyczny.pl

Nagrywanie perkusji to temat bardzo złożony. Z pewnością najlepsi realizatorzy mają w swoim arsenale sekretne techniki nagrywania, których nikomu nie zdradzą. Nawet jeżeli nie jesteś realizatorem, ale masz na przykład zamiar w niedługim czasie wybrać się do studia, warto posiąść podstawową wiedzę na temat sposobów nagrywania.

Postaram się tutaj opisać w kilku zdaniach jakich mikrofonów użyć do tego celu. Należy jednak pamiętać, że żeby nasze nagranie zabrzmiało zadowalająco, musimy zadbać o kilka różnych aspektów.

Przede wszystkim, musimy posiadać odpowiednio zaadoptowane pomieszczenie, dobrej klasy instrument, a także sprzęt w postaci mikrofonów oraz miksera/interfejsu. Nie należy również zapomnieć o dobrych kablach mikrofonowych.

Przyjmijmy, że nasz zestaw perkusyjny składa się ze standardowych elementów tj: stopa, werbel, tomy, hi-hat oraz dwa talerze.

Overheady

W zależności od tego iloma mikrofonami dysponujemy, powinniśmy zacząć od mikrofonów pojemnościowych, umieszczonych tuż nad blachami naszej perkusji. W żargonie nazywamy je overhead’ami. Przykładowe modele to: Sennheiser E 914, Rode NT5 czy Beyerdynamic MCE 530. Wybór jest naprawdę ogromny i zależy głównie od zasobności naszego portfela.

Mikrofony powinny być przynajmniej dwa – to najbardziej popularna konfiguracja, niezbędna do uzyskania panoramy stereo. Jeżeli dysponujemy większą ilością mikrofonów, dodatkowo możemy ustawić je na przykład na ride czy splash.

Rode M5 - popularne, dobre i stosunkowo tanie

Rode M5 – popularne, dobre i stosunkowo tanie, źródło: muzyczny.pl

Stopa

Jednak jeżeli chcemy mieć większą kontrolę nad brzmieniem nagrywanej perkusji, niezbędne będzie dodanie dwóch kolejnych mikrofonów. Pierwszym z nich nagłośnimy stopę, a użyjemy do tego celu mikrofonu dynamicznego. Najpopularniejsze mikrofony stosowane do tego celu to m.in. Shure Beta 52A, Audix D6 czy Sennheiser E 901. Ich pasmo przenoszenia, jest zazwyczaj ograniczone do pewnej częstotliwości, dlatego nie będą dodatkowo zbierały innych elementów zestawu np. blach. Mikrofon możemy ustawić zarówno przed centralą, jak i w jej środku. Warto również sprawdzić ustawienie z drugiej strony, niedaleko miejsca, w którym bijak uderza w membranę.

Sennheiser E 901

Sennheiser E 901, źródło: muzyczny.pl

Werbel

Kolejnym elementem jest werbel. Jest to bardzo ważny element zestawu, dlatego powinniśmy dobrać odpowiednio brzmiący mikrofon oraz ustawienie ze szczególną dbałością. Do jego nagrywania również używamy mikrofonu dynamicznego. Często stosowanym zabiegiem jest dodanie drugiego mikrofonu u dołu werbla, który zajmuje się nagrywaniem sprężyn. Możemy również spotkać sytuację, w której werbel jest nagrywany dwoma różnymi mikrofonami na raz. Daje to większą elastyczność na późniejszym etapie miksu naszych utworów. Wybór w tym temacie jest naprawdę ogromny. Modele, które są swoistymi klasykami w tej dziedzinie, to między innymi: Shure SM57 czy Sennheiser MD421.

Shure SM57

Shure SM57, źródło: muzyczny.pl

Hi-hat

Do nagrywania hi-hatu powinniśmy użyć mikrofonu pojemnościowego, gdyż ze względu na swoją konstrukcję, najlepiej zarejestruje on delikatne dźwięki o wysokiej częstotliwości, które się z niego wydobywają. Oczywiście nie jest to regułą. Można również poeksperymentować z mikrofonem dynamicznym takim jak np. Shure SM57. Mikrofon ustawiamy w niedużej odległości od hi-hatu, kierując go w odpowiednią stronę, w zależności od charakterystyki kierunkowej mikrofonu.

Tomy oraz kocioł

Przejdzmy teraz do tematu tomów oraz kotła. Najczęściej do ich omikrofonowania używamy mikrofonów dynamicznych. Podobnie jak w przypadku werbla, dobrze spełniają tutaj modele Shure SM57, Sennheiser MD 421 czy Sennheiser E-604. Jak można się domyśleć, nie jest to jednak zasadą i realizatorzy stosują również do tego celu pojemnościówki, umieszczone tuż nad tom-tomami. W niektórych sytuacjach do odpowiedniego uchwycenia tomów, wystarczą mikrofony overheadów.

Podsumowanie

Powyższe rady możemy potraktować jako punkt wyjścia, chociaż wszelkie eksperymenty są tutaj wskazane i mogą często przynieść zaskakujące efekty. Nagrywanie instrumentów to proces wymagający kreatywności oraz odpowiednich zasobów wiedzy.

Nieważne czy jesteś początkującym realizatorem czy perkusistą, który właśnie wybiera się do studia – lepsza znajomość sprzętu oraz większa świadomość procesów nagrywania, zawsze okaże się przydatna.

↑ Do góry
Kup w sklepie Muzyczny.pl
Do góry