Zobacz Syntezatory w sklepie Muzyczny.pl
Syntezator, w odróżnieniu od mogącego wyglądać podobnie keyboardu, to urządzenie wyspecjalizowane w możliwości programowania nowych, unikalnych brzmień syntetycznych, lub tworzenia brzmienia w oparciu o barwę instrumentu akustycznego (np. skrzypiec, trąbki, fortepianu), z możliwością jego modyfikacji. Istnieje wiele typów syntezatorów, różniących się konstrukcją, wyposażeniem i typem syntezy.
Ze względu na konstrukcję, możemy wyróżnić syntezatory z klawiaturą, moduły dźwiękowe bez klawiatury, syntezatory programowe i rzadko stosowane syntezatory modularne.
Syntezatorów z klawiaturą nie trzeba raczej nikomu przedstawiać. Moduły dźwiękowe, to po prostu syntezatory na których gra się za pomocą osobno podłączonej klawiatury, sekwencera lub komputera.
Programowe, to samodzielne programy i wtyczki VST do używania na komputerze wyposażonym w odpowiedniej jakości interfejs audio (standardowe karty dźwiękowe w ostateczności nadają się do zabawy, ale jakość dźwięku i opóźnienia dyskwalifikują je z profesjonalnych zastosowań). Syntezatory modularne to egzotyczna grupa syntezatorów, dzisiaj rzadko używana. Ich celem jest możliwość tworzenia dowolnych połączeń pomiędzy podzespołami, tak aby możliwe było budowanie różnych syntezatorów, nawet w trakcie występu estradowego.
Ze względu na typ syntezy, należy rozróżnić dwie podstawowe grupy: syntezatory cyfrowe i analogowe.
Cyfrowy czy analogowy?
Większość współcześnie oferowanych syntezatorów, to syntezatory cyfrowe używające syntezy opartej na próbkach (sample-based synthesis, PCM). Są dostępne w szerokim przedziale cenowym i są dosyć uniwersalne. Synteza oparta na próbkach, oznacza że syntezator wytwarza dźwięk, korzystając z wgranego w pamięć, dźwięku wytworzonego przez inny instrument, akustyczny lub elektroniczny. Jakość brzmienia zależy od jakości próbek, ich wielkości, ilości oraz możliwości silnika brzmieniowego, który te próbki płynnie odtwarza, miksuje i przetwarza w zależności od potrzeb. Obecnie, dzięki ogromnej pamięci i mocy obliczeniowej układów cyfrowych, syntezatory tego typu mogą wytwarzać dźwięk bardzo dobrej jakości, a w cena pozostaje przystępna w stosunku do ich możliwości. Plusem syntezatorów sample-based, jest zdolność wiernego imitowania dźwięku instrumentów akustycznych.
Drugim popularnym typem syntezatora cyfrowego, jest tzw. virtual-analog (znany też jako analog-modelling synthesizer). Nazwa może wydawać się myląca, jest to bowiem syntezator cyfrowy będący symulatorem syntezatora analogowego. Taki syntezator nie posiada próbek PCM, nie potrafi więc wiernie naśladować instrumentów akustycznych, za to stanowi potężne narzędzie do tworzenia unikalnych brzmień syntezatorowych. W porównaniu do swoich analogowych pierwowzorów, nie wymaga dostrajania, a w połączeniu z komputerem pozwala ładować opracowane przez innych użytkowników presety (konkretne ustawienia dźwięku). Posiadają także większą polifonię, funkcję multitimbral (możliwość grania więcej niż jedną barwą na raz) i generalnie mają większe możliwości dostosowawcze. W skrócie powiedzieć można, że są bardziej wszechstronne.
Decydując się na syntezator virtual-analog, należy jednak mieć na względzie, że choć ceny niektórych modeli mogą schodzić poniżej tysiąca zł. to niekoniecznie gwarantują one dobrą jakość dźwięku, aczkolwiek większość dostępnych modeli oferuje dobry stosunek jakości do ceny i różni się nieco charakterem, zakresem dostępnych funkcji, czy sposobem sterowania. Np. bardzo dobry syntezator, może być tańszy ze względu na okrojony panel kontrolerów, i pełne wykorzystanie jego funkcji wymaga użycia interfejsu komputerowego, a inny równie dobry syntezator może być droższy, właśnie ze względu na to że więcej funkcji można kontrolować bezpośrednio, pokrętłami i guzikami umieszczonymi na obudowie. Istnieją także syntezatory wyposażone w obydwa wymienione wyżej silniki syntezy, tj. jednocześnie są syntezatorami virtual-analog i PCM.
Wyliczywszy zalety syntezatorów virtual-analog, można się zastanawiać; na co komu klasyczne syntezatory analogowe? Rzeczywiście, prawdziwe syntezatory analogowe są mniej uniwersalne, i sprawiają więcej trudności w obsłudze. Wielu muzyków ceni je jednak za nieuchwytne brzmienie. Co prawda istnieje wiele syntezatorów sample-based i virtual analog, zapewniających doskonały dźwięk. Syntezatory analogowe mają jednak bardziej indywidualne, i nieprzewidywalne brzmienie, wynikające z nie do końca stabilnej pracy podzespołów, wahań napięcia, zmian temperatury pracy. Są to instrumenty w pewnym sensie audiofilskie, czy przypominające trochę akustyczne fortepiany- rozstrajają się, reagują na warunki w miejscu w którym grają i nie potrafią udawać innych instrumentów. Ale choć mają swoje doskonałe, cyfrowe odpowiedniki, to jednak ciągle mają w sobie coś dla technologii cyfrowej nieuchwytnego. Obok pełnowymiarowych syntezatorów analogowych, na rynku dostępne są także miniaturowe syntezatory analogowe, zasilane bateryjnie. Ich możliwości są stosunkowo niewielkie, są za to tanie i mimo zabawkowych rozmiarów, potrafią dostarczyć analogowy dźwięk dobrej jakości.
Wypada wspomnieć o jeszcze jednej formie syntezy cyfrowej, a mianowicie syntezie FM (Frequency Modulation Synthesis). Ten typ syntezy był często wykorzystywany w latach 80. w ówczesnych syntezatorach cyfrowych i stopniowo został wyparty przez syntezatory sample-based. Jednak ze względu na swoje charakterstyczne brzmienie, do tej pory niektóre modele syntezatorów są wyposażone w ten typ syntezy, często jako dodatek do podstawowego silnika virtual-analog albo sample-based.
Być może brzmi to wszystko bardzo skomplikowanie, jednak mając tę podstawową wiedzę, można już w miarę swobodnie zacząć się zapoznawać z konkretnymi modelami syntezatorów. Aby znaleźć odpowiedni, przyda się jeszcze kilka informacji.
Czym jest syntezator typu ‘stacja robocza’
Wśród syntezatorów, możemy znaleźć także instrument kategoryzowane jako stacja robocza (Workstation). Taki syntezator, oprócz możliwości kreowania barw, posiada szereg innych funkcji które pozwalają stworzyć i wykonać utwór za pomocą jednego instrumentu, bez wsparcia komputera czy innych zewnętrznych urządzeń, ale często pozwala przy tym na sterowanie dodatkowym, osobnym syntezatorem. Współczesne stacje robocze posiadają ogromną ilość funkcji, których nie sposób wymienić (a jak mówią niektórzy złośliwie, funkcji których się nie wykorzystuje). Dla rozeznania warto wymienić jednak te najbardziej podstawowe, takie jak:
• arpeggiator, który samodzielnie wykonuje arpeggia, podczas gdy grający musi jedynie wybrać skalę, przytrzymując, lub naciskając raz odpowiednie klawisze
• sekwencer, samodzielnie wykonujący wybraną sekwencję tonów
• wielościeżkowy rejestrator pozwalający zapisywać całe utwory w pamięci instrumentu, w oparciu o protokół MIDI, lub w niektórych przypadkach jako plik audio.
• szerokie możliwości podłączania do innych instrumentów, sterowania, komunikacji z komputerem (niekiedy przez zintegrowanie z konkretnym programem do komponowania), przenoszenia danych o dźwiękach i zapisanej muzyce przez nośniki pamięci, takie jak karty SD itp.
Podsumowanie
Syntezator to instrument specjalizujący się w dostarczaniu różnorodnych i często unikalnych barw dźwiękowych. Syntezatory cyfrowe typu sample-based są najbardziej uniwersalne i wszechstronne. Mogą naśladować instrumenty akustyczne i sprawdzą się w brzmieniowym wspieraniu zespołu grającego praktycznie dowolny gatunek muzyki.
Syntezatory virtual-analog to cyfrowe syntezatory specjalizujące się w dostarczaniu brzmień syntetycznych, są dosyć wszechstronne. Doskonale nadają się dla osób celujących gatunki skoncentrowane na dźwiękach elektronicznych.
Tradycyjne syntezatory analogowe to specyficzny sprzęt, dla koneserów dźwięku elektronicznego którzy są w stanie pogodzić się z pewnymi ograniczeniami jak niewielka polifonia i konieczność dostrajania.
Obok zwykłych syntezatorów, z klawiaturami lub bez, występują stacje robocze, posiadające duże możliwości wytwarza wielu dźwięków jednocześnie, sterowania innymi syntezatorami, wieloma urządzeniami wspomagającymi wykonywanie i komponowanie muzyki i umożliwiające skomponowanie i zapisanie kompletnych utworów bez użycia komputera.
↑ Do góry