Zobacz Sprzęt nagłośnieniowy w sklepie Muzyczny.pl
Nagłośnienie instrumentu akustycznego jest nie lada wyzwaniem, choć dziś przy tak rozwiniętej technologii jest to niewątpliwie zdecydowanie prostsze niż jeszcze 30 czy 40 lat temu. Instrumenty akustyczne możemy nagłośnić za pomocą tzw. przystawek, które mają częste zastosowanie przy nagłaśnianiu np.: gitar akustycznych czy klasycznych lub za pomocą mikrofonów, które są usytuowane albo specjalnych statywach, albo są przymocowane za pomocą specjalnych uchwytów do instrumentu. To jaką formę wybierzemy w dużej mierze zależy od samego instrumentu, który zamierzamy nagłośnić. Jeżeli jest to nasza przykładowa gitara, z którą trochę też chcemy po scenie się poruszać, to na pewno stacjonarny mikrofon umieszczony na statywie nie wchodzi w rachubę. Tu najlepszym rozwiązaniem wydaje się być jakaś dobra przystawka tzw. pickup, który będzie bezpośrednio przymocowany do naszego instrumentu. Natomiast jeżeli mamy do nagłośnienia np.: fortepian, to wiadomo jest, że instrument ten będzie przez cały koncert stał w jednym ustalonym wcześniej miejscu. Do tego typu instrumentu najlepsze będą mikrofony pojemnościowe umieszczone na statywach wysoko nad instrumentem.
Mikrofony pojemnościowe a dynamiczne
Ogólnie się przyjęło, że do wokalu solowego najlepiej sprawdzają się mikrofony dynamiczne, a do nagłośnienia instrumentów te o charakterystyce pojemnościowej. Oczywiście możemy się spotkać z sytuacją, że niektóre instrumenty lepiej jest nagłaśniać mikrofonami dynamicznymi podobnie jak np.: chór śpiewaczy lepiej jest nagłośnić mikrofonem pojemnościowym niż dynamicznym. Z czego to wynika? Przede wszystkim z charakterystyki i czułości danego mikrofonu. W przypadku mikrofonów pojemnościowych, są one zdecydowanie bardziej czułe od tych dynamicznych. Dzięki temu mogą zbierać głos ze znacznie dalszej odległości. To oczywiście wiąże się też z pewnymi niedogodnościami, bo jeżeli taki mikrofon pojemnościowy jest czulszy, to oprócz tych chcianych do zebrania dźwięków, będzie też zbierał po drodze te niepożądane. Mikrofon dynamiczny za to zbiera tylko dźwięki z bliskiej odległości dzięki temu nie jesteśmy tak bardzo narażeni na zebranie niepotrzebnych odgłosów z dalszego otoczenia. Dlatego mikrofony dynamiczne są tak często wykorzystywane do wokalu solowego, gdzie usta wokalisty są oddalone od mikrofonu tylko o kilka centymetrów.
Mało i wielko membranowe
Jak sama nazwa wskazuje mikrofony mało membranowe są niewielkich rozmiarów mikrofonami i idealnie nadają się do bezpośredniego zamocowania przy instrumencie. Są to najczęściej też mikrofony pojemnościowe, bo one są wstanie najwięcej wyciągnąć z całości instrumentu. Tego rodzaju mikrofony mocuje się między innymi przy takich instrumentach jak skrzypce, saksofon czy akordeon. W przypadku wielko membranowych mikrofonów mamy do czynienia z większymi urządzeniami, które montuje się najczęściej na statywach. Tu jest zarówno duża paleta mikrofonów pojemnościowych jak i dynamicznych. Na przykład nagłaśniając zestaw perkusyjny wykorzystujemy zarówno mikrofony pojemnościowe, którymi nagłaśniamy tomy i blachy oraz mikrofon dynamiczny, którym nagłaśniamy np.: bęben centralny.
Podsumowanie
Temat nagłaśniania instrumentów akustycznych jest bardzo szerokim zagadnieniem. My w tym artykule tylko postaraliśmy się uwypuklić takie podstawowe najważniejsze kwestie z punktu wyboru danego rodzaju. Natomiast dokonując już konkretnego wyboru należy przede wszystkim dokładnie zapoznać się ze specyfikacją danego mikrofonu, jego charakterystyki oraz pasmem przenoszenia częstotliwości. Najlepiej też skorzystać z doświadczenia markowych producentów, którzy przeprowadzili tysiące testów, który mikrofon o jakiej charakterystyce najlepiej nadaje się do danego instrumentu.
↑ Do góry