Zobacz Oprogramowanie w sklepie Muzyczny.pl
Czy jest zapotrzebowanie na midi
Umiejętność tworzenia podkładów midi nie tylko może przynieść wiele satysfakcji osobistej, ale daje ogromne możliwości na rynku produkcyjnym ponieważ cały czas jest duże zapotrzebowanie na podkłady w tym formacie. Korzystają z nich muzycy obsługujących imprezy okolicznościowe, organizatorzy karaoke, didżeje a nawet są wykorzystywane do celów edukacyjnych nauki gry.
W przeciwieństwie do podkładów audio tworzenie plików midi wymaga z jednej strony znajomości środowiska midi z drugiej strony jest dość proste i intuicyjne. Przy umiejętności wykorzystania wszystkich możliwości programu, na którym pracujemy, taki podkład możemy zbudować bardzo szybko.
Podstawowe narzędzie do budowy podkładów midi
Oczywiście podstawa, to odpowiedni program muzyczny DAW, który będzie się do produkcji takich podkładów nadawał. Większość oprogramowania do tworzenia produkcji muzycznych ma w swoich narzędziach taką możliwość, ale nie wszędzie ich użytkowanie jest w pełni wygodne. Warto zatem poszukać takiego programu, który nie tylko daje taką możliwość, ale i praca na nim jest przede wszystkim wygodna.
Do takich podstawowych narzędziami, które muszą znajdować się na pokładzie naszego oprogramowania jest sekwencer, mikser oraz okno piano roll i właśnie wygodna obsługa tego ostatniego ma szczególne znaczenie przy produkcji midi. W oknie piano roll dokonujemy wszystkich korekt nagranej ścieżki. Przypomina to trochę budowanie utworu z klocków, które ustawiamy na siatce będącą czasoprzestrzenią naszego utworu. Klocki te, to właśnie nuty rozłożone w takim schemacie jak ma to miejsce na pięciolinii. Wystarczy, że taki klocek przesuniemy do góry lub w dół i w ten sposób poprawiamy źle zagraną nutę na tą, która ma być prawidłową. Tu regulujemy długość trwania nuty, jej poziom głośności, panoramowanie i wiele innych elementów edycyjnych. To tutaj możemy kopiować fragmenty, powielać je i zapętlać. Zatem okno piano roll, będzie najważniejszym narzędziem naszego oprogramowania i stanowić powinno takie centrum operacyjne podczas procesu produkcyjnego. Oczywiście sekwencer i mikser są również bardzo ważnymi i niezbędnymi narzędziami wykorzystywanymi podczas procesu tworzenia podkładu, ale to piano roll powinno być tym najbardziej rozbudowanym pod względem funkcyjności i wygody jego użytkowania.
Etapy tworzenia podkładu midi
Często najtrudniejszą kwestia przy produkcji jest samo rozpoczęcie pracy nad podkładem, czyli dobra samoorganizacja pracy. Wiele osób zupełnie nie wie od czego rozpocząć konstruowanie podkładu midi. Specjalnie tu użyłem sformułowania konstruowanie ponieważ jest to w pewnym stopniu przyszykowanie sobie odpowiedniego schematu i dokładanie do niego poszczególnych kolejnych elementów.
W zależności od tego czy chcemy stworzyć swój całkowicie autorski utwór, czy może zamierzamy utworzyć podkład muzyczny midi jakiegoś znanego utworu muzycznego w dodatku w jego oryginalnej aranżacji taki poziom trudności sami na siebie nakładamy. Zdecydowanie łatwiej jest tworzyć swoje autorskie utwory, bo mamy wtedy pełną swobodę działania i dobieramy odpowiednie nuty w taki sposób jaki nam to pasuje. Jeżeli nie mamy jakiegoś ściśle sprecyzowanych wymagań do utworu, który tworzymy, to możemy w pewnym sensie robić to na wyczucie dopasowując do siebie pewne elementy melodyczne i harmoniczne.
Zdecydowanie trudniejszym wyzwaniem jest zrobienie podkładu muzycznego midi jakiegoś znanego utworu muzycznego a już dużym wyzwaniem jest jak chcemy zachować zgodność z oryginalną wersją, czyli z zachowaniem wszystkich najdrobniejszych szczegółów aranżacyjnych. W takim wypadku ogromnym ułatwieniem byłoby zdobycie zapisu nutowego poszczególnych instrumentów. Wtedy nasza praca ograniczyła by się do wstukania nutek w program, ale niestety z reguły do zdobycia oprócz prymki czyli tzw. linii melodycznej i ewentualnie akordów nie będziemy wstanie zdobyć pełnej partytury takiego utworu. Jest to spowodowane też tym, że w wielu przypadkach taki zapis nutowy nie został zwyczajnie opracowany. Jeżeli nie ma nut, to zostajemy skazani na nasz słuch i im on jest lepszy, tym nasza praca szybciej będzie przebiegać.
Tworząc podkład midi na podstawie nagrania audio przede wszystkim musimy bardzo dobrze osłuchać dany kawałek, tak byśmy byli wstanie dokładnie określić strukturę i budowę tego utworu. Zacznijmy od określenia instrumentarium, czyli ile instrumentów bierze udział w nagraniu, bo to pozwoli nam na określenie przybliżonej ilości ścieżek z jakiej składać się będzie nasz podkład midi. Jak już będziemy wiedzieć jaką ilość instrumentów mamy do wyłuskania z nagrania, to najlepiej zacząć budowę od tej ścieżki, która jest najbardziej charakterystyczna, najlepiej słyszalna, a jednocześnie ma niezbyt skomplikowaną strukturę. Może to być np.: perkusja, która najczęściej jest w większości utworu jednakowa z pewnymi tylko elementami odmiennymi jak przejście pomiędzy poszczególnymi częściami utworu. Do tego dokładamy sobie bas, który również najczęściej jest schematyczny. Perkusja i bas będzie stanowić taki nasz szkielet utworu, do którego będziemy dokładać sobie kolejne ścieżki. Oczywiście na tym początkowy etapie nie musimy od razu przy tych ścieżkach sekcji rytmicznej układać szczegółowe przejścia i inne odmienne elementy tych instrumentów. Ważne byśmy na początku opracowali sobie taką podstawową strukturę jak w przypadku perkusji: bęben centralny, werbel i hi-hat oraz by zgadzała nam się z oryginałem ilość taktów i tempo. Kolejne już szczegółowe elementy możemy sobie edytować i dodawać w późniejszym etapie produkcji. Mając taki szkielet sekcji rytmicznej możemy w kolejnym etapie zabrać się za ścieżkę z instrumentem wiodącym w danym utworze oraz sukcesywnie dodawać poszczególne elementy utworu. Po nagraniu całości lub jakiegoś fragmentu danej ścieżki najlepiej poddać ją od razu procesowi kwantyzacji dla wyrównania zagranych nutek do określonej wartości rytmicznej.
Podsumowanie
To oczywiście od jakiego instrumentu rozpocząć produkcję podkładu midi zależy już przede wszystkim od Was samych. Nie musi być to perkusja czy bas bowiem i tak wszystko powinno być wgrywane z towarzyszeniem metronomu, w który wyposażony jest każdy DAW. Proponuję rozpocząć od tej, która najlepiej wpadła Wam w ucho i której powielenie nie sprawia Wam większych trudności. Wskazane też jest podzielić sobie prace na poszczególne elementy tzw. patterny, które często są na wyposażeniu oprogramowania DAW. Warto z takiego rozwiązania korzystać i jednocześnie pracować na takim oprogramowaniu, które taką opcję oferuje. Bardzo często w utworze muzycznym dane fragmenty, a nawet całe frazy się powtarzają. W takim wypadku wystarczy nam tylko zrobić kopiuj – wklej i mamy gotowych kolejnych kilkanaście taktów naszego podkładu. Tworzenie podkładów muzycznych może być bardzo wciągającym i satysfakcjonującym zajęciem, które z czasem może przekształcić się w prawdziwą pasję.
↑ Do góry