Zobacz Struny w sklepie Muzyczny.pl
Dbałość o jakość dźwięku i kreacja wyrazowa powinny być priorytetami muzyka na każdym etapie nauki.
Nawet skrzypek początkujący ćwiczący gamy czy też wprawki na pustych strunach za cel powinien postawić sobie uzyskanie czystego i przyjemnego dla ucha dźwięku. Jednak nie tylko nasze umiejętności warunkują jakość dźwięku, który wydobywamy. Bardzo duże znaczenie ma również sprzęt: sam instrument, smyczek, ale także akcesoria. Pośród nich największy wpływ na jakość dźwięku mają struny. Ich odpowiedni dobór i poprawna konserwacja sprawią, że nauka o brzmieniu i proces jego kształtowania znacznie się uprości.
Struny dla początkujących muzyków
Pierwsze miesiące nauki są kluczowym czasem w kształtowaniu naszych odruchów i nawyków, zarówno ruchowych jak i słuchowych. Jeśli od początku ćwiczyć będziemy na marnym sprzęcie używając kiepskich strun, ciężko będzie nam oduczyć się maniery, która pozwalała na jak najlepsze wydobycie dźwięku na nieodpowiednim instrumencie. Przez pierwsze kilka lat nauki wymagania instrumentalistów odnośnie kreowania i wydobycia dźwięku nie są zbytnio wygórowane; warto jednak aby akcesoria, których używamy ułatwiły nam naukę, a nie w niej przeszkadzały.
Najczęstszą wadą, którą posiadają tanie struny dla początkujących jest niestabilność stroju. Struny takie bardzo długo przystosowują się do warunków atmosferycznych oraz do napięcia zaraz po założeniu. Instrument wymaga wówczas bardzo częstego strojenia, a ćwiczenie na rozstrajającym się sprzęcie uprzykrza naukę i wprowadza ucho muzyka w błąd, prowadząc do późniejszych kłopotów w czystym graniu. Struny takie mają również krótki okres przydatności – po miesiącu lub dwóch przestają kwintować, flażolety są zabrudzone a dźwięk wyjątkowo niekorzystny. Jednak tym, co przeszkadza w nauce i ćwiczeniu najbardziej jest trudność wydobycia dźwięku. Struna powinna dźwięcznie odezwać się już od lekkiego pociągnięcia smyczkiem. Jeśli sprawia nam to trudność a nasza prawa ręka musi siłować się aby wydobyć satysfakcjonujący dźwięk, może to oznaczać, że struny wykonane są z nieodpowiedniego materiału a ich napięcie blokuje instrument. Aby nie utrudniać sobie i tak już skomplikowanej nauki gry na instrumencie smyczkowym, warto zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt.
Najlepszymi strunami w średniej klasie cenowej są Thomastik Dominant. Jest to dobry standard strun, których niejednokrotnie używają nawet profesjonaliści. Charakteryzują się solidnym, opartym brzmieniem i lekkością wydobycia dźwięku. Są miękkie w dotyku pod palcami a ich trwałość dla początkującego będzie więcej niż zadowalająca.
Ich tańsza wersja, Thomastik Alphayue nieco szybciej osiąga stabilność stroju; produkują nieco twardszy dźwięk, który nie jest tak bogaty jak Dominant, jednakże w cenie niecałych stu złotych za komplet, dla początkującego jest to z pewnością wystarczający standard. Cała gama strun Thomastik jest godna polecenia. To firma produkująca struny w każdym przedziale cenowym, a ich trwałość nigdy nie zawodzi. Jeśli spośród kompletu brzmienie lub specyfika fizyczna pojedynczej struny nie odpowiada, zaleca się znalezienie zamiennika zamiast wymiany całego kompletu.
Spośród strun pojedynczych uniwersalnym modelem dla dźwięku A jest Pirastro Chromcor. Współgra ona doskonale z każdym kompletem, ma otwarty dźwięk i błyskawicznie reaguje na dotyk smyczka. Dla dźwięku D polecić można Infeld Blue, dla E Hill & Sons lub Pirastro Eudoxa. Strunę G warto wybrać analogicznie do struny D.
Struny dla profesjonalistów
Dobór strun dla profesjonalistów jest tematem nieco odmiennym. Ponieważ każdy profesjonalista gra na instrumencie lutniczym, lub przynajmniej manufakturowym, wybór odpowiednich akcesoriów jest kwestią niezwykle indywidualną – każdy instrument na dany zestaw strun reagować będzie inaczej. Po niezliczonych kombinacjach każdy muzyk znajdzie swój ulubiony komplet. Warto jednak wymienić kilka modeli, które zachwycają niejednego profesjonalnego muzyka orkiestrowego, solistę czy też kameralistę.
Ostatnim numerem 1 jeśli chodzi o popularność jest komplet Peter Infeld (pi) marki Thomastik. Są to struny o napięciu niezwykle delikatnym, trudnym do uzyskania dla strun o rdzeniu syntetycznym. Wydobywanie dźwięku wymaga odpowiedniej pracy, jednak głębia brzmienia znacznie przewyższa niewielkie trudności w grze. Struna E jest niezwykle głęboka, pozbawiona piskliwych tonów, dolne dźwięki wybrzmiewają długo a strój trzyma się stabilnie, niezależnie od warunków pogodowych.
Kolejnym „klasykiem” jest oczywiście komplet Evah Pirazzi i jego pochodny, Evah Pirazzi Gold, do wyboru z G srebrną lub złotą. Brzmią one dobrze niemal na każdym instrumencie – pozostaje jedynie kwestia dość dużego napięcia, które ma zarówno wielu zwolenników jak i przeciwników. Wśród strun marki Pirastro warto jeszcze wspomnieć pełne siły Wondertone Solo oraz miękkie Passione. Wszystkie te komplety reprezentują bardzo wysoki standard strun profesjonalnych. Pozostaje jedynie kwestia indywidualnego dopasowania.