Wybór odpowiednich naciągów perkusyjnych

Zobacz Instrumenty perkusyjne w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Naciągi perkusyjne w sklepie Muzyczny.pl

Naciągi perkusyjne to temat bardzo ważny w kontekście poszukiwania pożądanego brzmienia naszego zestawu.

Naciągi perkusyjne to temat bardzo ważny w kontekście poszukiwania pożądanego brzmienia naszego zestawu. Bardzo często pozornie byle kiepskiej jakości, stara perkusja potrafi oczarować brzmieniem po dobraniu odpowiednich naciągów. Bywa też odwrotnie – często spotykamy się ze źle brzmiącymi zestawami, mimo że pochodzą ze średniej lub wyższej półki. Przyczyną są najczęściej mizerne naciągi lub po porostu naciągi źle dobrane.  Właśnie dlatego warto zagłębić się w tę kwestię i zrozumieć mechanizmy doboru.

Podział naciągów:

Naciągi należy podzielić przede wszystkim na:

-górne/uderzane/bite

-rezonansowe

W przypadku tych pierwszych mowa oczywiście o naciągach, które będziemy uderzać pałkami podczas gry, rezonansowe natomiast to te, założone na dolną część bębna.

Kolejnym kryterium jest ilość warstw, z których składa się membrana.

Do wyboru mamy naciągi:

-jednowarstwowe – charakteryzują się ostrym atakiem, jasnym brzmieniem i dłuższym wybrzmiewaniem.

-dwuwarstwowe  – cechuje je łagodniejszy, niższy ton oraz krótsze wybrzmiewanie.

Naciągi perkusyjne dzielą się także ze względu na powłokę.

Rozróżnić tutaj należy naciągi:

-przezroczyste(clear) – jasne brzmienie, wyraźny atak.

-powlekane (coated) – ten rodzaj membrany z reguły posiada białą, szorstką powierzchnię i charakteryzuje się ciemniejszym soundem oraz krótszym wybrzmiewaniem.

Evans B10G1

Evans B10G1, źródło: Muzyczny.pl

Istnieją również inne, mniej popularne rodzaje naciągów nawiązujące brzmieniem np. do membran produkowanych w przeszłości z naturalnej skóry.

Ostatnim elementem podziału jest przeznaczenie naciągów.

Mówimy tu trzech rodzajach:

-naciągi werblowe

-naciągi na tomy

-naciągi na centralę

Naciągi  uderzane na werbel – zazwyczaj są naciągami powlekanymi, występującymi w wersjach zarówno jedno- jak i dwuwarstwowych. Na rynku dostępna jest cała gama dwuwarstwowych naciągów wyposażonych w tłumiki, łatki wzmacniające oraz otwory wentylujące, które mają za zadanie skrócenie wybrzmienia. Im  grubszy i bardziej stłumiony naciąg tym brzmienie będzie ciemniejsze i niższe. Z naciągów jednowarstwowych, pozbawionych tłumików wydobędziemy natomiast ostre i jasne brzmienie

Naciągi rezonansowe na werbel – są naciągami bardzo cienkimi. Tutaj producenci nie oferują aż tak szerokiego spektrum wyboru. Zazwyczaj są to jednowarstwowe naciągi pozbawione tłumików czy łatek.

Naciągi uderzane na tomy – w tym przypadku zastosowanie znajdują wszystkie wymienione rodzaje naciągów – powlekane, przezroczyste, pojedyncze, podwójne. Stosujemy je w zależności od efektu, jaki chcemy osiągnąć.

Naciągi rezonansowe na tomy – możemy używać jednowarstwowych przezroczystych naciągów stosowanych również jako górne, jak i tych produkowanych wyłącznie z myślą o funkcji rezonansowej. Te pierwsze są oczywiście grubsze i spowodują bardziej skupione brzmienie. Drugie natomiast – znacznie cieńsze wyostrzą dźwięk tomów.

Naciągi uderzane na centralę – Nie inaczej niż w przypadku tomów i werbla, z myślą o bębnie basowym, producenci oferują naciągi zarówno jedno- jak i dwuwarstwowe. Do wyboru mamy również membrany posiadające pierścień tłumiący oraz te, które pozbawione są wszelkich elementów dodatkowych. 

Naciągi bez tłumików zapewnią nam otwarte dłuższe brzmienie natomiast naciągi posiadające tłumik cechuje bardziej skupiony, punktowy atak i zdecydowanie krótsze wybrzmienie.

Naciągi rezonansowe na centralę – zazwyczaj są to naciągi jednowarstwowe, posiadające wewnętrzny pierścień tłumiący. Na rynku dostępne są również naciągi z wyciętą wzmocnioną dziurą mikrofonową. Fabryczne wycięcie minimalizuje ryzyko szybkiego uszkodzenia naciągu, które istnieje w przypadku, gdy sami postanowimy wyciąć otwór mikrofonowy.

Evans BD20REMAD naciąg rezonansowy

Evans BD20REMAD naciąg rezonansowy, źródło: Muzyczny.pl

Podsumowanie

Wyżej wymienione kryteria są pewnymi uogólnionymi zasadami, którymi kierują się producenci oraz większość  perkusistów. Należy jednak pamiętać, że odstępstwo od tych zasad nie jest karygodnym błędem, ponieważ w procesie poszukiwania własnego brzmienia możemy sięgać również do niekonwencjonalnych rozwiązań. Zależy to w dużej mierze od nas.

Na koniec należy wspomnieć o naciągach siateczkowych, których dokładny opis znajduje się w poradniku dotyczącym ćwiczeń w domu. Jak sama nazwa wskazuje, naciągi te wykonane są z siateczki o bardzo małych oczkach. Umożliwiają grę bez wydawania głośnego dźwięku. Ich montaż jest identyczny z montażem standardowych naciągów, a producenci oferują naciągi w wielu standardowych rozmiarach (8″ 10″ 12″ 14″ 16″ 20″ 22″)

↑ Do góry
Kup w sklepie Muzyczny.pl
Do góry