Dee Jay – jak miksować harmonicznie?

Zobacz Dee Jay w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Poradnik w sklepie Muzyczny.pl

Jak mixować harmonicznie?

Miksowanie harmoniczne, czyli zagadnienie, które kiedyś było znane tylko profesjonalistom, dziś natomiast coraz więcej osób korzysta z tej możliwości. Z pomocą miksowaniu harmonicznemu przychodzą przeróżne programy – analizatory, a także wiele softów obsługujących dzisiejsze kontrolery ma wbudowaną możliwość układania utworów względem klucza.

Czym właściwie jest „Harmonic mixing”?

W najprostszym tłumaczeniu jest to ułożenie utworów względem tonacji w taki sposób, by przejścia pomiędzy poszczególnymi numerami były nie tylko dobre technicznie, ale i płynne.

Set ułożony tonacyjnie będzie znacznie ciekawszy, a potencjalny słuchacz czasem nawet nie będzie w stanie usłyszeć zmiany utworu z jednego na drugi. Miks zagrany „kluczem” będzie stopniowo się rozwijał i sprawi, że klimat seta zostanie zachowany od początku do końca.

Zanim wyjaśnimy w jaki sposób posługuje się miksowaniem harmonicznym warto zasięgnąć trochę podstaw i teorii.

Czym jest tonacja?

Tonacja – konkretna gama durowa lub molowa, na której materiale dźwiękowym oparty jest utwór muzyczny. Tonację utworu (lub jego fragmentu) określa się, biorąc pod uwagę znaki przykluczowe oraz akordy lub dźwięki zaczynające i kończące utwór.

Gama – definicja

Gama – jest to skala muzyczna, zaczynająca się od dowolnego dźwięku określanego jako pryma powstałej tonacji. Gama różni się tym od tonacji, że mówiąc o niej ma się na myśli kolejne dźwięki (np. dla C-dur: c1, d1, e1, f1, g1, a1, h1, c2). Tonacja zaś określa podstawowy materiał dźwiękowy dla utworu.

Dla uproszczenia, ograniczamy definicje do dwóch podstawowych rodzajów gam, durowej i molowej (wesołej i smutnej) i takich właśnie używamy posługując tzw. Camelot Easymix Wheel, czyli kołem, po którym poruszamy się zgodnie ze wskazówkami zegara.

Poruszamy się po wewnętrznym „okręgu“, a także po zewnętrznym. Przykładowo, gdy mamy utwór w tonacji 5A, to możemy wybrać: 5A, 4A, 6A a także możemy przejść z okręgu wewnętrznego na zewnętrzny, co często stosowane jest podczas robienia mashup’ów na żywo (np. z 5A na 5B).

Temat miksowania harmonicznego jest bardzo zaawansowaną kwestią i aby wyjaśnić wszystkie tajemnice należałoby odwołać się do teorii muzyki, a przecież poradnik ten jest poradnikiem dla początkujących DJ’ów, nie zawodowych muzyków.

Przykładowe programy analizujące utwory pod kątem tonacji:

•Mixed in key

•Mix meister

Natomiast wśród oprogramowania DJ’skiego bardzo ciekawie rozwiązaną sekcję „klucza” ma popularny TRAKTOR od Native Instruments, analizuje on utwory nie tylko pod względem tempa i siatki, a właśnie także pod względem tonacji oznaczając ją kolorami i segregując od góry do dołu z tendencją narastającą, bądź malejącą.

Podsumowanie

Przed wynalezieniem programów do analizy klucza, DJ chcąc wyróżnić się w tłumie musiał dysponować doskonałym słuchem i umiejętnościami doboru utworów. Teraz jest to dużo łatwiejsze ze względu na rozwój technologii. Czy to dobrze? Ciężko powiedzieć, „mixing in key” jest swego rodzaju ułatwieniem, ale takim, które jednocześnie nie zwalnia DJ’a z umiejętności słuchania.

Pojawia się pytanie czy warto. Myślę, że tak, ponieważ tylko w ten sposób możecie być pewni idealnie pasującego do siebie miksu dwóch utworów, oraz tego, że klimat w Waszym secie będzie zachowany od początku do końca.

↑ Do góry
Kup w sklepie Muzyczny.pl
Do góry