Zobacz Miksery DJ w sklepie Muzyczny.pl
Co to jest mixer?
Mixer jest podstawowym narzędziem pracy każdego DJ’a. Umożliwia podłączenie kilku różnych źródeł dźwięku, zmianę ich parametrów jak np. uwypuklenie lub stłumienie określonych częstotliwości czy też najprościej – regulację głośności jak i również wprowadzanie efektów brzmieniowych.
W sytuacjach nagraniowych może służyć jako dystrybutor sygnału do urządzeń rejestrujących. Pojęcie mixera jest bardzo szerokie i może odnosić się do wielu typów urządzeń. W powyższym artykule, omówię znaczenie tego słowa pod kątem DJ’ów.
Jak to działa?
Jako początkujący DJ powinieneś rozpocząć swoją przygodę z miksowaniem od zakupu dobrego mixera, który będzie spełniał twoje oczekiwania. Zakładam że domyślasz się jakie jest zadanie tego urządzenia lecz nie znasz jego budowy, możliwości, dlatego też na początku o tym opowiem. Każdy mixer ma określoną liczbę wejść i wyjść. Do wejść podajemy sygnał z danego urządzenia po czym przechodzi on przez szereg różnych urządzeń i dociera do wyjścia.
Pojedynczy kanał mixera składa się z kilku urządzeń które są nam niezbędne. Jednym z nich jest przedwzmacniacz, potocznie mówiąc jest to pokrętło „Gain”. Służy do wzmocnienia sygnału do poziomu liniowego (0,775V). Najprościej obrazując, nie każdy utwór ma taką samą głośność. Jeden jest cichszy, drugi głośniejszy a za pomocą Gain’a ustawiamy odpowiedni poziom głośności utworu.
Następnym urządzeniem jest korektor barwy tonu, w zależności od danego urządzenia, dwu, trzy lub czteropunktowy. Zazwyczaj spotykamy się z trzypunktowym korektorem ( 3 pokrętła eq). Służą one do wycinania lub podbijania części pasm podczas miksowania utworów.
Mamy trzy pokrętła, z czego pierwsze (patrząc od góry) odpowiada za wysokie tony, drugie za środkowe a trzecie za niskie tony. Następnie mamy przycisk popularnie opisany jako cue lub pfl. Jest to nic innego jak przycisk odpowiadający za włączenie odsłuchu na słuchawkach.
Każdy kanał ma swój niezależny odsłuch, dzięki czemu możemy na słuchawkach odsłuchać sobie utwór z wybranego urządzenia.Poza możliwością odsłuchu danego kanału mamy również przycisk o nazwie master cue (również master pfl). Po jego wciśnięciu mamy możliwość odsłuchu aktualnie tego, co „wychodzi” z mixera, konkretniej mówiąc słyszymy to co leci w głośnikach.
Kolejnym elementem jest potencjometr suwakowy, inaczej tłumik lub fader, wyskalowany w decybelach. Służy do regulacji głośności kanału. I tutaj uwaga, by nie mylić tego z gain’em. Przypomnę, gain – wzmacnia sygnał do poziomu liniowego. Grając powyżej tego poziomu, usłyszymy zniekształcony dźwięk w głośnikach ponieważ będzie do nich docierał przesterowany sygnał. Zatem używając popularnego określenia, usłyszymy charczenie z głośników. Dlatego też gain’em ustawiamy odpowiedni poziom sygnału, a suwakiem ( inaczej faderem) regulujemy jego głośność.
Dodatkowo powinniśmy znaleźć przycisk odpowiadający zmianie czułości kanału. Jak wspomniałem, mamy różne urządzenia które emitują różną wartość sygnału. Niektóre wymagają lekkiego wzmocnienia (używamy do tego gain’a) ale są też takie jak np. mikrofon które emitują sygnał rzędu miliwoltów, i chcąc podwyższyć wartość wzmocnienia może nam zabraknąć skali aby osiągnąć poziom liniowy. Dlatego też mamy dodatkowy przycisk służący do wyboru czułości wejścia, tak abyśmy mogli bezproblemowo podłączyć każde urządzenie.
Z reguły nazewnictwo jakie występuje to aux/Cd dla urządzeń o standardowej czułości oraz phono dla urządzeń które emitują małą wartość sygnału. Powyżej opisałem budowę pojedynczego kanału, jednakże niektóre elementy jak np. rozmieszczenie przycisku cue (pfl) lub nazewnictwo jest różne i każdy producent stosuje je wg własnego uznania.
Idąc dalej mamy sekcje odsłuchową. Jest to miejsce, gdzie wpinamy nasze słuchawki i mamy możliwość wyboru akceptowalnej dla nas głośności muzyki podczas odsłuchu lub miksowania za pomocą dodatkowego potencjometru.
Poza standardowymi kanałami mamy również kanał mikrofonowy, służący do podłączenia mikrofonu. W zależności od klasy urządzenia ma on tyle samo elementów co zwykły kanał poza suwakiem (faderem), czasem też mamy okrojoną liczbę elementów, np. 2 dwupunktowy korektor zmiany barwy tonu, gdzie w pozostałych kanałach mamy 3 punktowy korektor.
Poza tym znajdziemy również główną regulacje głośności, myślę że zadnia tego urządzenia nie muszę tłumaczyć. W zależności od klasy mixera występują dodatkowe urządzenia, które opiszę nieco później.
Jaki mixer powinienem wybrać?
Aby móc miksować, potrzebujemy przynajmniej 2 urządzenia, w naszym przypadku w zależności od preferowanych nośników: Cd playery lub gramofony. Czemu nie jeden? Ponieważ z jednego urządzenia nie uda nam się zrobić płynnego przejścia z jednego utworu w drugi.
Tak więc na początku wyboru naszego mixera powinniśmy się zastanowić ile potrzebujemy kanałów (liczba kanałów musi być równoważna z liczbą urządzeń jakie chcemy do mixera podłączyć). Jeśli jesteś początkującym DJ’em polecam zakup mixera 2 kanałowego. Na początek spokojnie one ci wystarczą. Taki mixer ma zazwyczaj wbudowany dodatkowy kanał służący do podłączenia mikrofonu, gdybyśmy dodatkowo chcieli coś mówić do publiczności.
Na rynku znajdziemy całą masę dwukanałówek w przystępnych cenach oferującą ciekawe możliwości oraz stosunkowo dobrą cenę względem jakości. Ciekawą opcją w tym segmencie jest Reloop RMX20. Stosunkowo tanie, proste urządzenie spełni oczekiwania każdego początkującego. Nieco droższym ale też przystępnym cenowo modelem jest Pioneer DJM250 lub też Allen & Heath Xone 22. Są to naprawdę niedrogie, fajne dwu kanałówki.
Jeżeli będziemy chcieli miksować jednocześnie z 3 lub 4 urządzeń, potrzebujemy mixera 3 lub 4 kanałowego.
Kilkukanałowe mixery są jednak droższe. Warto też powiedzieć o produktach marki Behringer. Jest to stosunkowo tani sprzęt, który może czasem spłatać figla. Nie jest to jednak przysłowiowy „bubel” ani najwyższa półka, jest to sprzęt który pozwoli bardzo przyjemnie mixować w domowych warunkach. Jeśli zamierzasz w przyszłości używać sprzęt w klubie, proponuję się rozejrzeć za wyższymi modelami.
Liderem w tej dziedzinie jest marka Pioneer. Sprzęt ten znajdziemy w każdym klubie oraz tam, gdzie coś się dzieje. Oferuje w swojej ofercie wiele modeli do zastosowań profesjonalnych, takich jak np. DJM 700, 850, 900,2000. Wysoka cena produktów przekłada się na bezawaryjną oraz długą pracę.
Denon to kolejna, bardzo dobra marka. Jest to równie dobry sprzęt wysokiej klasy co produkty Pioneer’a, jednak na rynku słabiej się przyjął. Posiada on w swojej ofercie kilka, naprawdę dobrych modeli z wieloma przydatnymi funkcjami.
Kupujemy mixer z taką liczbą kanałów jaką potrzebujemy, lub kiedyś w przyszłości będziemy potrzebować. Warto też brać pod uwagę mixery o większej liczbie kanałów niż 2 w przypadku, gdy poza odtwarzaczami będziemy chcieli dodatkowo podłączyć np. notebooka.
Dodatkowo mamy też kilka urządzeń które celowo pominąłem, gdyż są one wbudowane w zależności od klasy urządzenia. Takim urządzeniem może być wskaźnik wysterowania. W mixerach niższej klasy znajdziemy jeden wskaźnik dzielony między sygnałem konkretnego kanału a sumą sygnału wyjściowego. W urządzeniach wyższej klasy każdy kanał jak i suma sygnału wyjściowego ma swój osobny, indywidualny wskaźnik sygnału, co znacznie ułatwia sprawę. Grając w domowym zaciszu nie jest to bardzo potrzebny element.
Kolejnym takim urządzeniem jest efektor, który zazwyczaj spotykamy w mixerach wyższej klasy. Urządzenie to pozwala wprowadzić dodatkowe efekty dźwiękowe w nasz miks. Im bardziej rozbudowany efektor tym większa ilość efektów. Najczęściej spotykane efekty to: echo, flanger, filter, brake itp.Trzeba jednak liczyć się z tym, iż mixer posiadający efektor będzie kosztował znacznie więcej niż typowy mixer.
Przy zakupie musimy się zastanowić, czy jest on nam niezbędniepotrzebny. Jeśli chcesz urozmaicać swoje miksy (sety Dj’skie) dodatkowymi efektami warto dołożyć do mixera z wbudowanym efektorem.
Na co jeszcze powinniśmy zwracać uwagę?
Poza naszymi wymaganiami warto zwrócić uwagę na markę sprzętu. Grając w domu lub miejscach niepublicznych, możemy sobie pozwolić na wybór tańszego modelu, jednak będąc profesjonalistą częstość awarii musimy ograniczać do minimum co może zagwarantować nam odpowiedni sprzęt. Preferowane marki w tym segmencie to wcześniej wspomniane: Pioneer, Denon, Allen & Heath, Ecler, Rane, ale też również Numark, Reloop, Vestax.
Na budowę dodatkowych elementów jak np. sekcja odsłuchu czy też dodatkowy kanał mikrofonowy. Jak wcześniej wspomniałem, uboższe modele mogą mieć okrojoną liczbę elementów, a to w przyszłości utrudni nam życie.
Istotną rzeczą o jakiej jeszcze nie wspomniałem jest liczba wyjść. W zależności od naszych potrzeb, musimy się zastanowić ile będziemy ich potrzebować. Możemy potrzebować dodatkowego wyjścia na wzmacniacz z kolumną odsłuchową i co wtedy? Jeśli planujesz grać z dodatkowym odsłuchem, zwróć na to uwagę. Ważną rzeczą jest również to, aby dodatkowe wyjście miało swoją niezależną regulacje głośności.
Należy też zwrócić uwagę na rodzaj wtyków. W domu spotykamy popularny wtyk typu chinch, w klubach można powiedzieć iż standardem jest wtyk typu xlr lub jack 6,3”. Jeżeli mamy zamiar grać w klubach, warto zaopatrzyć się w mixer o takich wyjściach. Inaczej dodatkowo będziemy musieli kombinować z przelotkami i niestandardowymi przewodami.
Podsumowanie
Jeśli mamy odpowiednie umiejętności, zagramy na sprzęcie każdej klasy, jednakże jeżeli kupujemy nasze pierwsze urządzenie, warto odłożyć na niego pewną ilość pieniędzy.
Nie warto szukać oszczędności gdyż pamiętaj, jest to jeden z najważniejszych elementów konsoli. Wpływa on nie tylko na nasz miks, ale również na brzmienie całego zestawu. Nasze oszczędzanie nie koniecznie może nam dać pozytywny efekt. Im więcej przydatnych bajerów posiada nasz mixer tym użytkowanie go stanie się przyjemniejsze, również nasze miksy (sety) będą lepsze.
Jeżeli mamy taką możliwość lepiej dołożyć do nowego urządzenia, gdyż na rynku wtórnym nie brak urządzeń z dużym przebiegiem, który więcej przeleży w serwisie niż da nam frajdy.