Zobacz Sprzęt nagłośnieniowy w sklepie Muzyczny.pl
Nie jest większą sztuką rozkręcić na ful potencjometr głośności, ale żeby było i głośno, i selektywnie jak również dynamicznie to już jest pewnego rodzaju wyzwanie. Żeby jednak muzyka płynąca z naszych kolumn odpowiednio dobrze zabrzmiała muszą być zachowane odpowiednie proporcje częstotliwości. Odpowiedni balans pomiędzy wysokimi średnimi, a niskimi tonami. Przy wolniejszych utworach taki balans jest łatwiej nam ustawić i wyregulować natomiast przy szybszych jest to już dużo trudniejsze do wykonania. Poza tym podczas prowadzonej imprezy nie ma też czasu na to, by zagłębiać się w każdy pojedynczy utwór i go dokładnie dostrajać pod dane pasmo. Nagłaśniając różnego rodzaju imprezy warto zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt, który pomoże nam kontrolować tą strefę. Do tego bardzo pomocne mogą być tzw. procesory dynamiki.
Rodzaje procesorów dynamiki
Do urządzeń, które zaliczane są do grupy procesorów dynamiki należą wszelkiego rodzaju kompresory oraz limitery. Kompresor jest urządzeniem odpowiadającym między innymi za utrzymanie określonych częstotliwości na danym poziomie. Za jego pomocą te słabo słyszalne dźwięki możemy odpowiednio wzmocnić, a te za bardzo wybijające się wyciszyć. Kompresory stosuje się zarówno na scenie jaki i w studio muzycznym, gdyż mają one decydujący wpływ na polepszenie dźwięku. Dzięki wyeksponowanie cichych dźwięków i podniesienie ogólnego poziomu dany utwór brzmi zdecydowanie lepiej a przez to jest przyjemniejszy w odbiorze. Limitery natomiast są urządzeniami podobnymi do kompresora z tą różnicą, że tu ustalamy pewien stały współczynnik kompresji. Oznacza to w praktyce, że po przekroczeniu określonego progu tzw. threshold sygnał na wyjściu już nie wzrasta. Tego rodzaju urządzenia mają szczególne zastosowanie przy dużym rozrzucie dynamicznym, gdzie niektóre z pasm zbytnio się wybijają.
Kilka kluczowych pojęć
Pracując na urządzeniach typu kompresory, limitery oraz różnego rodzaju procesorami warto dobrze orientować się w podstawowych określeniach. Do takich najczęściej spotykanych i używanych należą Threshold, Ratio, Attack, Release czy Gain. Thresholdc to inaczej próg i określa poziom sygnału, od którego kompresor zacznie działać. Powiązany z naszym pierwszym pojęciem Ratio opowiedziany jest za stosunek, w jakim kompresor będzie redukował dynamikę sygnału. Attack i Release służą do ustawienia czasu zadziałania kompresora oraz czasu powrotu całego układu do stanu neutralnego. Określenie Gain należy chyba do najbardziej znanych i zarazem jest to jeden z tych najczęściej kręconych parametrów. Za pomocą Gainu możemy między innymi wzmocnić sygnał, który w konsekwencji użycia pozostałych parametrów został wyciszony chroniąc jednocześnie przed przesterowaniem. Najprościej ujmując sami usłyszy, dokąd możemy podkręcić ten parametr zalecając jednocześnie delikatne pozostawienie zapasu.
Temat procesorów dynamicznych i z wiązanych z nim urządzeń jest bardzo szeroki. W artykule tym zaznaczyliśmy sobie tylko kilka takich podstawowych najbardziej charakterystycznych elementów i parametrów z tym tematem związanych. Rynek muzyczny jest pod względem tego typu urządzeń bardzo rozbudowany. Możemy między innymi spotkać różnego rodzaju procesory hybrydowe, które łączą szereg funkcji ze sobą. Wtedy będziemy mieli dodatkowe jeszcze opcje odpowiadające np.: za nasycenie, głębie czy panoramowanie. Przede wszystkim urządzenia tego rodzaju mają nam pomóc w uwypukleniu szczegółów zachowując przy tym charakter i ciepło danego utworu.
↑ Do góry