Zobacz Klarnety w sklepie Muzyczny.pl
Pierwsze ćwiczenia na klarnecie
Jak już napisaliśmy w pierwszej części naszego cyklu, do tego by rozpocząć te podstawowe ćwiczenie polegające na czystym wydobyciu dźwięku nie potrzebujemy mieć złożonego całego instrumentu. Możemy nasze próby rozpocząć wpierw na samym ustniku, a następnie ustniku z połączoną baryłką.
Na początku będzie to z pewnością dziwne uczucie, ale nie przejmuj się tym zbytnio, bo to normalna reakcja każdego rozpoczynającego naukę. Nie dmuchaj za mocno w klarnet i nie wkładaj ustnika za głęboko. Tu każdy osobiście musi sobie wyszukać jak głęboko ustnik wsunąć w usta, ale przyjmuje się, że do prawidłowego ustawienia należy szukać w przedziale od 1 do 2 cm od czubka ustnika. Od prawidłowego osadzenia ustnika zależy, to czy uda się wydobyć czysty klarowny dźwięk, czy może charczący piskliwy skrzek. Dokładne wykonywane tego ćwiczenia pozwoli Ci ukształtować prawidłową pozycje ust, brody i zębów podczas gry oraz zadęcia. Nauczysz się prawidłowo kontrolować swój oddech, co ma niebagatelne znaczenie przy grze na instrumentach dętych.
Na co zwracać uwagę podczas ćwiczenia na klarnecie?
Od samego początku warto kontrolować całą naszą postawę podczas wykonywanych ćwiczeń. Twoja broda powinna być lekko opuszczona, a kąciki ust napięte przy jednoczesnych swobodnych policzkach, co nie jest najprostszym zadaniem do wykonania zwłaszcza, że musimy jeszcze w instrument wdmuchiwać powietrze. Oczywiście odpowiednie zadęcie jest tu kluczowym elementem do tego, by uzyskać odpowiednie brzmienie. Więc, jeżeli nie jesteś pewny, czy w poprawny sposób wykonujesz to podstawowe ćwiczenie, to warto skorzystać z konsultacji u osoby kompetentnej. Tu liczy się dokładność i należy przy tych ćwiczeniach wykazać się dużą cierpliwością.
Przy wykonywaniu ćwiczeń nie pozwól by powietrze wydostawało się przy ustniku. Nie nadymaj również policzków bo klarnet, to nie trąbka. Tylko się niepotrzebnie zmęczysz, a efektu brzmieniowego takim postępowaniem i tak nie uzyskasz. Prawidłowe ułożenie i osadzenie ustnika w ustach, to co najmniej połowa sukcesu o czym mówiliśmy w części pierwszej naszego cyklu. Kiedy grasz, pokrywaj klapki i dziurki klarnetu tak, aby lewa ręka była na górze, a prawa na dole. Nieużywane w danym ćwiczeniu palce staraj się trzymać blisko instrumentu i jego klapek, a to w przyszłości zaprocentuje przy wykonywaniu kolejnych trudniejszych ćwiczeń z udziałem właśnie tych palców. Jak grasz trzymaj głowę normalnie, bo to klarnet ma trafić w Twoje usta, a nie odwrotnie. Nie grab się, bo to nie tylko brzydko wygląda, ale i ogranicza możliwości oddechowe, a jak wiemy prawidłowy oddech i zadęcie są tu kluczowymi elementami. Jak grasz na siedząco, to nie opieraj się o oparcie krzesełka. Pamiętając, żeby siedzieć prosto nie usztywniaj jednocześnie, bo to nie pomaga w ćwiczeniu. Palce również jak pozostała część ciała muszą swobodnie pracować, bo tylko wtedy jesteśmy wstanie osiągnąć odpowiednią sprawność techniczną.
Elementarz klarnecisty, czyli co najlepiej ćwiczyć?
Są oczywiście różne szkoły i różne metody nauczania, ale w mojej cenie jedną z najlepszych dróg do osiągnięcia wysokiego poziomu technicznego jest ćwiczenie wprawek na bazie różnych skalach, w różnych tonacjach i różnych artykulacjach. Tego rodzaju ćwiczenia sprawią, że będziesz wstanie w pełni zapanować nad instrumentem i nie będzie Ci sprawiało większych trudności zagranie nawet bardzo trudnych i wyrafinowanych solówek. Dlatego ogrywanie poszczególnych skal we wszystkich tonacjach powinno być priorytetem, bo to nie tylko wpłynie na sprawność techniczną naszych palców, ale przede wszystkim jest punktem wyjściowym to swobodnego tworzenia przebiegów improwizacyjnych.
Należy też pamiętać o ćwiczeniu z zachowaniem odpowiedniego umiaru. Jeżeli poczujesz zmęczenie, a ćwiczenia zaczną nam zamiast coraz lepiej, to coraz gorzej wychodzić to znak, że powinniśmy odpocząć. Grając pracują płuca, usta, palce i tak naprawdę całe nasze ciało jest zaangażowane, więc mamy prawo odczuć zmęczenie.
Podsumowanie
Budowanie swojego warsztatu muzycznego w przypadku klarnetu jest procesem wieloletnim. Z całej grupy dętych należy on do jednego z najtrudniejszych instrumentów jeżeli chodzi o edukację, ale też bez wątpienia jego możliwości są na tle innych instrumentów z tej grupy jedne z największych. Opanowanie techniczne instrumentu to jedno, ale znalezienie i ukształtowanie odpowiedniego brzmienia to już zupełnie inna sprawa. Na znalezienie tego najbardziej optymalnego i satysfakcjonujące brzmienia często muzycy poświęcają wiele lat, ale o tym bardziej szczegółowo opowiemy w olejnym odcinku naszego cyklu.
↑ Do góry