Miksery DJ – Filtry dolno i górnoprzepustowe w mikserach DJ

Zobacz Dee Jay w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Miksery DJ w sklepie Muzyczny.pl

Filtry tworzą bardzo obszerną gałąź elektroniki, ale tego rodzaju wiedza na temat filtracji dźwięku to podstawa dla każdego, kto chce uzyskać wspaniale brzmiące efekty w dynamicznych i zrównoważonych miksach. Na wstępie jednak musimy sobie odpowiedzieć na podstawowe pytanie czym jest filtr i jakie jest jego zadanie? 

Filtr – jest obwodem, który przepuszcza jedne częstotliwości sygnału, a tłumi inne. Dzięki takiemu rozwiązaniu filtr może wydobyć z sygnału pożądane częstotliwości, a usunąć inne, których nie chcemy.

Filtry dolno i górnoprzepustowe obok różnego rodzaju efektów należą do tych opcji w mikserze, które są ulubionymi narzędziami wykorzystywanymi podczas pracy na konsoli. Bez względu na to czy pracujemy w studio nagraniowym, czy stoimy w klubie za konsolą DJ, filtry stanowią jedno z najważniejszych narzędzi w arsenale profesjonalnego dźwiękowca. W najprostszym rozumieniu filtr to narzędzie służące do podbijania, tłumienia bądź całkowitego eliminowania wybranej zawartości częstotliwościowej w sygnale wyjściowym. Jest to również podstawowy element wielu istotnych technik produkcyjnych, takich jak korekcja, synteza czy kreacji i modulacji brzmienia. 

Czym różnią się poszczególne filtry?

Przede wszystkim należy wiedzieć, że wszystkie filtry pracują w oparciu o magazynowanie energii pobieranej z sygnału wejściowego i jej odpowiednie przetworzenie. Odnosząc się tylko do nazewnictwa możemy w najprostszej formie wywnioskować, że filtry dolnoprzepustowe przepuszczają tylko odpowiednio niskie częstotliwości odcinając całą górę, a filtry górnoprzepustowe działają na odwrót. Jednak warto trochę szerzej spojrzeć na zasadę działania poszczególnych filtrów.  I tak filtr dolnoprzepustowy przepuszcza składowe o częstotliwościach niższych od częstotliwości granicznej, a tłumi składowe o częstotliwościach powyżej częstotliwości granicznej. Jest to również narzędzie, które wygładza wszelkie raptowne zmiany w sygnale. Natomiast w przypadku filtru górnoprzepustowgo materiał bazowy jest uaktualniany w taki sposób, aby zostały właśnie najbardziej uwypuklone wszelkie różnice w naszym materiale bazowym. Filtr górnoprzepustowy przepuszcza składowe o częstotliwościach wyższych od częstotliwości granicznej, a tłumi wszelkie składowe o częstotliwościach poniżej częstotliwości granicznej. Taką charakterystyczną cechą poszczególnych filtrów jest to, że filtr dolnoprzepustowy eliminuje nagłe zmiany, ale zostawia resztę sygnału, natomiast filtr górnoprzepustowy zachowuje się odwrotnie i zachowując nagłe zmiany, usuwa wszystko to co jest poza nimi. Warto też wiedzieć, że sygnał po filtrze dolnoprzepustowym jest nieco cichszy niż wejściowy i lekko w stosunku do niego opóźniony. Jest to spowodowane między innymi tym, że jest on przytłumiony. 

Mamy jeszcze filtr tzw. środkowozaporowy, który tłumi składowe o częstotliwościach leżących w pobliżu częstotliwości granicznej, a przepuszcza składowe o częstotliwościach poniżej i powyżej częstotliwości granicznej. Inaczej formując filtr środkowozaporowy wycina środkowe częstotliwości przepuszczając te skrajnie wysokie i skrajnie niskie. 

Zastosowanie filtrów w mikserze 

Nadal takim jednym z podstawowych narzędzi w mikserze odpowiadających za regulację częstotliwościami jest korektor graficzny, który charakteryzuje się suwakami, których położenie odzwierciedla wypadkową charakterystykę danej częstotliwości. W korektorach graficznych całe pasmo jest odgórnie podzielone na równe obszary. W położeniu środkowym potencjometru pasmo nie jest ani tłumione, ani wzmacniane, a więc gdy wszystkie regulatory będą w pozycji środkowej, wtedy układają się one w poziomą linię w środku swojego zakresu, a więc charakterystyka wypadkowa jest charakterystyką liniową o wzmocnieniu/tłumieniu 0 dB. Każde odchylenie suwaka w górę lub w dół na danej częstotliwości, albo ją podbija albo ją odcina. 

Reasumując, filtry mają kluczowy wpływ na charakterystykę brzmienia, dlatego też, jeżeli chcemy być kreatywnymi reżyserami dźwięku i zależy nam na możliwości ingerencji w sygnał bazowy, to warto zwrócić szczególną uwagę podczas zakupu, by nasza konsola mikserska była wyposażona w odpowiednie suwaki umożliwiające nam kreowanie i modulowanie tego brzmienia. 

 

↑ Do góry

Kup w sklepie Muzyczny.pl

Do góry