Zobacz Sprzęt nagłośnieniowy w sklepie Muzyczny.pl
Są zawody, w których słuch odgrywa bardzo ważną rolę i niekoniecznie chodzi tu o zawód muzyka. Również osoby, które zajmują się techniczną stroną muzyki muszą mieć wypełni sprawny aparat słuchowy. Do jednych z takich zawodów należy m.in. reżyser dźwięku zwany też realizatorem dźwięku, czy akustykiem. Również wszystkie osoby, które związane są z produkcją muzyczną powinny odpowiednio zadbać o swój narząd słuchu. To oni najczęściej muszą spędzać całe godziny w słuchawkach na uszach. Dlatego tak ważnym jest, by słuchawki takie były odpowiednio dobrane pod względem funkcjonalności i komfortu. Przede wszystkim należy pamiętać, że nie ma słuchawek uniwersalnych do wszystkiego, bo zazwyczaj jest tak, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Wśród słuchawek również jest odpowiedni podział, gdzie możemy wyróżnić takie trzy podstawowe grupy słuchawek: słuchawki audiofilskie, które służą do słuchania i delektowanie się muzyką, słuchawki didżejskie, które są wykorzystywane w pracy didżeja podczas miksowania utworów np.: w klubie oraz słuchawki studyjne, które służą do odsłuchiwania surowego materiału podczas np.: sesji nagraniowej lub obróbki materiału.
Komfortowe słuchawki
Bez względu, gdzie wykorzystujemy słuchawki, warto zadbać o to by były dość lekkie. Poprawi to zdecydowanie komfort użytkowania. Jeżeli pracujemy w studio to do pracy najlepsze będą słuchawki studyjne półotwarte lub zamknięte. Te półotwarte są najczęściej mniej masywne, a co za tym idzie są lżejsze. Jeżeli nie potrzebujemy całkowicie się odcinać od otoczenia i pracujemy np.: w dobrze wygłuszonej dźwiękoszczelnej reżyserce, do której z zewnątrz nie docierają niepożądane hałasy to taki rodzaj słuchawek będzie bardzo dobrym rozwiązaniem. W przypadku, gdy dookoła nas jest wytwarzany pewien hałas i np.: do naszej reżyserki wpadają dźwięki z sali nagraniowej, to warto w takim wypadku zaopatrzyć się w słuchawki nauszne zamknięte. Takie słuchawki mają za zadanie odizolować nas od otoczenie tak, by żadne dźwięki z zewnątrz nie dotarły do nas. Słuchawki takie również nie powinny przepuszczać żadnych dźwięków na zewnątrz. Tego rodzaju słuchawki są najczęściej masywniejsze i zarazem trochę cięższe. Dlatego też praca na tego rodzaju słuchawkach może być trochę bardziej uciążliwa i męcząca niż w słuchawkach otwartych. Dobrze jest też podczas np.: sesji nagraniowej robić sobie przerwy, tak by nasze uszy mogły choć kilka minut odpocząć. Ważne jest również, by pracować w miarę możliwości na najmniejszych poziomach głośności, zwłaszcza jeżeli są to wielogodzinne sesje.
Dopasowane zatyczki do uszu
Również praca obsługi technicznej podczas koncertów bywa najczęściej bardzo męcząca dla naszego narządu słuchu. Ogromny hałas zwłaszcza podczas koncertów rockowych może bez dodatkowej ochrony uszkodzić nasz narząd słuchu, zwłaszcza jeżeli takie koncerty trwają kilka godzin. Warto w tym wypadku do ochrony wykorzystać specjalistyczne zatyczki do uszu. Można również ewentualnie wykorzystać słuchawki ochronne, które są m.in. wykorzystywane do ochrony słuchu podczas prac drogowych czy budowlano-wyburzeniowych.
Podsumowanie
Zazwyczaj większość z nas popełnia podstawowy błąd interesując się ochroną swojego narządu słuchu dopiero wtedy, gdy zaczyna on szwankować. Zdecydowanie lepszym pomysłem jest zapobieganie ewentualnemu uszkodzeniu. Dobrze jest też przynajmniej raz na kilka lat zweryfikować swój słuch u lekarza specjalisty. Jeżeli już mamy taką pracę, w której jesteśmy narażeni na hałas, chrońmy się przed nim. Jeżeli jesteśmy melomanami i spędzamy każdą wolną chwilę słuchając muzyki, to nie róbmy tego na maksymalnie dostępnych decybelach. Jeśli dziś masz dobrze wyostrzony słuch, to dbaj o niego i nie narażaj na niepotrzebne nadmierne hałasy.
↑ Do góry