Techniki gry na kongach

Zobacz Instrumenty perkusyjne w sklepie Muzyczny.pl

Na kongach gra się rękoma a do uzyskania zróżnicowanych brzmień stosuje się odpowiednie ułożenie dłoni, które w odpowiedni sposób zagrywają o membranę. Pełny zestaw kong składa się z czterech bębnów Nino, Quinto, Conga i Tumba, ale zazwyczaj używa się dwóch lub trzech bębnów. Już na pojedynczym kongu możemy uzyskać bardzo ciekawy efekt rytmiczny a to wszystko od odpowiedniego ułożenia dłoni i siły uderzenia w membranę. Mamy dwa takie podstawowe wyróżniające się uderzenia OPEN i SLAP, czyli uderzenia otwarte i zamknięte. Na początku proponuję skoncentrować się na opanowaniu pojedynczego konga, a dopiero w późniejszym etapie rozkładać dany rytm na dwa lub trzy instrumenty . Zacznijmy od naszej pozycji wyjściowej, w której ręce ułóżcie tak, jak by to była tarcza zegarowa. Prawą rękę umieśćcie pomiędzy godziną „czwartą” i „piątą”, a lewą rękę pomiędzy „siódmą” i „ósmą”. Dłonie i przedramiona powinny zostać tak ułożone, aby łokieć i palec środkowy tworzyły linię prostą.

Uderzenie OPEN

Uderzenie OPEN uzyskujemy przy złączonych palcach i odstającym kciuku, który nie powinien mieć kontaktu z membraną. W momencie uderzenia górna część dłoni zagrywa o krawędź membrany tak, by palce samoczynnie mogły odbić się od centralnej części membrany. Pamiętajmy by w momencie uderzenia dłoń była w jednej linii z przedramieniem, a ramię i przedramię utworzyły niewielki kąt.

Uderzenie SLAP

Uderzenie SLAP jest trochę bardziej skomplikowane technicznie. Tu dolna część dłoni uderza w krawędź membrany a ręka lekko przesuwa się w kierunku środka bębna. Z dłoni układamy taki koszyczek, który spowoduje, że jedynie opuszki palców uderzą w bęben. Tu palce mogą być złączone lub lekko rozchylone. Pamiętajmy by przy uderzeniu SLAP palce zostały na membranie automatycznie ją tłumiąc.

Jak uzyskać różną wysokość brzmienia?

Nie tylko to w jaki sposób uderzamy dłonią o membranę ma znaczenie, ale i w którym miejscu ją zagrywamy. Najniższe brzmienie uzyskuje się przez uderzenie otwartą dłonią w środek membrany. Im dalej od środkowej części membrany w stronę rantu będziemy się oddalać tym dźwięk będzie wyższy.

Rytm Afro

Rytm Afro należy do jednych z najbardziej popularnych i charakterystycznych rytmów od którego swój początek zaczerpnęło wiele różny odmian rytmów latynoskich. Skład się z czterech składowych z których taką podstawę rytmiczną stanowi tumba. W rytmie tumba liczonym w metrum na 4/4 w takcie bas zagrywa trzy podstawowe uderzenia na przemian prawa lewa prawa. Pierwsza nuta zagrywa na raz (1), druga nuta na (2 i), a trzecia nuta na (3). Wszystkie te trzy podstawowe nuty zagrywamy na centralnej części membrany. Do tego podstawowego rytmu możemy dołożyć kolejne uderzenia tym razem już o krawędź. I tak dodajemy na (4) uderzenie otwarte o krawędź. Następnie wzbogacamy nasz rytm o kolejne uderzenie otwarte o krawędź na (4 i) oraz dla całkowitego wypełnienia możemy dołożyć uderzenie otwarte okrawędź na (3 i).

Podsumowanie

Każdy kto posiada poczucie rytmu jest wstanie nauczyć się grać na kongach. Gra na tym instrumencie potrafi sprawić ogromną satysfakcję a do tego, coraz więcej zespołów wzbogaca swoje instrumentarium właśnie o konga. Instrumenty te stanowią integralną częścią tradycyjnej kultury kubańskiej i rozpoczynając naukę warto na bazie stylów latynoskich budować swój warsztat techniczny.

↑ Do góry
Kup w sklepie Muzyczny.pl
Do góry