Zobacz Instrumenty smyczkowe w sklepie Muzyczny.pl
Instrumenty smyczkowe swój obecny kształt przybrały w XVIII wieku.
Do tego czasu na europejskich scenach królowały wywodzące się z violi da braccio skrzypce barokowe o nieco innym kształcie, z wykorzystaniem strun jelitowych, bez podbródka ani podpórek. W XIX skrzypce produkowane były w kształcie znanym nam obecnie, a z czasem dołączono do nich akcesoria ułatwiające pracę. Najpóźniej pojawiły się żeberka, których używa zdecydowanie większe część współcześnie grających muzyków. Istnieje również duża grupa zwolenników grania bez podpórek, ze względu na indywidualne predyspozycje lub walory dźwiękowe. Podbródków używa prawie każdy skrzypek i altowiolista, ze względu na zabezpieczenie instrumentu przed bezpośrednim naciskiem na górną płytę.
Podbródki
Każdy podbródek pasuje do każdego instrumentu, jeżeli jest oczywiście w rozmiarze instrumentu, na którym gramy. Akcesoria dla dziecięcych instrumentów są mniejsze, altówkowe bywają z kolei nieco większe. Dopasowanie odpowiedniego dla siebie podbródka to rzecz indywidualna, zależna od fizjonomii muzyka oraz preferencji dotyczących wygody. Na rynku dostępne są podbródki mocowane po lewej stronie instrumentu, ale także takie, które montuje się centralnie nad strunociągiem, pośrodku instrumentu. Jednym z najbardziej uniwersalnych i popularnych podbródków są modele Guarneri, szczególnie te wykonane z drewna. Ich nieco zagłębiony kształt gwarantuje dobre osadzenie w instrumencie i stabilny chwyt brodą, a solidne mocowania wytrzymują latami i nie niszczą instrumentu. Produkowane są one w różnych rozmiarach, również ½ czy ¾ dla instrumentów dziecięcych. W zależności od preferencji estetycznych podbródki te wykonane są z hebanu lub palisandru. Przy jasnym garniturze instrumentu dobrze dopasowany będzie podbródek z drewna bukowego, które produkuje doceniana niemiecka firma Gewa. Są one nieco mniejsze lecz równie głębokie, wytrzymałością dorównują modelom Guarneri.
Często zdarza się, że metal, z którego wykonane są mocowania do podbródka wywołuje reakcję alergiczną przez ciągły kontakt ze skórą. Wówczas doskonałym rozwiązaniem są podbródki antyalergiczne Wittner wykonane z tworzywa sztucznego, w którym każda śrubka schowana jest pod neutralnym dla skóry tworzywem. Podbródki te charakteryzują się nieco mniejszą wytrzymałością niż te drewniane, jednak dzięki nim unikniemy podrażnień oraz używania niewygodnych chustek przy graniu. Jednak jeśli muzyk nie chce rezygnować ze swojego ulubionego modelu podbródka, może zaopatrzyć się w specjalistyczną gąbeczkę, (tzw. Strad-pad), którą mocuje się na podbródku. Osłania on mocowania i nie doprowadza do ich kontaktu ze skórą, a obecny na niej rzep zapobiega niepożądanym ruchom i wypadaniu nakładki. Odpowiednia dla każdego rodzaju podbródka.
Żeberka (podpórki)
Jest to akcesorium wprowadzone najpóźniej w historii gry skrzypcowej. Żeberko montowane jest na tylnej płycie skrzypiec czy altówki, ułatwia trzymanie instrumentów bez pomocy rąk i stabilizuje aparat gry. Jest to szczególnie ważny element przy nauce gry na instrumencie, pozwala uniknąć złych nawyków i spięć w barkach, a lewej ręce daje swobodę pracy na gryfie i przy szczególnie ważnej nauce wibracji.
Gama podpórek na rynku jest niezwykle szeroka, a wybór ich kształtu (tak jak w przypadku podbródka) zależny jest od budowy ciała i upodobań muzyka. Oczywiście rozmiar należy dobrać odpowiednio do rozmiaru instrumentu oraz upewnić się, że nóżki, które zahaczamy o instrument są odpowiednio zabezpieczone i nie porysują instrumentu. Większość żeberek posiada możliwość nieznacznej regulacji szerokości w ten sposób, że podpórka do skrzypiec ¾ odpowiednia będzie również dla pełnych, a te do altówki sprawdzą się w każdym jej rozmiarze. Najczęściej używanymi żeberkami są produkty firmy Kun, specjalizującej się w produkcji podpórek.
Dostępne są modele drewniane ale także z tworzywa sztucznego, z regularnymi lub składanymi nóżkami. Kun ma w swojej ofercie żeberka w modelu mini, do skrzypiec ¼ czy nawet 1/8. Wielokrotnie w nagraniach koncertowych najbardziej znanych skrzypków i altowiolistów dostrzec można właśnie te produkty. Nieco tańszym producentem jest Wolf, którego żeberka są niezwykle popularne wśród uczniów szkół muzycznych. Posiadają dużą regulację wysokości oraz szerokości, ich miękkie oparcie doskonale sprawdza się przy długich godzinach ćwiczeń.
Ostatnią nowością na rynku muzycznym są nietypowe żeberka Phantom. Aby dla polepszenia walorów dźwiękowych jak najbardziej zminimalizować kontakt podpórki z instrumentem, wynaleziono produkt montowany na guziku. Nie ma on tradycyjnych „łapek” chwytających instrument, jest niezwykle lekki a jego montaż jest nieinwazyjny i łatwy, dzięki ruchomemu zatrzaskowi.
Jak można zauważyć, wybór podbródków oraz żeberek skrzypcowo-altówkowych jest ogromny. Wielu muzyków zmienia swoje preferencje w trakcie nauki i wykorzystuje kilka modeli akcesoriów zanim zdecyduje się na swoje ulubione. Warto jednak przede wszystkim zwrócić na ergonomię kupowanych przez siebie produktów oraz materiał i jakość ich wykonania.
↑ Do góry