Akcesoria w naszym sklepie muzycznym
Przetworniki, mikrofony
Warunki koncertowe, nagrania studyjne lub wykonywanie muzyki rozrywkowej często mogą wymagać dodatkowego wyposażenia w sprzęt nagłaśniający. Kiedy wykonawca grający na instrumencie smyczkowym potrzebuje wzmocnienia naturalnego akustycznego dźwięku instrumentu (i nie chce decydować się na instrument elektryczny), powinien wyposażyć się w odpowiedni dla jego instrumentu mikrofon, zgodny z jego przyszłym zastosowaniem.
Mikrofony do instrumentów smyczkowych
Do grania plenerowego lub wykonywania muzyki rozrywkowej, najlepiej sprawdzą się przystawki. Są to małej wielkości mikrofony mocowane bezpośrednio na instrumencie – pozostawiają zatem swobodę ruchów wykonawcy. Przykładem takiego rozwiązania dla skrzypiec i altówki jest np. przetwornik Shadow SH-945 NFX-V. Przetwornik piezoelektryczny (element, który przemienia drgania w impulsy elektryczne) montowany jest w tym przypadku pod podstawkiem. Jest energooszczędny i redukuje szumy. Dużo tańszą wersją tego mikrofonu jest model SH-712 tej samej firmy. Ten średniomembranowy mikrofon z podwójnym przetwornikiem nie daje jednak tak szlachetnej barwy dźwięku jak jego poprzednik. Z kolei Shadow SV1 nie wymaga przesuwania podstawka. Dla wiolonczelistów polecić można Shadow SH-955. Jest to model o podobnych właściwościach do skrzypcowego 945. Firma ta produkuje także jednopunktowe przystawki kontrabasowe przeznaczone zarówno do gry arco jak i pizzicato. Ze względu na częste wykorzystywanie tego instrumentu w muzyce rozrywkowej, szczególnie zadbać należy o jakość niskich tonów po przetworzeniu elektronicznym.
Kiedy chcemy uniknąć ingerencji w instrument (przesuwanie i podnoszenie podstawka może być bardzo ryzykowne), warto poszukać mikrofonu z zewnętrznymi przetwornikami. Świetnym produktem montowanym zewnętrznie, do wszystkich instrumentów smyczkowych jest AudioTechnica ATM 350. Jest to mikrofon pojemnościowy, kardioidalny (ma większą czułość z przodu, mniejszą z tyłu i boków). Sprzęt ten wyposażony jest w klips, który przypiąć możemy do podstawka, bez jego przesuwania. Jest to czuły mikrofon dający duże pole do popisu wykonawcy, nie generujący szumów. Oporność wejściowa (impedancja) wynosi 50 ohm. Profesjonalnie używanym sprzętem zakładanym zewnętrznie jest mikrofon skrzypcowo-altówkowy DPA 4099 violin. Mikrofony te kompatybilne są z systemami bezprzewodowymi, mają regulowaną długość szyjki i pomagają uzyskać bardzo szlachetny dźwięk bez wrażenia elektronicznego „przesteru”. Podobne modele produkowane są również dla wiolonczeli i kontrabasu, z uwzględnieniem wrażliwości na niskie tony (których w tych instrumentach jest dużo więcej). Te modele to 4099 cello lub bass. Zapakowane są w estetyczne pudełeczko zabezpieczające sprzęt w podróżach. Firma DPA jest zdecydowanie warta polecenia. Mikrofony te nadadzą się również do nagrywania.
Czy wiesz, że…?
Do niedawna na rynku dostępny był również mikrofon montowany na maszynce podbródka, tak jak np. Fishmann V 200 M. Niestety firma ta zdecydowała przerwać jego produkcję, jednakże ich zapasy nadal dostępne są w niektórych punktach muzycznych. Ich ogromnym plusem jest brak ingerencji w instrument i wysoką jakość przetworzonego dźwięku.
Podsumowanie
Niejednokrotnie organizatorzy różnych imprez kulturalnych, na których mamy prezentować swoją muzykę, nie dbają o jakość sprzętu nagłaśniającego. Odbija się to niestety na brzmieniu instrumentu, na które po przetworzeniu elektrycznym nie mamy niestety już wpływu. Warto zatem wyposażyć się w swój własny, odpowiedni do indywidualnych potrzeb mikrofon do instrumentu, który przyda się nam na koncertach lub w trakcie nagrań. Na rynku dostępne są mikrofony kierunkowe dynamiczne, pojemnościowe, kardioidalne, przystawki z przetwornikami piezo montowanymi pod lub na podstawku, na bocznych ściankach instrumentu, lub mikrofony przypinane klipsem do instrumentu z główką wysuniętą na tzw. gęsiej szyjce. W zależności od tego jaki efekt brzmieniowy chcemy uzyskać i jakie mamy możliwości finansowe, wybierać możemy spośród produktów marek takich jak Shadow, AudioTechnica, DPA, Neumann lub CharterOak. Odpowiedni sprzęt powinien pozwolić nam wyeksponować naturalny dźwięk bez zniekształcania go.