Kalafonie w naszym sklepie muzycznym
Kalafonia, to miękka żywica pozostała po oddzieleniu terpentyny z naturalnej żywicy wydobywanej z drzew iglastych. Oprócz zastosowania w przemyśle farmaceutycznym i mechanicznym, używana jest również przez instrumentalistów, do smarowania włosia smyczkowego. Kalafonia nadaje włosiu odpowiednią kleistość i przyczepność, co pomaga wprawiać struny w drganie i produkować dźwięk, przedłuża również jego żywotność, gdy naturalne łuski włosa końskiego zetrą się. Śliskie, nienasmarowane włosie nie trzyma się struny, więc aby wydobyć dźwięk będziemy musieli użyć nadmiernej siły, a efekt brzmieniowy w dalszym ciągu nie będzie zadowalający. Pamiętajmy jednak aby używać kalafonii tylko i wyłącznie przeznaczenia muzycznego! Użycie kalafonii do lutowania znalezionej przy okazji gdzieś w domu, może mieć fatalne skutki dla naszego włosia, a nawet instrumentu.
Dobre produkty
Na rynku dostępne są przeróżne kalafonie do skrzypcowo-altówkowe, wiolonczelowe i kontrabasowe; jasne, ciemne, zielone czy nawet antyalergiczne.
Warte polecenia kalafonie altówkowo-skrzypcowe to Andrea a piacere, zielonego typu. Jest to bardzo profesjonalna i dość droga kalafonia, ale spełni ona oczekiwania nawet najwybredniejszych muzyków. Nie zostawia osadu na instrumencie, nie pyli się i nadaje miękkość barwie. Bardziej przystępne dla kieszeni muzyka, który zakupić musi cały arsenał przeróżnych akcesoriów są: Bernardel – jasna, nie za mocno pyląca kalafonia, D’Addario Kaplan - do wyboru jasna lub ciemna, w bardzo poręcznym i schludnym pudełeczku, oraz produkty Pirastro i Larsen, marek znanych z wysokiej jakości akcesoriów, z których na pewno będziemy zadowoleni. Wyposażając się w produkty Pirastro, możemy dobrać kalafonię odpowiednio do strun, na których gramy. Zgodnie z nazwami kompletów strun są to przykładowo kalafonie piranito, oliv, obligato czy eudoxa.
Kalafonie wiolonczelowe, które cieszą się uznaniem wśród wykonawców to m.in. Larsen. Grube struny wiolonczelowe trudniej wprawić w ruch, więc włosie smyczka musi być wyjątkowo przyczepne. Larsen nie pyli się, nie zanieczyszcza strun i ułatwia wydobywanie dźwięku. Jest to kalafonia bardzo wydajna – nie trzeba zbyt intensywnie wsmarowywać jej w włosie. W przypadku wiolonczeli również możemy skłonić się ku Pirastro, wśród szczególnie polecany jest model cellisto. Dla wiolonczeli również produkowana jest Andrea a piacere.
Kalafonie kontrabasowe – bardzo często kupowanym modelem jest Kolstein. To bardzo dobry, trwały produkt a brzmienie po użyciu tej kalafonii pozbawione jest szmerów i przydźwięków. Genialnym produktem jest Liebenzeller. Umieszczona na materiałowej szmatce, zamykana w estetycznym pudełeczku kalafonia nie pozostawia osadu na instrumencie i nadmiernie się nie kruszy.
Czy wiesz, że…?
Nie bez powodu sklepy muzyczne oferują nam różne rodzaje kalafonii. Skąd mamy wiedzieć, kiedy jakiej używać? Otóż z zasady kalafonie jasne stosuje się przy lub łagodnej muzyce kameralnej i subtelniejszym repertuarze, a ciemną w mocnej grze solistycznej, ale również orkiestrowej. Zalecane jest również używane różnych kalafonii w innych temperaturach – jasną w sezonie cieplejszym, a ciemną w jesień i zimę.
Podsumowanie
Kalafonia to bardzo ważny artykuł, który powinien znajdować się w futerale każdego muzyka. Smyczek smarujemy według potrzeby, nie ma konieczności powtarzania tego zabiegu zbyt często kiedy włosie niedawno było wymieniane. Kalafonie dostępne są najczęściej w różnych wariantach miękkości i koloru. W zależności od instrumentów wyróżniane są ich trzy rodzaje: skrzypcowo-altówkowe, wiolonczelowe oraz kontrabasowe. Producenci oferują nam szeroką gamę produktów różnej jakości. Zwróćmy uwagę, czy kalafonia nie pyli się zbyt mocno, ponieważ może to oznaczać, że żywica nie została odpowiednio dokładnie oczyszczona. Najlepiej unikać bezpośredniego kontaktu kalafonii z palcami, aby uniknąć przenoszenia zabrudzeń na włosie.