Zobacz Sprzęt nagłośnieniowy w sklepie Muzyczny.pl
Zapewne każdy wschodzący realizator dźwięku spotkał się kiedyś – lub też spotka w niedługim czasie z pojęciami takimi jak VCA, DCA i podgrupy.
Wiele osób słyszało o tych rozwiązaniach, lecz nie jest do końca pewnym jak wykorzystać je w praktyce i sformułować ich definicję. Warto jednak wiedzieć do czego te narzędzia służą, ponieważ są przyczyniają się do znacznego ułatwienia pracy czy to w studio – czy live, podczas koncertu – gdzie z resztą są wykorzystywane najczęściej.
A więc czym są i do czego służą?
VCA to skrót od Voltage Controlled Amplifier – w tłumaczeniu przedstawia się to jako “wzmacniacz kontrolowany napięciowo”. Mówiąc prosto – gdy sygnał audio trafia do kanału konsolety, to w pewnym momencie natyka się na elektroniczny układ VCA, który może kontrolować jego głośność. No właśnie – “może” – ponieważ o tym, czy chcemy zmieniać jego sygnał zdalnie musimy zadecydować przypisując kanał do jednego z suwaków VCA.
… no dobrze – ale czy nie łatwiej jest wysłać audio do jednego suwaka i to nim kontrolować głośność wybranych kanałów?
To, co właśnie przeczytałeś to definicja podgrupy – czyli przesyłanie dźwięku wybranych kanałów przez jeden suwak. VCA nie wysyła żadnego sygnału (audio) do kontrolującego ją potencjometru! Jego zadaniem jest przesłanie informacji do układów VCA w wybranych kanałach o tym, że chcemy zmienić ich głośność. Wówczas, przy zmianie położenia suwaka VCA relatywnie zmieniamy głośność przypisanych kanałów – załóżmy, że mamy w grupie pięć kanałów. Zachowując ich położenie kładziemy na nich palce i relatywnie, zmniejszamy/zwiększamy ich głośność.
Na dodatek w mikserach znajdziemy kolejny, podobny do VCA skrót… DCA
Digital-controlled amplifier działa na tej samej zasadzie co VCA – pozwala zdalnie zmieniać głośność wybranych kanałów, lecz w tym wypadku nie osobnym układem elektronicznym, a cyfrowo – wewnątrz układu DSP konsoli.
Czy są więc jakieś zalety, wady używania poszczególnych rozwiązań?
Podgrupy przydają się świetnie do tworzenia wspólnego miksu wielu kanałów i następnie wysyłania go do np. ścieżki sumy, efektów lub efektów lub innych procesorów.
VCA oraz DCA zdadzą egzamin podczas zmian głośności, w których potrzebujemy jak najbardziej naturalnego zachowania tłumików – gdy każdy z nich jest indywidualnie regulowany – co zdecydowanie stworzy lepszy efekt w wysyłkach efektowych.
Warto znać…
… te rozwiązania, świadomie używać funkcji konsoli, oprogramowania ponieważ każde z nich działa w inny sposób i pozwala na uzyskanie różnych rezultatów – co finalnie umożliwi uzyskanie jeszcze lepszej kontroli nad dźwiękiem.