Domowe studio nagrań

Zobacz Klawiatury sterujące, MIDI w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Oprogramowanie w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Sprzęt studyjny, Homerecording w sklepie Muzyczny.pl

Czym właściwie jest studio?
Wikipedia definicję studia nagraniowego rozumuję w sposób następujący – „obiekt z przeznaczeniem do rejestracji nagrań dźwiękowych, obejmujący zazwyczaj reżyserkę, pomieszczenia z przeznaczeniem do miksowania i masteringu, a także część socjalną. Z założenia studio nagraniowe to szereg pomieszczeń zaprojektowanych przez akustyka, tak aby uzyskać optymalne warunki akustyczne.

I w gruncie rzeczy jest to poprawne rozwinięcie tego terminu, jednak każdy zajmujący się produkcją muzyczną, bądź ktoś, kto chcę rozpocząć swoją przygodę na tej płaszczyźnie może stworzyć w swoim domu własne „mini studio” bez pomocy akustyka, jak i bez wydawania ogromnych ilości pieniędzy, ale o tym w dalszej części artykułu.

Wyjaśnijmy jeszcze podstawowe pojęcia, bez których ani rusz, gdy chcemy zajmować się produkcją muzyczną.

Mix – Proces obróbki śladów prowadzący do połączenia nagrania wielośladowego w jeden, stereofoniczny plik. Podczas miksowania dokonujemy przeróżnych procesów na pojedynczych ścieżkach (i grupach ścieżek), a rezultat zgrywamy na ślad stereo.

Mastering – proces, w którym z zestawu pojedynczych utworów tworzymy spójną płytę. Taki efekt osiągamy dbając o to, aby utwory sprawiały wrażenie, jakby pochodziły z tej samej sesji, studia, dnia nagrania, etc. Staramy się je dopasować do siebie pod względem balansu częstotliwości, postrzeganej głośności i odstępów między nimi – tak, aby tworzyły jednolitą strukturę. Podczas masteringu pracuje się na jednym pliku stereo (finalnym miksie).

Pre-produkcja – jest procesem, w którym podejmujemy wstępne decyzję co do charakteru oraz brzmienia naszego utworu, dzieję się to jeszcze przed rozpoczęciem właściwego nagrywania. Można powiedzieć, że na tym etapie powstaje wizja naszego utworu, którą później realizujemy.

Dynamika – odnosi się do głośności dźwięku i ma zastosowanie nie tylko w przypadku wariacji między pojedynczymi dźwiękami. Można ją również stosować z powodzeniem w odniesieniu do poszczególnych sekcji, jak cichsza zwrotka i głośniejszy refren.

Velocity – odpowiada za siłę dźwięku, natężenie z jakim zagrany jest dany fragment, odnosi się do charakteru brzmienia i artykulacji, np. w kluczowym momencie utworu werbel zaczyna grać mocniej dla podniesienie dynamiki, dlatego też velocity jest ściśle z nią związane.

Panorama – Proces mający na celu umiejscawianie elementów (ścieżek) w bazie stereo, stanowi podstawę do osiągnięcia szerokich i przestrzennych miksów, ułatwia uzyskanie lepszej separacji między instrumentami oraz prowadzi do bardziej klarownego i wyraźnego brzmienia całości miksu.  Innymi słowy, panorama to proces tworzenia miejsca dla pojedynczych ścieżek dysponując przestrzenią L-R (od lewej do Prawej) tworzymy balans obrazu stereo. Wartości panoramowania wyrażane są zazwyczaj procentowo.

Automatyka – pozwala nam zapisać przeróżne zmiany niemal wszystkich parametrów w mikserze – suwaków, potencjometrów panoramy, poziomu wysyłek do efektów, włączania i wyłączania danych wtyczek, parametrów wewnątrz plug-inów, podgłaśniania i ściszenia śladów i grup śladów oraz wielu, wielu innych rzeczy. Automatyka ma służyć przede wszystkim temu, aby zwrócić uwagę słuchacza na utwór.

Kompresor dynamiki – „Zadaniem tego urządzenia jest korekcja dynamiki, zwana kompresją dynamiki materiału dźwiękowego według ustalonych przez użytkownika parametrów. Podstawowe parametry kształtujące działanie kompresora to punkt wzbudzania (zwyczajowo używane jest angielskie określenie threshold) i stopień kompresji (ang. ratio). Współcześnie stosowane są zarówno kompresory sprzętowe, jak i programowe (najczęściej w postaci wtyczekVST).”

Limiter – Potężna ekstremalna forma kompresora. Różnica polega na tym, że z reguły ma on fabrycznie ustawione wysokie Ratio (od 10:1 w górę) i bardzo szybki atak.

Dobrze, skoro znamy już podstawowe pojęcia możemy zająć się właściwym tematem tego artykułu.
Poniżej pokażę z czego składa się domowe studia nagrań, oraz czego przede wszystkim potrzebujemy by takie stworzyć.

1. Komputer wraz z oprogramowaniem typu DAW.
Podstawowym narzędziem pracy w domowym studiu jest dobrej klasy jednostka obliczeniowa, najlepiej wyposażona w szybki, wielordzeniowy procesor, dużą ilość pamięci RAM, a także dysk o sporej pojemności. W dzisiejszych czasach nawet sprzęt z tak zwanej średniej półki spełni te wymagania. Nie mówię również, że słabsze, niekoniecznie nowe komputery zupełnie nie nadadzą się do tej roli, jednak mówimy o komfortowej pracy z muzyką, bez zacięć, czy latencji.

Potrzebne będzie nam również oprogramowanie dzięki, któremu nasz komputer przemieni się w muzyczną stację roboczą. Oprogramowanie to pozwoli nam rejestrować dźwięk, czy też tworzyć nasze własne produkcję.
Istnieję wiele programów tego typu, sam na początkowym etapie korzystam z tak bardzo popularnego FL Studio, a następnie na późniejszym etapie, tzw. miksu używam Samplitude Pro od firmy MAGIX.
Nie mam zamiaru jednak reklamować żadnych produktów, ponieważ soft z jakiego korzystamy to kwestia indywidualna, a na rynku znajdziemy między innymi jeszcze takie pozycję jak: Ableton, Cubase, Pro Tools, czy wiele innych. Warto wspomnieć o darmowych DAW’ach, mianowicie – Samplitude 11 Silver, Studio One 2 Free, czy MuLab Free.

2. Interfejs Audio – karta muzyczna stworzona do rejestracji dźwięku i pracy nad nim. Budżetowym rozwiązaniem jest, np. Maya 44 USB, która komunikuję się z komputerem przez port USB, dzięki temu możemy używać jej również z komputerami typu laptop. Użycie interfejsu powoduje zminimalizowanie latencji, która często występuje podczas korzystania z zintegrowanej karty dźwiękowej.

3. Klawiatura MIDI – urządzenie działające w sposób identyczny do klasycznych instrumentów klawiszowych, jednak nie posiada ono modułu brzmieniowego przez co „wybrzmiewa” dopiero po podłączeniu do komputera i użyciu odpowiedniego softu w postaci wtyczek emulujących wirtualne instrumenty. Ceny klawiatur są tak różne jak poziom ich zaawansowania, natomiast podstawowe 49-klawiszowe klawiaturki możemy dostać już od 300 zł.

4. Mikrofon – jeśli zamierzamy nie tylko tworzyć, ale i nagrywać wokal przyda nam się również mikrofon, który należy dobrać tak aby spełniał nasze wymagania i był adekwatny do naszych potrzeb. Trzeba zastanowić się, czy w naszym przypadku i warunkach jakie mamy w domu sprawdzi się mikrofon dynamiczny, czy pojemnościowy, bo wcale nie prawdą jest, że jak studio to tylko i wyłącznie „pojemnościówka”. Jeśli nie mamy wytłumionego pomieszczenia przygotowanego do nagrywania wokali, to najtrafniejszym rozwiązaniem będzie dobrej klasy kierunkowy mikrofon dynamiczny.

5. Monitory Studyjne – są to głośniki, które mają za zadanie uwydatnić każdy szczegół w naszym nagraniu, co za tym idzie, nie będą brzmiały one tak idealnie jak kolumny od wieży, czy zestawy głośników komputerowych, jednak o to w tym wszystkim chodzi, ponieważ żadne częstotliwości nie będą przejaskrawione, a dźwięk, który na nich stworzymy zabrzmi dobrze w każdych warunkach. Na rynku znajdziemy wiele propozycji monitorów studyjnych, jednak aby kupić sprzęt dobrej klasy, który brzmi rzeczywiście tak jak powinien monitor, musimy liczyć się z wydatkiem rzędu minimum 1000zł.

Podsumowanie
Mam nadzieję, że ten krótki artykuł przybliży Wam pojęcie „domowego studia nagrań”, a rady zaowocują w przyszłości. Z tak urządzonym miejscem pracy możemy swobodnie rozpocząć pracę nad swoimi produkcjami, w gruncie rzeczy wiele więcej nam nie potrzeba, gdyż w dzisiejszych czasach prawie wszystkie urządzenia, syntezatory muzyczne dostępne są w formie wtyczek VST, a te wtyczki są ich wierną emulacją, ale może więcej na ten temat w części

↑ Do góry

Kup w sklepie Muzyczny.pl

Do góry