Nauka gry na keyboardzie – część 1

Zobacz Instrumenty klawiszowe w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Keyboardy w sklepie Muzyczny.pl

Wprowadzenie w świat keyboardu

Keyboard ze względu na swoje możliwości, wielofunkcyjność oraz mobilność należy do jednych z najczęściej wybieranych instrumentów muzycznych. Należy też on do tej grupy instrumentów, na których w dość prosty sposób możemy nauczyć się samodzielnie grać.

Standardowo keyboard ma zazwyczaj pięć oktaw, ale oczywiście możemy spotkać keyboardy z inną ilością oktaw np.: czterema oktawami czy sześcioma oktawami. Oczywiście keyboard jest instrumentem cyfrowym, który w zależności od swojego zaawansowania technologicznego dysponuje na swoim pokładzie odpowiednią ilością brzmień, stylów oraz innymi możliwościami, które możemy wykorzystać między innymi do aranżowania utworów. My oczywiście nie będziemy się w tym cyklu poradnika koncentrować na możliwościach keyboardów, tylko skoncentrujemy się na aspekcie typowo edukacyjnym, który pomoże nam w dość szybki sposób poznać podstawy gry na keyboardzie.

Pierwszy kontakt z instrumentem

Klawiatura keyboardu jest wizerunkowo niemal identyczna jak ta, którą możemy spotkać w pianinie czy fortepianie. Układ klawiszy białych i czarnych jest taki sam natomiast ilość oktaw jest w keyboardzie znacznie mniejsza. Drugą istotną różnicą jest sam mechanizm klawiatury, który jest zupełnie inny niż ma to miejsce w instrumentach akustycznych.

Na początku musimy przede wszystkim się oswoić z sama klawiaturą i pracą jej mechanizmu. Zobaczcie jak zachowuje się ona wam pod palcami, przy czym pamiętajcie by odpowiednio dopasować wysokość statywu z instrumentem, na którym spoczywa instrument. To jest bardzo istotne dla naszego komfortu ćwiczenia, więc tak dopasujcie wysokość by łokcie wasze znajdowały się mniej więcej na wysokości klawiatury.

Układ klawiatury keyboardu – jak znaleźć dźwięk C na klawiaturze

Na początku proponuję odnaleźć dźwięk C oktawy razkreślnej na klawiaturze. Każda oktawa tak jak w pianinie również i w keyboardzie ma swoją nazwę. W keyboardzie pięciooktawowym mamy do dyspozycji zaczynając od najniższych tonów:
• Oktawę wielką
• Oktawę małą
• Oktawę razkreślną
• Oktawę dwukreślną
• Oktawę trzykreślną

Oktawa razkreślna będzie znajdowała się mniej więcej pośrodku naszego instrumentu. Oczywiście ze względu na to, że keyboard należy do instrumentów cyfrowych istnieje możliwość przesunięcia wysokości oktaw czy to górę, czy w dół. Jak spojrzycie na układ klawiatury to zauważycie, że klawisze czarne ułożone są w następującym układzie: dwa czarne odstęp, trzy czarne i znowu dwa czarne odstęp, trzy czarne. Dźwięk C znajduje się przed każdą parą dwóch czarnych klawiszy.

Metodologia gry na keyboardzie

Grając na keyboardzie palce zarówno prawej jak i lewej ręki powinny być tak samo sprawne. Oczywiście na początku odczujemy to, że jedna z rąk (zazwyczaj prawa) jest sprawniejsza pod względem dokładności. Wynika to z tego, że jest ona zwyczajnie częściej wykorzystywana przy bardziej precyzyjnych zajęciach takich chociażby jak np.: pisanie. Nasze ćwiczenia powinny doprowadzić do tego, by nasze palce u obydwu rąk równie sprawnie poruszały się po klawiaturze.

Klawiaturę keyboardu możemy podzielić sobie na dwie część. Prawą ręką gramy zazwyczaj główny temat utworu, czyli stosujemy technikę melodyjności, natomiast lewa ręka gra zazwyczaj akordami tworząc w ten sposób pewnego rodzaju podkład i akompaniament dla tego, co realizuje ręka prawa. Dzięki takiemu podziałowi obydwie ręce doskonale się uzupełniają. Prawa ręka gra na tych wyższych tonach, czyli realizuje wszystkie motywy przewodnie pierwszego głosu, natomiast lewa ręka gra na niższych tonach dzięki czemu może świetnie realizować partię np.: basu.

Pierwsze ułożeni ręki i palców na klawiaturze

Układamy w taki sposób rękę, by kontakt z klawiaturą miały tylko opuszki naszych palców. To właśnie one atakują poszczególne klawisze atakując je z góry. Na początki układamy naszą palce na klawiszach oktawy razkreślnej, czyli tej w środkowej części naszego instrumentu. Rozpoczynając od dźwięku C palcem pierwszym (kciuk), następnie palec drugi ustawiamy na sąsiadującym klawiszu przyporządkowanym do dźwięku D, palec trzeci na kolejnym dźwięku E, palce czwarty na dźwięku F i palec piąty na dźwięku G. Teraz po kolei zagrywamy każdy dźwięk począwszy od palca pierwszego do palca piątego tam i z powrotem.

 

Podobne ćwiczenie spróbujcie wykonać tylko lewą ręką w obrębie oktawy małej. Tutaj na klawiszu przyporządkowanym do dźwięku C kładziemy palec piąty (najmniejszy palec). Na kolejnym klawiszu przyporządkowanym do dźwięku D kładziemy palec czwarty, kolejny palec trzeci kładziemy na klawiszu E, palec drugi na klawiszu F i palec pierwszy na klawiszu G. I tak jak w poprzednim ćwiczeniu na prawą rękę, tak teraz lewą ręką zagrywamy po kolei dźwięki od C do G, czyli od piątego palca do pierwszego i z powrotem.

 

Podsumowanie

Na początku nie wymagajcie zbyt dużo naraz od siebie. Przede wszystkim przyzwyczajcie się do klawiatury i jej mechanizmu. Palce muszą swobodnie poruszać się po klawiaturze. Najsilniejszy co wynika z budowy dłoni będzie palec pierwszy (kciuk) i plac drugi (wskazujący). Im mniejszy palec tym będzie on musiał więcej pracy włożyć, by dorównać sprawności i sile tym większym.
Dobrze też od samego początku zacząć przyswajać sobie znajomość nut na pięciolinii. Znajomość nut bardzo usprawnia i przyspiesza proces edukacji muzycznej. W kolejnej części naszego poradnika omówimy sobie pierwsze ćwiczenia oraz poznany położenie nut na pięciolinii oraz zajmiemy się wartościami rytmicznymi.

↑ Do góry

Kup w sklepie Muzyczny.pl

Do góry