Zobacz Gitary w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Gitary elektryczne w sklepie Muzyczny.pl
Jeden z ulubionych tematów każdego gitarzysty, czyli efekty gitarowe. Wybór kostek jest ogromny. Pozwalają niesamowicie rozszerzyć paletę brzmieniową. Dzięki nim możemy zabrzmieć w każdym utworze zupełnie inaczej, niezwykle urozmaicając naszą grę.
Rodzaje kostek
Każda z nich ma z reguły do spełnienia pojedynczą rolę. Wystarczy nacisnąć je nogą, by zostały uruchomione, dzięki czemu możemy zmieniać swoje brzmienie nie tylko pomiędzy utworami, ale też w ich trakcie.
Kostki czasem zupełnie inaczej wyglądała. Niektóre mają mnóstwo pokręteł, a inne czasem tylko jedno. Należy pamiętać, że czym więcej pokręteł, tym mamy szersze pole manewru w modelowaniu brzmienia. Nie zapominajmy jednak, że są legendarne kostki, które mimo tego, że nie mają tylu gałek i możliwości brzmieniowych, ale za to brzmienia, na które pozwalają, przeszły już do historii.
„True bypass”. Co to właściwie jest? Wyobraźmy sobie sytuację, że gramy, mając gitarę podłączoną do wzmacniacza, a jedynym naszym efektem jest chorus. Gdy gramy z włączonym chorusem, zmienia on nasze brzmienie, bo taka jest jego fukcja. Jeśli jednak wyłączymy chorusa, powrócimy do podstawowego brzmienia gitary elektrycznej. „True bypass” usuwa wpływ wyłączonego efektu na końcowe brzmienie, ponieważ powoduje ominięcie wyłączonego efektu przez sygnał z przetworników. Bez technologii „true bypass” efekty nieznacznie zniekształcają sygnał, nawet gdy są wyłączone.
Współcześnie spotykamy dwa rodzaje kostek: analogowe i cyfrowe. Nie należy rozstrzygać, które są lepsze. Najlepiej spojrzeć na to w taki sposób. Analogowe potrafią brzmieć bardziej tradycyjnie i staromodnie, natomiast cyfrowe są kwintesencją nowych technologii i możliwości. Profesjonalni gitarzyści korzystają z obu rodzajów kostek.
Fuzz
Dla fanów starych brzmień, m. in. Hendrixa i The Rolling Stones, to jest właśnie to, co pozwoli przenieść się w czasie. Najstarszy rodzaj brzmienia przesterowanego, a nadal używany na całym świecie.
Overdrive
Klasyka brzmienia przesterowanego. Od lekkiego przybrudzenia po hard rock z wysoką klarownością brzmienia. Efekty overdrive dostarczają świetnych średnio przesterowanych brzmień i są najczęściej wybieranym efektem do „dopalania” przesterowanego kanału wzmacniaczy lampowych.
Distortion
Najmocniejsze przestery. Opoka hard rocka i heavy metalu. Najdrapieżniejsze z nich świetnie radzą sobie nawet w ekstremalnych gatunkach metalu działając w pojedynkę, podczas gdy te bardziej umiarkowane potrafią nie tylko świetnie „dopalić” kanał przesterowany „pieców” lampowych w celu uzyskania wszelkich ciężkich i ostrych brzmień, ale też działać samotnie w obrębie hard rocka i heavy metalu.
Delay
Gratka dla tych, którzy chcą zabrzmieć tajemniczo. Opóźnione w czasie echo pozwoli na osiągnięcie efektu znanego z „Shine on You Crazy Diamond” zespołu Pink Floyd. Delay jest niezwykle widowiskowy i z pewnością przyda się u każdego gitarzysty.
Reverb
Najprawdopodobniej mamy już jakiś reverb we wzmacniaczu. Jeśli nas on nie satysfakcjonuje, nie wahajmy się sięgnąć po coś lepszego w formie kostki. Reverb jest efektem bardzo często używanym i nie należy go lekceważyć. Właśnie on odpowiada za pogłos, który powoduje, że dźwięk naszej gitary postrzegany jest tak, jakby rozchodził się po pomieszczeniu, a czy jest ono małe, czy może wielkie jak hala koncertowa – taki wybór da nam efekt reverb.
Chorus
W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że dzięki temu efektowi gitara elektryczna brzmi jak dwie gitary jednocześnie. Ale to coś więcej! Dzięki temu gitara będzie brzmiała dużo szerzej i jakby to powiedzieć… magicznie.
Tremolo
Efekt ten pozwala na takie tremolo i vibrato na jakie nie pozwalają ani nasze palce, ani ruchomy mostek. Taka kostka będzie nieznacznie zmieniała częstotliwość dźwięku w równych odstępach czasu, wytwarzając ciekawe, przykuwające uwagę brzmienie.
Flanger i phaser
Dwa efekty, które pozwolą na brzmienie nie z tej Ziemi. Dźwięk będzie się wydłużał w nietypowy sposób. Między innymi Eddie Van Halen używał efektów tego efektu w wielu utworach.
Octaver
Octaver dodaje do podstawowego dźwięku dźwięk oddalony od niego o oktawę lub nawet dwie oktawy. Dzięki temu nasze brzmienie staje się dużo szersze i lepiej słyszalne.
Harmonizer (pitch shifter)
Dodaje on dźwięki harmonicznie zgodne z dźwiękami, które gramy. Dzięki temu granie na jednej gitarze sprawia wrażenie takie, jakby grały dwie gitary w równych odstępach interwałowych. Wystarczy wybrać tonację i gotowe. Gitarzyści Iron Maiden dokonywali tej sztuki za pomocą dwóch, a czasem nawet trzech gitar. Teraz można uzyskać podobne brzmienie za pomocą jednej gitary i podłogowego efektu typu harmonizer.
Wah – Wah
Nawet nie trzeba mówić jak popularnym efektem gitarowym jest wah – wah. Efekt ten umożliwia „kwakanie”. Zasadniczo występują dwa jego rodzaje: automatyczna i kontrolowana nogą. Automatyczny wah – wah „kwacze” sam, więc nie musimy używać naszej nogi. Drugi rodzaj „kaczki” daje natomiast większą doraźną kontrolę nad jego działaniem kosztem tego, że musimy cały czas obsługiwać go nogą.
Equalizer
Jeśli czujemy, że za nasza gitara ma za mało jakiegoś pasma, a kręcenie gałkami na wzmacniaczu nic nie daje, pora na equalizer podłogowy. Daje on większą kontrolę, ponieważ jest wielozakresowy. Dzięki niemu można dokonywać naprawdę precyzyjnej korekcji.
Compressor
Kompresor pozwala na wyrównanie poziomów głośności pomiędzy graniem delikatnym a agresywnym, jednocześnie zachowując oryginalną dynamikę. Poza tym nawet najlepszym gitarzystów zdarza się w sytuacjach „live” zbyt słabo lub zbyt mocno uderzyć jakąś strunę. Kompresor zniweluje różnicę głośności w takich sytuacjach.
Noise gate
Bramka szumów pozwoli pozbyć się niechcianych szumów, które występują często szczególnie przy mocnych przesterach. Nie zniekształci to brzmienia, gdy gramy, ale podczas pauz w grze wyeliminuje wszelkie zbędne dźwięki.
Looper
Jest to bardzo przydatne narzędzie, jeśli chcemy zaakompaniować samemu sobie, a potem zagrać np. solówkę na tym akompaniamencie. Looper pozwoli nagrać, zapętlić i odtwarzać zagrywkę, która będzie wydobywać się z głośnika naszego wzmacniacza, a my w tym czasie będziemy mogli dogrywać wszystko, co nam przyjdzie do głowy.
Tuner
Stroik w formie kostki pozwala na strojenie nawet w bardzo głośnych warunkach bez odłączania gitary od wzmacniacza. Dzięki temu będziemy mogli szybko się nastroić np. podczas koncertu w przerwie między utworami, a nawet kiedy mamy dłuższą pauzę w utworze.
Multiefekty (procesory)
Multiefekt to zbiór efektów w jednym urządzeniu. Procesory są najczęściej oparte na technologii cyfrowej. Przy wyborze multiefektu należy zwrócić uwagę jakiego typu efekty posiada. Multiefekty są tańsze niż kolekcja wielu efektów, jednak wciąż pojedyncze kostki prezentują brzmienie lepsze jakościowo. Nie należy zapominać, że przewagą multiefektów jest ich cena, ponieważ za cenę multiefektu dostajemy czasem olbrzymią ilość brzmień, podczas gdy za tę samą cenę kostki dadzą nam węższą paletę brzmieniową.
Podsumowanie
Efekty są oczkiem w głowie wielu profesjonalnych gitarzystów. Dzięki nim kreują oni swoje przykuwające uwagę brzmienia. Warto rozszerzyć swoje brzmieniowe spektrum dzięki efektom lub multiefektów, ponieważ da nam to więcej środków wyrazu do przekazania słuchaczom muzyki.
Komentarze
Multiefekt gitarowy Digitech RP 80 – kanał 63 oryginalny posiada wspaniałą ustawioną barwę typu the Shadows na której gram od lat solówki . Polecam
Doby efekt do solówek
Już od dłuższego czasu probuje znalesc efekt do gitary który będzie nasladowal brzmienie The Shadow…Najczesciej chodzi tu o- Echo Park- lub podobne.Niestety nawet pracownicy w największych sklepach maja z tym problem o co mi chodzi.A mi jedynie chodzi o uszlachetnienie barwy tonu, nadanie mu smuklosci i powabu,przy grze solowej, instrumentalnych utworow.Nic więcej.Moze wy macie jakies propozycje i możecie mi podpowiedzieć?szilman@wp.pl to jest adres na który możecie pisać…O ile ktoś taki znajdzie się.Pozdr.
szilman