Zobacz Efekty w sklepie Muzyczny.pl
Obok muzyki drugim ważnym elementem, który odpowiada za klimat zabawy klubowej czy weselnej są efekty świetlne. Profesjonalny didżej musi zatem zadbać nie tylko o dobranie odpowiedniego repertuaru muzycznego, jego zmiksowanie, prowadzenia konferansjerki, ale również o odpowiednio dobrane efekty świetlne. Oczywiście w dobie cyfryzacji i komputeryzacji lwią część pracy dużą wykonuje za niego komputer i programy, które synchronizują wszystko w odpowiednim czasie i rytmie.
Podstawowe minimum
Rynek pełen jest wszelkiego rodzaju lamp, laserów, ruchomych głów i można się w tym wszystkim niekiedy pogubić. Co wybrać, by nasz zestaw świetlny dał zaplanowany efekt, a przy tym byśmy nie wydali na to przesadnie dużo ciężko zarobionych pieniędzy. Do jednych z najczęściej wykorzystywanych efektów świetlnych należą właśnie ruchome głowice. W ostatnich latach najczęstsze zastosowanie mają głowice LED-owe, które możemy sobie zsynchronizować i którymi oczywiście możemy kierować zdalnie. To jaką ilość takich głowic musimy posiadać by w pełni zaspokoić oczekiwania naszych klubowych czy weselnych gości, zależy przede wszystkim od wielkości sali na jakiej będziemy prowadzić imprezę muzyczną. Dlatego tak ważnym jest by dokładnie zapoznać się ze specyfikacją techniczną danego urządzenia, które jest w kręgu naszego zastosowania. Nie zawsze duża głowica dobrze sprawdzi się w małych kameralnych klubach i odwrotnie. Rzadko kiedy mała głowica oświetli nam wystarczająco dobry sposób dużą salę.
Rodzaje i możliwości ruchomych głowic
Jak w większości sprzętu, tak i wśród głowic możemy wyszczególnić kilka podstawowych rodzajów tego typu urządzeń. I tak mamy m.in. ruchome głowy spot, które wyposażone w soczewki dające nam wyraźny kształt plamy świetlnej. Często zadaniem takiej głowicy jest oświetlenie konkretnego obiektu np.: tańczącej na środku sali pary młodej, lub grającego na fortepianie muzyka. Większość współczesnych głowic dysponuje kilkoma kolorami, które w zależności od potrzeby możemy sobie zmieniać. Dzięki mieszaniu się odpowiednich barw możemy uzyskiwać bardzo ciekawa kolorystykę. Oczywiście natężenie światła jest w pełni regulowane, tak więc możemy rozjaśniać czy przyciemniać nasilenie naszego oświetlenia. Na wyposażeniu naszych ruchomych głowic możemy również znaleźć różnego rodzaju tarcze z efektami. Na przykład są tarcze gobo, które będą nam produkować określone wzory świetlne np.: kwiatki, serduszka, figury geometryczne, czy zaprojektowane napisy. Im bardziej zaawansowane głowice tym tych wszystkich bajerów będziemy mieli do dyspozycji więcej. Są tarczę, które będą nam w płynny sposób rozmywać efekty na krawędziach. W tych droższych głowicach będziemy mieli możliwość m.in. zmiany kąta promieniowania, co ma spore znaczenie przy oświetlaniu danego obiektu.
Kolejną ciekawą ruchomą głową jest głowica wash, której głównie zadanie to oświetlenie określonym kolorem danej przestrzeni. Tu kąt świecenia jest dość szeroki a snop światła ma rozmyte krawędzie, które w łagodny sposób zlewają i przenikają między sobą z przestrzenią oświetloną np.: innym kolorem z drugiej głowicy. Oczywiście większości tego typu urządzeń ma dostępną paletę kolorów do wykorzystania wraz z regulacją jej natężeniem.
Takim pewnym przeciwieństwem do głowic wash są głowice beam, których kąt świecenia jest bardzo wąski. Robią one taki klasyczny słup światła. Ponieważ emitowane światło jest bardzo ściśnięte, to charakteryzuje się ono dużą mocą i wyrazistością.
Mamy też głowice flower, które emitują dużą ilość wiązek światła łączących ze sobą elementy głowic wash i beam. Takie połączenie pozwala na uzyskanie bardzo oryginalnych efektów świetlnych.
Podsumowanie
Oczywiście rodzaje tych głowic możemy sobie mnożyć niemal nieskończoną ilość ponieważ coraz częściej są tworzone różnego rodzaju hybrydy, które łączą ze sobą poszczególne funkcje. Jednak należy pamiętać, że urządzenia te trzeba ze sobą odpowiednio zsynchronizować tak byśmy w łatwy sposób mogli nimi kierować. Dlatego oprócz głowic będziemy potrzebowali odpowiedni kontroler z poziomu którego będziemy mogli ogarnąć wszystkie głowice. Sterowanie ruchomymi głowami odbywa się najczęściej za pomocą protokołu DMX lub przez Ethernet. Oczywiście coraz częściej wykorzystuje się komunikację bezprzewodową przy tego typu urządzeniach. Kupując głowice pamiętajcie również o odpowiednich statywach. Te, które są na stałe w klubach najczęściej mocowane są na specjalnych konstrukcjach scenicznych.
↑ Do góry