Akordy, czyli świat otworem?

Zobacz Akordeony w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Fortepiany w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Instrumenty klawiszowe w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Keyboardy w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Organy w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Pianina akustyczne w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Pianina elektroniczne, stage piana w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Syntezatory w sklepie Muzyczny.pl

Akordy – gdy początkujący muzycy słyszą o akordach, to najczęściej pojawia się szeroki uśmiech na ich twarzach, a w myślach upragnione „nareszcie!” 🙂 Myślą, że gdy tylko nauczą się kilku akordów, automatycznie wprowadzi to ich w świat wielkich muzyków i już żadna piosenka nie będzie im sprawiać kłopotu. W rzeczywistości wygląda to jednak zupełnie inaczej, tak naprawdę im więcej umiemy, tym szerzej widzimy… ile jeszcze jest do nauczenia i jak dużo pracy wymaga rozwój swoich umiejętności!

Co w takim razie z książkami, wg których za pomocą kilku akordów możemy zagrać niemal wszystkie kultowe utwory rockowe? Co ze śpiewnikami, w których są dziesiątki znanych przebojów, a większość z nich naprawdę posiada po 3-4 akordy? Cóż, wszystko zależy od tego, po co się uczymy grać. Niektórzy chcą zostać profesjonalnymi muzykami, którym nie straszny będzie żaden styl muzyczny, inni chcą po prostu tworzyć własną muzykę, a cała historia, teoria muzyki jest im obojętna, jeszcze inni marzą po prostu o zagraniu dla rodziny kilku kolęd przy świątecznej choince. Oczywiście to bardzo ogólnikowe podejście, ale myślę, że większość z nas odnalazłoby się w którejś z tych 3 grup.

Niezależnie od tego, gdzie byście się przypisali, akordy będą przydatne, a nawet niezbędne na każdej drodze. Zacznijmy więc od wyjaśnienia, czym są akordy. Akordy to harmoniczne lub melodyczne współbrzmienia kilku dźwięków, które porządkują nam melodie ukazując ją w świetle ciążeń i napięć. Najprostszy podział akordów to:

– durowe,

– mollowe.

Akordy durowe różnią się od mollowych tym, że brzmią wesoło, podczas, gdy mollowe wprowadzają raczej smutny, melancholijny nastrój. Jak to się dzieje, że jedne od drugich, brzmią zupełnie inaczej? Jak stworzyć sobie oba te akordy? Odpowiedź okaże się bardzo prosta, ale najpierw musimy poznać kilka nowych pojęć 🙂

Aby zrozumieć budowę akordów, musimy najpierw poznać słowo interwał. Interwał to nic innego jak odległość pomiędzy dwoma dźwiękami.

To interwały proste, ich nazwy wzięły się od ośmiu stopni gamy (gamę poznaliście poprzednim artykule o budowie gam). W kontekście tematu akordów, najbardziej interesuje nas interwał tercji.

Tercja ma swoje dwie odmiany, wielką i małą, właśnie z nich zbudowane są akordy durowe i mollowe. Tercja wielka to odległość 4 półtonów, np. od dźwięku „c” w górę – otrzymujemy dźwięk „e”, „f”-„a”, „fis”-„ais”.

Tercja mała to 3 półtony, np. C-es, f-as, fis-a.

Do zbudowania akordów potrzebujemy jeszcze informacji, jak ułożyć te tercje, aby wyszedł nam pożądany akord. Zbudujmy najbardziej popularny układ akordu – trójdźwięk. Trójdźwięk durowy zbudowany jest z dwóch tercji – najpierw wielkiej, później małej. Zbudujcie sami wg instrukcji:)

Instrukcja do budowy trójdźwięku durowego:

  1. Wybieramy dźwięk od którego chcemy zbudować trójdźwięk – dowolny, będzie on naszym dźwiękiem bazowym.
  2. Od tego dźwięku budujemy tercję wielką, czyli liczymy 4 półtony w górę (UWAGA! Pamiętajcie, półton to odległość, więc liczymy „1-2-3-4” nie od bazowego dźwięku, tylko od następnego.
  3. Otrzymany dźwięk to już 2/3 całego zadania 🙂
  4. Następnie, od otrzymanego dźwięku budujemy tercję małą, czyli liczymy 3 półtony w górę, znów pamiętając, że „jeden” w liczeniu, to pierwszy krok, a nie pierwszy dźwięk, od którego liczymy.

Jeśli wykonaliście zadanie wg instrukcji, to właśnie zbudowaliście akord w postaci trójdźwięku durowego, gratuluje!

Instrukcja do budowy trójdźwięku mollowego różni się od durowego jedynie kolejnością tercji, którą trzeba po prostu odwrócić, czyli: najpierw budujemy tercję małą, następnie tercję wielką.

Przykład:

Trójdźwięk C-dur, dźwięki c – e – g

Trójdźwięk C-moll, dźwięki c – es – g

Jak widzicie, w obu akordach, dwa dźwięki są takie same – c i g, różnica jest tylko w dźwięku środkowym – e/es.

Dla treningu zbudujemy jeszcze dwa akordy. Dźwięk bazowy Es.

Trójdźwięk Es-dur, dźwięki es – g – b

Trójdźwięk C-moll, dźwięki es – ges – b

Teraz, bazując na instrukcjach możecie samodzielnie zbudować każdy trójdźwięk durowy i mollowy, jaki tylko sobie wymyślicie, a co za tym idzie, możecie zacząć uczyć się grać akompaniament do swoich ulubionych piosenek!

↑ Do góry
Kup w sklepie Muzyczny.pl
Do góry