Zobacz Altówki w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Futerały i pokrowce w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Instrumenty smyczkowe w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Kontrabasy w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Poradnik w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Skrzypce akustyczne w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Skrzypce elektryczne w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Smyczki w sklepie Muzyczny.pl
Zobacz Struny w sklepie Muzyczny.pl
Każdy instrument muzyczny wymaga odpowiedniego traktowania, aby służył nam jak najdłużej. W szczególności instrumenty smyczkowe, które cechują się delikatnością powinny być traktowane i użytkowane wyjątkowo. Skrzypce, altówki, wiolonczele i kontrabasy są to instrumenty wykonane z drewna, wymagają więc odpowiednich warunków przechowywania (wilgotność, temperatura). Instrument powinien być zawsze przechowywany i transportowany w futerale. Gwałtowne wahania temperatury wpływają niekorzystnie na instrument, a w skrajnych przypadkach mogą doprowadzić do jego rozklejenia lub pęknięcia. Nie można również doprowadzić do zawilgocenia lub przesuszenia instrumentu (zwłaszcza zimą, gdy powietrze w domu jest nadmiernie wysuszone przez grzejniki), zalecamy stosowanie specjalnych nawilżaczy do instrumentu. Nigdy nie wolno przechowywać instrumentu w pobliżu grzejników.
LAKIERY
Stosuje się dwa rodzaje lakierów: spirytusowy i olejowy. Te dwie substancje są rozpuszczalnikami, natomiast istotą powłoki są żywice i balsamy. Te pierwsze sprawiają, że powłoka lakiernicza jest twarda, te drugie – że pozostaje ona elastyczna. Ponieważ struny mocno dociskają podstawek do płyty wierzchniej instrumentu, w miejscu kontaktu mogą pojawić się matowe odciski. Te odciski można usunąć w następujący sposób:
Lakier spirytusowy: Matowe odciski należy pocierać miękką szmatką nasączoną olejkiem do polerowania lub naftą (należy bardzo uważać stosując naftę, gdyż jest ona bardziej inwazyjna niż olejek do polerowania). Następnie polerować miękką szmatką i płynem lub mleczkiem do konserwacji.
Lakier olejowy: Matowe odciski należy pocierać miękką szmatką nasączoną olejkiem do polerowania lub proszkiem polerskim. Następnie polerować miękką szmatką i płynem lub mleczkiem do konserwacji.
USTAWIENIE PODSTAWKA
W większości przypadków podstawek nie jest ustawiony na instrumencie, lecz zabezpieczony i schowany pod strunnikiem. Struny również nie są naciągnięte, lecz zluzowane i schowane pod podstrunnicą. Te zabiegi mają zabezpieczyć płytę wierzchnia instrumentu przed ewentualnym uszkodzeniem w transporcie.
Prawidłowe ustawienie podstawka:
Podstawek dopasowywany jest indywidualnie do każdego instrumentu. Stopki podstawka idealnie przylegają do płyty wierzchniej instrumentu, a wysokość podstawka determinuje prawidłowe ustawienie strun.Podstawek ustawiony jest prawidłowo, gdy najcieńsza struna znajduje się na niższej stronie łuku podstawka, a najgrubsza na wyższej. Umiejscowienie podstawka na instrumencie wyznacza linia łącząca wewnętrzne wcięcia otworów rezonansowych w kształcie litery f. Rowki podstawka (mostka) i prożka powinny być grafitowane, co daje poślizg i zapewnia dłuższą żywotność strun.
SMYCZEK
Nowy smyczek nie jest od razu gotowy do gry, należy naciągnąć w nim włosie poprzez dokręcenie śrubki w żabce do momentu aż włosie oddali się od drzewca (drewniana część smyczka) na odległość równą grubości drzewca.
Następnie włosie należy natrzeć kalafonią, tak aby zaczęło stawiać opór strunom, w innym wypadku smyczek ślizga się po strunach , a instrument nie wydaje dźwięku. Jeśli kalafonia jest jeszcze nieużywana, jej powierzchnia jest całkowicie gładka, co utrudnia jej aplikację, zwłaszcza na nowe włosie. Należy wtedy lekko przetrzeć powierzchnię kalafonii drobnym papierem ściernym w celu jej zmatowienia.Gdy nie używamy smyczka i spoczywa on w futerale, włosie powinno być poluzowane poprzez odkręcenie śrubki w żabce.
KOŁKI
Kołki skrzypcowe działają na zasadzie klina. Podczas strojenia kołkiem należy jednocześnie go wciskać w otwór w główce skrzypiec – wtedy kołek nie powinien się „cofać”. Jeśli ten efekt jednak występuje należy kołek wyciągnąć, natrzeć element wchodzący w otwory w główce odpowiednią pastą do kołków, która zapobiega cofaniu się i rozstrajaniu instrumentu.