Stroiki w naszym sklepie muzycznym
Stroik, to element instrumentu, służący do wprowadzania w drganie słupa powietrza zawartego wewnątrz instrumentu. To dzięki stroikowi muzyk ma kontrolę nad kształtem dźwięku, jego barwą, bierze on również udział w zmianie artykulacji. Można powiedzieć, że jest on inicjatorem brzmienia instrumentu.
W instrumentach dętych drewnianych stroik wykonywany jest z trzciny o nazwie arundo donax, jest to najbardziej popularne tworzywo wykorzystywane przy produkcji stroików. Istnieją trzy rodzaje stroików różniących się budową, kształtem oraz przynależnością do instrumentu.
Pierwszy z nich jest stosowany w klarnecie czy saksofonie, nazywany stroikiem pojedynczym kryjącym. Jest to prostokątna cienka płytka przytwierdzana szerszym końcem do spodu dzioba ustnika. Krawędź wolnego końca stroika kryjącego znajduje się w zakończeniu dzioba. Powinien on zostać przymocowany z dużą precyzją w ten sposób, aby odwzorować kształt ustnika.
Drugi rodzaj stroika to stroik pojedynczy przelotowy (języczek) – jest to prostokątna cienka płytka przytwierdzana jednym końcem w ramce. Przekrój okienka ramki jest nieco większy od stroika, którego wolny koniec w czasie drgań waha się swobodnie w obie strony. Ten rodzaj stroika stosowany jest np. w akordeonie, fisharmonii oraz w harmonijce ustnej.
Trzeci z nich - stroik podwójny - jest to stroik wykonany z dwóch płytek trzcinowych w kształcie łopatkowym, które w węższej części stykają się krawędziami, w węższej natomiast są wklęsłe i tworzą rurkę. Stroki podwójne stosowane są w fagocie oraz oboju. Istnieją również stroiki wykonane z tworzyw sztucznych. Ze względu na materiał z jakiego są zrobione, charakteryzują się dużą trwałością oraz nie wykazują żadnego wpływu na zmianę barwy dźwięku. Wielu muzyków orkiestrowych czy solowych ceni komfort gry na plastikowych stroikach.
Wybór stroika
Kwestia doboru odpowiedniego stroika to sprawa bardzo indywidualna. Zależy od zadęcia (sposób uformowania warg, jamy ustnej, języka, szczęki i mięśni otaczających usta oraz toru powietrza) a także od upodobań odnośnie barwy dźwięku. Wśród profesjonalnych muzyków uważa się, że wiodącymi markami w produkcji stroików do klarnetu i saksofonu, są firmy Rico oraz Vandoren. Stroiki firmy Rico są dobre ze względu na łatwość wydobycia dźwięku oraz precyzyjną artykulację. Jednak jest to sprawa bardzo indywidualna i często zdarza się, że stroiki te nie spełniają oczekiwań odnośnie brzmienia instrumentu. Natomiast stroiki firmy Vandoren pozwalają na komfortową grę oraz łatwe wydobycie dźwięku o zadowalającym "kształcie". Ponad to, wytrzymują dłużej niż inne stroiki nawet przy intensywnym użytkowaniu. Jeżeli chodzi o stroiki fagotowo-obojowe sprawa ma się zgoła inaczej. Stroiki do klarnetu czy saksofonu można dostać w każdym muzycznym sklepie, opakowane i gotowe do gry. Fagociści i oboiści bardzo często wykonują własnoręcznie swoje stroiki. Potrzebują do tego kilku niezbędnych akcesoriów takich jak materiał, nożyk, pilnik, precyzyjne przyrządy do pomiaru itd. Przybornik fagocisty lub oboisty jest pełny wszelkiego rodzaju narzędzi, zawsze znajduje się tam także etui na stroki, ponieważ powinny być one przechowywane z najwyższą ostrożnością.
Stroików od razu po użytkowaniu nie należy chować do etui, ponieważ powinny one mieć możliwość wyschnięcia, ale należy pamiętać, że nie wolno ich wystawiać na silne promienie słoneczne, ciepło kaloryfera, czy też bardzo niskie temperatury, ponieważ zmiany temperatury mogą spowodować, że czubek stroika będzie pofalowany. Stroik z takim "czubkiem" niestety nadaje się do wyrzucenia, ponieważ mimo istniejących sposobów na radzenie sobie z tym, stroik nie będzie posiadał walorów brzmieniowych, którymi wyróżniał się przed tą zmianą.
Podsumowanie
Dobór odpowiedniego stroika to rzecz niezwykle istotna. Od niego zależy między innymi barwa dźwięku oraz precyzyjna artykulacja. To on stanowi nasz "kontakt" z instrumentem. Dlatego też należy dobierać je ze szczególną starannością oraz przechowywać je w sposób jak najbardziej bezpieczny.