RME HDSPe MADI FX
HDSPe MADI FX otwiera nowy rozdział zarówno w historii interfejsów audio powstałych w ciągu ostatnich dwóch dziesięcioleci, jak i na liście wielu, wybitnych urządzeń RME. Do tej pory nie istniał jeszcze tak wydajny, wielokanałowy system audio.
HDSPe MADI FX obsługuje 390 kanałów audio! Trzy porty wejścia/wyjścia MADI – dwa optyczne i jeden na złączach koncentrycznych – uzupełniają wejścia/wyjścia AES/EBU i jedno, analogowe wyjście monitorowe. Na pokładzie dostępne jest też złącze Word Clock oraz cztery porty wejścia/wyjścia MIDI. Co typowe dla RME, wszystkie układy i złącza udało się zintegrować w urządzeniu możliwie małych wymiarów. Do podłączenia karty potrzebny jest tylko jeden slot PCIe na płycie głównej i jedno wolne gniazdo w obudowie.
Aby przy tak dużej liczbie kanałów zagwarantować słynny dla urządzeń RME, wyjątkowo niski poziom opóźnień w HDSPe MADI FX zastosowano zupełnie nowy rdzeń modularny Hammerfall Pro Audio Core. Zaliczany do najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych układ może przetwarzać trzy razy większą ilość kanałów audio niż poprzednie, flagowe systemy MADI, przy jednocześnie niższym obciążeniu systemu i ultra niskiej latencji, zminimalizowanej do poziomu 32 sampli dla współczesnych komputerów.
Wyrafinowany system zarządzania wydajnością automatycznie dezaktywuje kanały, które nie są w danym momencie używane, co zmniejsza obciążenie procesorów a zwiększa przepustowość pasma. Pomimo, że mamy do czynienia z profesjonalnym systemem wielokanałowym o liczbie niemal 400 kanałów, do odtworzenia sygnału w torze stereo wystarczy wydajność odpowiednia dla standardowych kart stereofonicznych.
Wraz z nową technologią rdzenia wprowadzono specjalną wersję TotalMix FX, miksera dającego możliwość wykorzystania tak ogromnej liczby kanałów w wydajny i praktyczny sposób. Jeszcze lepiej zoptymalizowany pod kątem wydajności 4096-kanałowy mikser MADI FX działa tak płynnie, jak jego 1800-kanałowy odpowiednik w Fireface UFX. Nowy, szybszy procesor DSP pozwalana uruchomić jeszcze większą ilość korektorów i kompresorów.
Innowacyjny układ funkcji w TotalMix ułatwia obsługę tak dużej liczby kanałów. Dostępna jest też specjalna funkcja ukrycia nieużywanych kanałów – Hide. Kombinacje ukrycia kanałów można zapisywać w każdej chwili i przełączać się między nimi za jednym kliknięciem myszki, na przykład między widokiem kanałów perkusji i pełnym widokiem kanałów dla całego zespołu.
Silnik efektowy RME działający w rozdzielczości 192 kHz umożliwia przetwarzanie ścieżek, bez latencji, przy pomocy wielu efektów, takich jak korektory, kompresory, pogłos oraz echo, generowanych bezpośrednio na drodze sprzętowej, niezależnie od programu typu DAW.
Dzięki zintegrowanej macierzy TotalMix karta bez problemu może pełnić rolę rozbudowanego routera MADI. W odróżnieniu od innych routerów, tutaj każdy kanał można przekierować osobno – nawet z odrębnymi ustawieniami poziomu dla każdego toru. Struktura TotalMix zapewnia użytkownikowi pełną elastyczność, więc łatwo przekształcić nawet najbardziej egzotyczne pomysły konfiguracji w praktyczne rozwiązania.
Unikalny tryb SRO, Seamless Redundancy Operation, w którym wykorzystywane są trzy odbiorniki, wejścia MADI, to rzecz dla profesjonalistów oczekujących wyjątkowej i całkowitej niezawodności. W trybie SRO karta pracuje jako pojedynczy moduł wejściowy MADI i pozwala na zapis do 64 kanałów. W przypadku problemów z sygnałem na wejściu, sygnał audio dostarczany jest przez dwa dodatkowe tory wejściowe. W momencie przełączenia na inne wejście sygnał płynie bez zakłóceń – karta może obsługiwać nie jedno, ale także dwa dodatkowe źródła sygnału, dla zapewnienia płynności działania. Nie trzeba nic przełączać ani synchronizować zegara do innego źródła, a zakłócenia spowodowane zewnętrznymi problemami minimalizowane są do wielkości kilku sampli. Kartę, która działa niemal identycznie z systemami Windows i Mac OS, wyposażono w system aktywnej redukcji jittera RME SteadyClock oraz w wyjątkowe narzędzie do profesjonalnych pomiarów i analizy DIGICheck, w tym miernik EBU R128.
Wejścia i Wyjścia
3 x MADI I/O
MADI FX wyposażono w trzy – dwa optyczne i jeden koncentryczny – porty wejścia/wyjścia MADI I/O*. W sumie, jednocześnie dostępne są 192 wejścia i 192 wyjścia w formacie MADI [44.1 i 48 kHz]. Przy ustawieniu 96 kHz liczba wejść/wyjść wynosi 96/96, zaś przy 192 kHz można korzystać z imponującej liczby 48/48 torów wejścia i wyjścia.
HDSP MADI FX udostępnia wystarczającą ilość kanałów audio, by zrealizować dowolny projekt konfiguracji jaki jesteśmy sobie w stanie wyobrazić, z zachowaniem dodatkowych zasobów na wypadek rozszerzenia konfiguracji w przyszłości. Generalnie, dwa zestawy optycznych wejść i wyjść MADI I/O wystarczą, aby połączyć duży system studyjny czy zestaw koncertowy za pomocą kabli na znacznej odległości. Dodatkowe wejście i wyjście koncentryczne MADI I/O pozwalają maksymalnie wykorzystać możliwości karty i przydadzą się w razie potrzeby konwersji sygnałów do obu formatów.
* Połączenia optyczne zrealizowano na standardowych złączach SC multi-mode. Złącza koncentryczne są zgodne ze standardem BNC 75 om.
Analogowe wyjście monitorowe
Na pokładzie HDSPe MADI FX dostępne jest wyjście analogowe stereo zapewniające sygnał referencyjnej jakości, z przetwornika RME o niskiej latencji. Wyjście idealnie nadaje się do podłączenia słuchawek o wysokiej i niskiej impedancji.
Możliwości monitorowania sygnałów przy pomocy TotalMix są niewyobrażalne. Do odsłuchu można skierować sygnał z każdego kanału wejściowego audio, sygnał nagrywanych ścieżek lub większych sub-miksów. Korzystając z zaawansowanej funkcji Cue jednym kliknięciem myszki możemy włączyć w odsłuchu sygnał każdego z 98 możliwych sub-miksów stereo.
Wejście/wyjście AES/EBU
Jeżeli interfejs posiada tylko wejścia/wyjścia MADI, do konwersji sygnałów do innych formatów cyfrowych lub nawet prostego połączenia synchronizującego niezbędne są drogie przetworniki wielokanałowe. Osoby korzystające z MADI zazwyczaj używają też urządzeń z AES/EBU, które chciałyby w prosty sposób podłączyć do oprogramowania DAW.
Dlatego HDSPe MADI FX wyposażono w cyfrowe wejście i wyjście w profesjonalnym formacie AES/EBU, umożliwiające stworzenie drugiego wyjścia monitorowego lub połączenia talkback – sprawdzi się tutaj przetwornik AC/CA taki jak RME ADI-2. W prosty sposób można też podłączyć zewnętrzny, cyfrowy procesor efektów, bez konieczności stosowania kosztownego, zewnętrznego konwertera MADI do AES/EBU.
MIDI i zdalne sterowanie
HDSPe MADI posiada cztery porty wejścia/wyjścia MIDI:
• 1 zewnętrzny, złącza dostępne na kablu przejściowym,
• 3 realizowane wewnętrznie w postaci wirtualnych portów MIDI – po jednym porcie dla każdego portu MADI I/O.
Urządzenia RME MADI na jednym połączeniu mogą transmitować nie tylko 64 kanały audio, ale również typowe sygnały MIDI. To samo dotyczy HDSPe MADI FX: Do każdego portu MADI I/O wirtualnie w systemie operacyjnym przypisany jest port MIDI I/O, do którego można skierować dowolny program MIDI.
Sygnały MIDI transmitowane są tymi samymi połączeniami i na taką samą odległość, co dane MADI. Po drugiej stronie kabla MADI, sygnały MIDI można odtwarzać z urządzeń RME MADI wykorzystując standardowy port MIDI DIN.
Możliwość przesyłu MIDI za pomocą protokołu MADI umożliwia także sterowanie wszystkimi urządzeniami RME MADI, włączając w to monitoring i konfigurowanie statusu urządzenia. Ta wyjątkowa funkcja sprawia, że w praktyczny sposób można wykorzystywać transmisję MADI na dużych dystansach, łącząc komputery główne i urządzenia znacznie od siebie oddalone – na przykład system FOH ze sceną.
Wszystkie moduły można programować nadając im własny identyfikator [ID], co pozwoli na niezależną kontrolę zdalną wielu urządzeń przy pomocy pojedynczego kanału MIDI.
Do sterowania wszystkimi urządzeniami RME MADI firma RME dostarcza darmowe oprogramowanie dla systemów Windows i Mac. Dla “MIDI Remote” można wykorzystać każdy dostępny port MIDI w systemie i zdalnie sterować całym podłączonym sprzętem. Oprogramowanie obsługuje się zarówno z pozycji panelu przedniego jak i widoku rozszerzonego – Matrix.
Wejście/wyjście Wordclock
Zestaw złączy karty MADI FX dopełniają wejście i wyjście Word Clock z włączaną funkcją zakończenia łańcucha. Podczas gdy większość urządzeń bazujących na MADI wymaga dodatkowego połączenia Word Clock lub AES/EBU, w karcie MADI FX dzięki zastosowaniu algorytmu SteadyClock sygnał referencyjny zegara pobierany jest bezpośrednio z sygnału MADI. Pozwala to zredukować ewentualny poziom jittera do minimum, a co za tym idzie jeszcze lepiej realizować długie połączenia. Wejście Word Clock przetwarza sygnały automatycznie z pojedynczą, podwójną lub poczwórną prędkością.
TotalMix FX
Centralnym punktem nowej platformy MADI PCI Express jest TotalMix FX, sprzętowy mikser DSP działający z rozdzielczością wewnętrzną 46 bitów, którego pełną funkcjonalność można porównać do możliwości konsolet z najwyższej półki.
W przypadku interfejsu UFX koncerty można miksować bezpośrednio na poziomie interfejsu, zastępując typowe, cyfrowe konsolety mikserskie wykorzystywane na stanowiskach FOH. Z HDSPe MADI FX firma RME poszła jeszcze dalej, gdyż karta oferuje większą liczbę kanałów i dodatkowe możliwości połączeń.
Cyfrowe efekty z zerową latencją
HDSPe MADI FX wyposażono w ten sam, 192 kHz silnik efektów, jaki znalazł się w modelach Fireface UFX i UCX. Aby dla blisko 400 kanałów można było użyć efektów najwyższej jakości, poprawiono wydajność algorytmu DSP i dobrano wydajniejsze układy FPGA najnowszej generacji. Lepsza wydajność dają gwarancję, że 4096-kanałowy mikser będzie reagował tak samo płynnie, jak w innych interfejsach RME oferujących znacznie mniejszą liczbę kanałów.
Dla każdego kanału wejścia i wyjścia dostępny jest zestaw luksusowych funkcji, tak jak w pełno-wymiarowych, cyfrowych konsoletach. Efekty dostępne dla kanału to: 3-pasmowy korektor, przestrajany filtr dolnozaporowy, automatyczna regulacja poziomu, kompresor, ekspander, funkcja odwrócenia fazy i przełącznik trybu Mid-Side. Pogłos i efekt Echo można uruchomić dla wszystkich kanałów na stereofonicznym torze wysyłki/powrotu. HDSPe MADI FX wyróżnia wśród konkurencji to, że wszystkie efekty da się uruchomić nawet w trybie próbkowania 192 kHz.
Kompletna sekcja efektów nie tylko zwiększa funkcjonalność całego toru nagraniowego, ale też eliminuje konieczność stosowania oprogramowania, które generuje opóźnienia. TotalMix zastąpi dowolny zewnętrzny mikser, np. gdy będziemy chcieli stworzyć różne, wolne od opóźnień miksy z włączoną korekcją i pogłosem – do odsłuchu w głównych monitorach studyjnych i dla wokalistów korzystających ze słuchawek w trakcie nagrań.
W sekcji FX-DSP działa automatyczny system zapobiegający przeciążeniom. W momencie, gdy procesor DSP nie jest w stanie obsłużyć kolejnego efektu, układ sygnalizuje to na wyświetlaczu TotalMix. Przy zmianie do wyższej częstotliwości próbkowania wszystkie efekty mogące ograniczyć wydajność DSP zostaną automatycznie wyłączone – dzięki temu nigdy nie dochodzi do przeciążenia systemu DSP. Jest to też ochrona przed ewentualnym zniszczeniem głośników w skutek zniekształceń. Co więcej, sprzętowy procesor DSP przy wyliczaniu poziomów RMS i szczytowego dla wszystkich wskaźników poziomu, w żaden sposób nie obciąża CPU komputera.
Funkcja Hide – zarządzanie widokiem
Nowy sposób zarządzania widokiem kanałów w TotalMix FX ułatwia nawigację wśród 390 kanałów w warunkach koncertowych i w studiu, w przypadku, gdy nie potrzebujemy podglądu dla wszystkich torów i przez cały czas.
Pomimo iż można w wielu oknach jednocześnie uruchomić podgląd rozmaitych funkcji miksera, przy liczbie 196 kanałów potrzebny był specjalny układ interfejsu. Na przykład, aby kontrolować wspólny miks kanałów 1,2 i 191/192 w tym samym czasie, nieustannie trzeba przewijać okno widoku w jedną i drugą stronę, gdyż kanałów tych nie da się zobaczyć jednocześnie w jednym oknie.
Wszystkie podobne ograniczenia likwiduje funkcja ukrycia śladów Hide. Każdy kanał można wyłączyć z podglądu – ukryć. W każdej chwili można też zapisać i przywołać z pamięci zapisane wcześniej ustawienia widoku.
Na przykład: na kanałach 73-85 mamy rozłożone ścieżki dla całego zestawu perkusyjnego, zaś na kanałach 110-114 brzmienia perkusji elektronicznej. Dzięki funkcji Hide, użytkownik może ukryć widok wszystkich pozostałych kanałów, zostawiając na ekranie tylko ścieżki do miksu instrumentów perkusyjnych. Wystarczy raz kliknąć myszką i kanały 110-114 „przysuną” się do kanału 85 w jednym oknie. Bez skomplikowanych zabiegów mamy idealny obraz całej sytuacji.
Za pomocą funkcji Hide można również usunąć kanały do zdalnej kontroli poprzez MIDI. Przy pomocy sterowników zdalnych wyposażonych w kilka suwaków można w ten sposób sterować indywidualnie wybranym zakresem ze wszystkich 196 kanałów – bez konieczności dodatkowego przełączania.
Okno Matrix – wygodny routing sygnałów
Wszystkie 194 kanały wejścia i 196 kanałów odtwarzania bez żadnego problemu można przekierować i zmiksować do 196 wyjść fizycznych. Te imponujące dane oznaczają, że dysponujemy najpotężniejszym routerem/mikserem, jaki kiedykolwiek zaimplementowano w karcie dźwiękowej i który można wykorzystać w o wiele szerszym zakresie, niż jako zwykły układ wejścia/wyjścia do komputera. Przykładowe zastosowanie:
• Krosownica i router połączeń optycznych MADI,
• Konwerter i rozdzielacz połączeń MADI koaksjalnych/optycznych [i na odwrót],
• Redystrybutor, krosownica oraz router MADI.
MADI FX można przemienić w dowolnie programowalny i wygodny router MADI dla zestawów scenicznych i studyjnych. W porównaniu z routerami sprzętowymi, wyrafinowana macierz kanałów TotalMix nie tylko zapewnia maksymalnie wygodny i przejrzysty sposób obsługi, ale także pozwala błyskawicznie wprowadzić zmiany w połączeniach i zestawach, za pomocą kilku ruchów myszką.
Monitoring
W ramach TotalMix dostępny jest cały arsenał funkcji potrzebnych do ustawienia systemu monitorowego w nowoczesnym studio lub w czasie sesji live. W tym zestawie znajdują się: funkcja Dim, wyboru źródła, przełącznik monitorów, zintegrowany system talkback, wygodny system podsłuchu Cue, funkcje wyciszenia Mute i Mute FX, Mono, przełącznik Speaker B i wiele innych.
Zdalne sterowania TotalMix
Głównymi funkcjami TotalMix można sterować zdalnie poprzez MIDI, za pomocą dowolnego kontrolera, który działa w trybie Mackie Control. Dodatkowo, funkcjami TotalMix zdalnie sterować można też za pomocą iPada Apple z wykorzystaniem aplikacji emulatorów Mackie Control, standardowych komunikatów MIDI i za pomocą kontrolerów typu OSC [TouchOSC, Lemur]. Pozwala to na wygodną kontrolę bezprzewodową najważniejszych parametrów TotalMix.
Dodatkowe funkcje
SteadyClock. Unikalna technologia redukcji jittera gwarantuje niezachwianie perfekcyjną jakość dźwięku, dzięki czemu urządzenie jest zupełnie niezależne od jakości zewnętrznych sygnałów taktujących. Wysoki poziom redukcji jittera sprawia, że przetwornik cyfrowo-analogowy działa niezależnie od jakości zewnętrznego sygnału synchronizującego, tak jakby działał przez cały czas zgodnie z zegarem wewnętrznym. Co więcej, czysty sygnał taktujący ze zminimalizowanym jitterem dostępny jest na wszystkich wyjściach cyfrowych.
SteadyClock pozwala na swobodne ustawienie częstotliwości próbkowania dla HDSPe MADI FX. Na panelu ustawień dostępne są pola wyboru najczęściej używanych w świecie audio i video częstotliwości próbkowania
ICC. Funkcja Intelligent Clock Control nie tylko pokazuje aktualne ustawienia wartości dla zegara taktującego, ale także pamięta ostatnie działające ustawienie częstotliwości próbkowania na wypadek błędu w sygnale ze źródła zewnętrznego. Inne słynne funkcje RME, w tym SyncCheck pozwalają szybko wykryć problemy z zegarem.
DIGICheck. Wraz z kartą użytkownik otrzymuje unikalny zestaw narzędzi RME do pomiarów i analizy sygnałów cyfrowych przesyłanych strumieniowo. Dla komputerów z systemem Mac OS X dostępne są funkcje analizatora spektralnego a także świetny wielokanałowy wskaźnik poziomów. Dla komputerów z systemem Windows dostępne są dodatkowo rejestrator wielośladowy i wyświetlacz danych odtwarzanych z poziomu oprogramowania.
Do zastosowania z: HDSPe MADI FX.
OPTO-X to opcjonalne złącze rozszerzające do karty MADI HDSPe MADI FX pozwalające powiększyć do trzech zestaw wejść/wyjść optycznych przy zachowaniu pełnej funkcjonalności.
Podobnie jak w standardowej karcie rozszerzenia tak i w OPTO-X znajdują się złącza Word Clock I/O i złącze D-sub dla MIDI, oraz wejścia/wyjścia AES.
W tym modelu zamiast dostępnych w standardzie złącz koaksjalnych MADI dostępne są złącza optyczne MADI I/O.
Razem z OPTO-X w karcie HDSPe MADI FX można używać trzech optycznych złączy wejścia/wyjścia MADI.
Złącza:
• 1 x wejście i wyjście MADI optyczne,
• 1 x wejście i wyjście MIDI przez złącze D-sub,
• 1 x wejście i wyjście AES przez złącze D-sub.
SPECYFIKACJA:
Dane ogólne
• Karta PCI Express o szer. 1 złącza [wersja z pełnym zakończeniem, bez przejścia z PCI Express do PCI Bridge], wersja 1.1.,
• Przepustowość łącza 2.5 Gb/s,
• Pakietowy przesył danych full-duplex [prędkość transferu do 500 MB/s] Wszystkie ustawienia można zmieniać w czasie rzeczywistym,
• Automatyczna i inteligentna kontrola ustawień zegara master/slave,
• Źródła synchronizacji: MADI poł. koncentyczne, MADI optyczne, AES/EBU, word clock, wewnętrznie,
• Varipitch: Sygnał wejściowy lub sygnał zegara,
• Częstotliwości próbkowania: 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz, 176.4 kHz, 192 kHz, zmienne [synchronizacja/word clock],
• Zakresy ustawień sample rate: MADI: 32 kHz – 96 kHz, word clock: 27 kHz – 200 kHz,
• Jitter: < 1 ns, wewnętrznie i dla wszystkich wejść,
• Czułość jittera: PLL działa bez problemów nawet dla jittera 100 ns,
• Narzędzia DIGICheck: wszechstronne narzędzie pomiarowe, do analizy i testów,
• Wejście word clock: Układ adaptacji sygnału [Signal Adaptation Circuit, działa od sygnału wejściowego 1.2 Vpp], przełączana opcja przerwania,
• Wyjście word clock: BNC, stopień nisko-impedancyjny, 4 Vpp do 75 omów, short-circuit-proof,
• Wejście i wyjście MIDI: 2 złącza 5-pinowe DIN
Stereofoniczne wyjście monitorowe [słuchawkowe]
• Odstęp od szumu [wartość cyfrowa]: 110 dB RMS nieważone, 113 dBA dla 44.1 kHz,
• Separacja kanałów: > 100 dB,
• Wyjście: gniazdo jack 6.3 mm TRS,
• Impedancja wyjściowa: 75 Ω,
• Poziom wyjściowy dla 0 dBFS: +13 dBu.