Nagrywanie gitary akustycznej może być dość łatwym procesem, gdy tylko zaznajomimy się z pewnymi ustalonymi zasadami i sposobami rejestracji.
Oczywiście nie ma reguły, która mówi, że ma być tak a nie inaczej, są to tylko wskazówki, które pomogą w prawidłowym rozpoczęciu pracy z nagraniami gitar akustycznych. Po pewnym czasie każdy wschodzący realizator dźwięku wykształca w sobie indywidualną technikę, która dla przynosi dla niego najlepsze wyniki.
Zacznijmy zatem od wyboru odpowiednich mikrofonów. Zdecydowanie najczęściej do tego celu wybierane są mikrofony pojemnościowe - wielko i mało membranowe w większości przypadków zdają się zdawać egzamin. Oczywiście tradycyjne mikrofony dynamiczne jak Shure SM57 też są do tego celu stosowane zazwyczaj również z pozytywnym skutkiem. Jeżeli dysponujemy większą ilością wejść, możemy nagrywać gitarę z kilku mikrofonów - oraz - jeżeli nasz instrument dysponuje to z wyjścia wbudowanego preampu lecz pamiętajmy wtedy o możliwej konieczności dopasowania fazowego źródeł. Chodzi tutaj o to, że sygnał preampu w gitarze znajdzie się w naszym komputerze natychmiastowo po zagraniu akordu, a zanim dotrze do mikrofonu musi pokonać często minimalną, ale zawsze pewną odległość. Różnice w tempie docierania sygnału są milisekundowe, ale mogą skutecznie sprawić, że nasze nagranie będzie brzmiało płasko i bez wyraźnej głębi. Wówczas mówimy, że są one w przeciwfazie lub niezgodne fazowo. Możemy to wyraźnie zobaczyć w programie do obróbki dźwięku, gdy przybliżymy widok ścieżek - ich sinusoidy nie będą się pokrywać. Często w tej sytuacji pomaga odwrócenie fazy w jednej ze ścieżek lub ręczne dopasowanie ich pozycji w programie edycyjnym. Pamiętaj, że w większości przypadków oczekujemy głębokiego i jednocześnie wyraźnego brzmienia instrumentu dlatego gdy nagrywasz instrument z więcej niż jednego źródła pamiętaj o sprawdzeniu ich zgodności fazowej.
W tym filmie dla przykładu wykorzystamy mikrofon pojemnościowy AKG P170.
Mój sposób na nagranie gitary akustycznej zaczyna się od ustawienia mikrofonu w centrum otworu rezonansowego. Nie jest to jednak jeszcze pozycja wyjściowa, ponieważ w tym przypadku uzyskamy bardzo basowe, głębokie brzmienie które z pewnością nie będzie dobrze słyszalne w finalnym utworze - nie obejdzie się tutaj bez dużej obróbki, a w końcu chodzi nam o to, aby nagrać ścieżki jak najlepiej żeby zaoszczędzić sobie pracy podczas miksu. Co do odległości mikrofonu od gitary starajmy się ją utrzymać na poziome minimum 30cm - w końcu raczej nikt nie słucha gitary przykładając do niej ucho.
W moim przypadku następnie przekręcam mikrofon w stronę 14 progu gitary. Dzięki temu nagramy więcej wysokich i średnich tonów, przy okazji obcinając dudniące basy nie tracąc głębi brzmienia.
Jeżeli natomiast dysponujemy bardzo basowym instrumentem, możemy mikrofon skierować lub całkowicie przenieść w okolicę niższych progów. Tutaj zalecałbym użycie mikrofonu wielkomembranowego ponieważ przy tych o małych mębranach możemy stracić pełnię brzmienia.
Pamiętaj, że doświadczenie zdobywamy eksperymentując. Każda gitara i każdy muzyk gra i brzmi inaczej - a przecież w dużym stopniu właśnie od tego zależy to, jak zabrzmi nasze nagranie. Jeżeli miałbym wyróżnić najbardziej uniwersalną pozycję mikrofonu to będzie to skierowanie go w okolicę 14 progu - jest ona sprawdzona i w większości przypadków daje dobry start w nagraniach. Jeżeli natomiast miałbym przed czymś przestrzec, to było by to, aby nie ustawiać mikrofonu centralnie i za blisko otworu rezonansowego.
I w temacie nagrywania gitary akustycznej praktycznie to by było na tyle - jak wcześniej wspomniałem jest to dość łatwy w nagraniu instrument, lecz dobre wyniki z pewnością przyniesie nam zdobywane z czasem doświadczenie.