Każda kultura, region ma swoją jakąś określoną cechę charakterystyczną dla danej grupy etnicznej. Tak jest też z instrumentami muzycznymi, które wywodzą się z odpowiednich regionów świata i ich kultur. Do takich najbardziej znanych nam instrumentów etnicznych należą te z grupy instrumentów perkusyjnych i dętych dmuchanych.
Często możemy spotkać grupę jakiś peruwiańskich muzyków czy to w przejściach podziemnych, czy też w kurortach wypoczynkowych, którzy właśnie grają z wykorzystaniem ich regionalnych instrumentów. Do takich najbardziej znanym i najbardziej rozpoznawalnych instrumentów ameryki południowej należy Fletnia Pana, choć również można go spotkać na kontynencie afrykańskim i azjatyckim. Fletnia Pana jest instrumentem zaliczanym do grupy aerofonów wargowych oraz instrumentów dętych drewnianych. Składa się z drewnianych piszczałek, ułożonych w jednym lub dwóch rzędach. Dźwięki z tego instrumentu wydobywa się, dmuchając w krawędzie otworów piszczałek. Najczęściej stosowany materiał do produkcji tego instrumentu to obecnie: bambus, drewno klonowe (klon jawor), drewno pochodzące z niektórych gatunków drzew owocowych – śliwa, grusza, czereśnia, a także można również spotkać instrument wykonany ze szkła. Jego historia powstania owiana jest tajemnicza legendą i mitologią. Pierwsze dowody na występowanie instrumentu fletnia Pana odnaleziono na wyspach Cykladach na Morzu Egejskim i datowano je na ok. rok 2500 p.n.e. W starożytnej Europie fletnia znana była pod nazwą Syrinx a w Rzymie Auenis. Jak każdy instrument, tak i on przez wieki przechodził jakieś drobne modyfikacji, ale zasada jego działania jak i sam wygląd jest obecnie bardzo podobny do tego z przed wieków. Jeżeli chodzi o utwory na fletnie Pana, to do takiego klasyka niewątpliwie należy „El kondor pasa”, ale można naprawdę w różnych gatunkach muzycznych ten instrument wykorzystywać.
Kolejnym taki dość powszechnym instrumentem, który możemy spotkać na ulicach naszym miast i kurortów letnich jest Djembe, który zaliczmy do grupy instrumentów perkusyjnych. Ma on oczywiście swoje różne odmiany, niemniej najbardziej znana jest ta afrykańska. Ma on kształt przypominający kielich, na który z jednej stronie naciągnięta jest membrana. Membrana zrobiona jest zazwyczaj ze skóry koziej lub z bydlęcej, ale oczywiście i inne materiały są wykorzystywane. Na Djembe gra się najczęściej dłonią i możemy uzyskać na nim trzy podstawowe dźwięki. Najniższy to będzie bas, który uzyskamy uderzając cała powierzchnią dłoni w środek membrany. Kolejne brzmienie to tom, które uzyskamy poprzez uderzenie przy krawędzi wyprostowaną dłonią ze złączonymi palcami. Najwyżej brzmiące brzmienie i zarazem najgłośniejsze jakie uzyskamy, to slap. Tu również uderzamy przy krawędzi, ale tym razem palce powinny być rozłożone. Mistrza gry na tym instrumencie określa się jako djembefola. Legenda głosi, że djembe ma leczniczą moc, a jego nazwa wywodzi się od powiedzenia afrykańskiego ludu Bambara – „Anke djé, anke bé”. Początki historii djembe są związane kastą Mandinka i królestwa Mali. Instrument ten naprawdę ma duży potencjał na którym można wyrazić swoje emocje.
Te dwa powyżej wymienione instrumenty możemy zaliczyć do tych chyba najbardziej znanych i najpopularniejszych etnicznych instrumentów znanych współczesnej Europie. Obecnie mają one nie tylko zastosowanie w muzyce charakteryzujących region ich pochodzenia, ale doskonale odnajdują się we współczesnej muzyce europejskiej i północno amerykańskiej. Warte podkreślenia jest też to, że niema dzisiaj za dużo specjalistów od tych instrumentów, tak więc jeżeli interesujecie się takim właśnie brzmieniem, to warto rozważyć rozpoczęcie nauki na tym instrumencie. Koszt zarówno fletni Pan jak i Djembe uzależniany jest przede wszystkim od materiału z jakiego został wykonani. Niemniej, żeby rozpocząć swoją przygodę z którym z tych instrumentów nie potrzebujemy wydawać przesadnie dużych pieniędzy. Taki przedział cenowy 200-500 zł powinien nam wystarczyć.