Rejestrator dźwięku jest to urządzenie zapisujące w formie cyfrowej dźwięk nagrywany za pomocą wbudowanego w rejestrator mikrofonu. Zapisuję się go zazwyczaj na wymiennych kartach pamięci, pendrive'ach, bądź dyskach przenośnych. O tym na co warto zwrócić uwagę podczas zakupu i jak wybrać odpowiedni sprzęt kilka słów poniżej.
Komu przyda się rejestrator?
Rejestratorów dźwięku, szczególnie tych przenośnych bardzo często używają dziennikarze nagrywając swoje wywiady, jednak nie są oni jedynymi użytkownikami tych urządzeń. Bardzo często korzystają z nich muzycy używając ich do przeróżnych celów, takich jak. np. nagrywanie swoich pomysłów w momencie kiedy jesteśmy poza studiem, a także do bardziej profesjonalnych celów jak nagrywanie kapeli, poszczególnych instrumentów. To tyczy się tych bardziej zaawansowanych technologicznie rejestratorów.
Wybór odpowiedniego rejestratora
W ostatnim czasie konkurencja wśród producentów nasiliła się i za stosunkowo niewielkie pieniądze można nabyć urządzenie o niezłych parametrach, bogate w wiele funkcji dodatkowych. Wybór jest trudny, niemniej będzie on zdecydowanie łatwiejszy, jeśli przemyślisz i zdefiniujesz sobie własne potrzeby.
Na co więc zwrócić uwagę?
• Wejście z zasilaniem Phantom na mikrofon zewnętrzny – jego obecność to podstawa. Myśląc poważnie o nagrywaniu efektów dźwiękowych, trzeba liczyć się z tym, że na kupnie rejestratora się nie skończy – dodatkowy mikrofon (mikrofony) to konieczny wydatek, by nagrywać przyzwoitej jakości dźwięki.
• Częstotliwość próbkowania i rozdzielczość bitowa – większość nowoczesnych rejestratorów pozwala na rejestrację w parametrach WAV 24bit/96khz i, w mojej opinii, nagrywanie efektów dźwiękowych o takiej jakości powinno zostać uznane za podstawowe.
• Liczba ścieżek nagrywanych jednocześnie – sprawdza się tu zasada im więcej, tym lepiej. Zwykle, szczególnie w budżetowych rozwiązaniach, spotyka się możliwość nagrywania dwóch-czterech ścieżek jednocześnie.
• Wielkość – jeśli zdecydujesz się mieć tylko jeden rejestrator do wszystkich zastosowań – najwygodniejszy jest recorder, który mieści się w dłoni, łatwo można go schować do torby/plecaka i nosić zawsze ze sobą.
• Jakość mikrofonu wbudowanego – zwykle jest tak, że razem z recorderem dołączany jest niewielki mikrofon zewnętrzny (nie potrzebujący dodatkowego zasilania Phantom), bądź też w urządzeniu wbudowany jest mikrofon stereo. Dobrze jest zwrócić uwagę na jakość tego mikrofonu (porównawcze próbki nagrań dostępne są w internecie). Największym plusem nagrań mikrofonem wbudowanym jest to możliwość nagrywania bez zbędnego afiszowania się.
• Awaryjność – niektóre modele rejestratorów są po prostu nieudane. Należy trzymać rękę na pulsie i przeglądać opinie produktów właśnie pod tym kątem.
• Baterie czy akumulator wewnętrzny? Zdecydowanie preferuję wymienne akumulatorki (zwykle są to AA). Kiedy jesteś w trasie, często nie ma możliwości doładowania recordera poprzez USB/gniazdko sieciowe. Problem rozwiązać może zakup akumulatora na USB (na przykład taki, jak na zdjęciu poniżej), co znacznie zmniejsza wagę problemu, niemniej jego pojemność też jest ograniczona. Ponadto wewnętrzne akumulatory zmniejszają swoją pojemność po pewnym czasie użytkowania, a wymiana takiego akumulatora często wiąże się ze sporymi kosztami (wysyłka urządzenia do producenta + koszty nowego akumulatora).
Przykładowe propozycje w różnych przedziałach cenowych:
• Do 400 zł:
389 zł – Zoom H1
Kilka słów o H1:
Zoom H1 to obecnie najmniejszy, najlżejszy, najbardziej kompaktowy i najtańszy cyfrowy rejestrator dźwięku HD (24 bity/96kHz) dostępny na rynku.
Dzięki niewielkim wymiarom oraz zastosowaniu tylko jednej baterii zasilającej rejestrator jest bardzo lekki i poręczny, niewiele większy od kieszonkowych dyktafonów cyfrowych. Jakość zapisywanego sygnału jest doskonała i to zarówno przy korzystaniu z wbudowanych mikrofonów, jak i z zewnętrznego źródła dźwięku. Wbudowany limiter reaguje bardzo sprawnie, zabezpieczając sygnał przed przesterowaniem. Ustawienie wewnętrznych mikrofonów pozwala uzyskać bardzo ciekawe pod względem przestrzennym nagranie, nasycone szczegółami i dobrze brzmiące zarówno przy odsłuchu głośnikowym, jak i słuchawkowym.
Plusy i minusy:
+ niewielkie gabaryty i waga
+ wysoka jakość zapisywanego sygnału
+ cała gama dostępnych trybów zapisu
+ przestrzenne brzmienie sygnału zapisanego przy użyciu wbudowanych mikrofonów
+ możliwość ręcznej regulacji poziomu zapisu
+ atrakcyjna cena
– funkcja blokady uniemożliwia wstawianie znaczników
– zanikanie podświetlania ekranu utrudnia podgląd poziomu zapisu
Z wyższej półki:
1629 zł – Zoom H6
Kilka słów o H6
ZOOM H6 nie jest zwykłym rejestratorem. W nowym modelu producent zastosował kilka nietypowych rozwiązań. Pierwszy interesujący patent to wymienne moduły z różnymi mikrofonami lub z przedwzmacniaczami mikrofonowymi wyposażonymi w złącza combo XLR/jack 1/4". Dzięki temu możemy dobrać odpowiednią charakterystykę do konkretnej sytuacji nagraniowej. Do wyboru są następujące moduły:
• mikrofon XY ze zmiennym kątem 90stopni lub 120 stopni z dodatkowym wejściem 1/8” TRS do podłączenia źródła liniowego lub mikrofonu stereo lub mono wymagającego zasilenia 2.5V
• mikrofon MS
• mikrofon typu shotgun (opcja)
• podwójny przedwzmacniacz mikrofonowo-liniowy - bez możliwości zasilania Phanotm, czyli umożliwia podłączenie mikrofonów dynamicznych bądź mikrofonów pojemnościowych dysponujących własnym zasilaniem (opcja)
Podsumowanie
Wybór rejestratora jest kwestią indywidualną, jeśli potrzebujemy wyłącznie przenośnego dyktafonu nie ma potrzeby wydawać ogromnych pieniędzy. Spokojnie wystarczy nam urządzenie pokroju Zoom H1. Natomiast jeśli wykorzystujemy rejestratory do bardziej zaawansowanych celów powinniśmy wybrać coś z wyższej półki, gdyż dopiero te urządzenia poradzą sobie z rejestracją instrumentów, czy nagrywaniem koncertów.