Skuteczna rozgrzewka składa się z kilku ważnych elementów, o których powinniśmy wiedzieć. KIEDY się rozgrzewać, JAK się rozgrzewać i DLACZEGO? Oto dalsza część artykułu w którym znajdziecie odpowiedź na te pytania!
Paradiddle
Jak sama nazwa wskazuje "PARA" (PL) "DIDDLE" (PP), czyli nic innego jak połączenie pojedynczych i podwójnych uderzeń. Rudyment ten pozwala na zwinną zamianę ręki na mocną część taktu, (tj. na pierwszą, drugą, trzecią lub czwartą miarę w takcie w metrum 4/4)(więcej o rudymencie paradiddle w kolejnym artykule).
Można grać ten rudyment na dwa sposoby: separując kolejne uderzenia lub jako całą grupę, czyli pierwsze uderzenie z prawej ręki, które jest początkiem w grupie czterech ósemek będzie najmocniejsze, a drugie i trzecie będą uderzeniami opadającymi, tj. dynamicznie słabszymi (P L P P). Cały proces się powtarza w kolejnej grupie czterech ósemek, tym razem od lewej ręki.
W grze na perkusji istotnym elementem pracy jest gruntowne poznanie wszystkich możliwości danej figury. W przypadku paradiddle tych możliwości mamy mnóstwo, a teraz zajmiemy się ich rodzajami jeśli chodzi o kolejność rąk. Jeśli zaczniemy przesuwać całą sekwencję (PLPP LPLL) o jedno w lewo, otrzymamy taki oto układ:
Rozkładając tą sekwencję na tomy, zaczynamy dostrzegać ciekawe rozwiązanie. Idą dalej, czyli przesuwając o kolejne miejsce w lewo, dwie pierwsze ósemki rozpoczynają się od dwóch uderzeń z jednej ręki:
Prawidłowo wykonując owe przykłady należy pamiętać o zasadzie lekkiego "oparcia"/akcentu na pierwszej nucie z grupy. Nie ma być to mocno akcentowana nuta, lecz bardziej informacja dla nas gdzie jest początek grupy.
Idziemy dalej, ostatni przykład:
Powyższe przykłady bardzo ładnie rozwijają umiejętność zamiany rąk na mocną cześć taktu oraz zrozumienia paradiddli w głębszym kontekście. Rozkładanie ich na zestawie jest możliwe na wiele sposobów - granie groove, gdzie prawa ręka gra na hi-hat'cie, lewa na werblu, stopa gra ćwierćnuty lub realizuje podział razem z prawą ręką. Rozkładanie na tomy, a najlepiej na cały zestaw!
Na podstawie konkretnych podziałów szukajmy nowych dla siebie ruchów i melodii na zestawie.
Rozgrzewka na zestawie
Kolejnym etapem po rozgrzaniu rąk jest rozgrzewka przy zestawie perkusyjnym. Jako, że zestaw perkusyjny składa się z różnych instrumentów zestawionych ze sobą - aby gra stała się dla nas bardziej czynnością naturalną i swobodną - uczymy się pewnych ruchów, które pozwalają nam na „trafienie” w konkretny instrument w określonym czasie. Dlatego warto ćwiczenie rozpoczynać od podstawowych ćwiczeń i rozkładając je na cały zestaw.
Poniżej przedstawię przykład rozkładania pojedynczych uderzeń (PLPL) pomiędzy werbel i tomy. Zwróćmy uwagę na czwartą miarę w takcie. Wykonując pojedyncze uderzenia od lewej do prawej strony, ostatnia miara w pierwszym takcie to rudyment paradiddle (PLPP), który przez powtórzenie prawej ręki pozwala na zagranie tej konkretnej sekwencji w odwrotnej kolejności, rozpoczynając grupę od ręki lewej: Floor Tom – Mid Tom – High Tom – Snare Drum, i kończąc na grupie paradiddle od ręki lewej (LPLL), aby powrócić do początku ćwiczenia, które rozpoczyna się od prawej ręki. Jako podstawę gramy ostinato ćwierćnutowe w kończynach dolnych (BD – HH).