Jak wybrać mikrofon do studia nagraniowego?

Wybór typu i modelu mikrofonu zależy od planowanego zastosowania sprzętu. Czy szukamy mikrofonu na estradę, do studia, do nagrywania wokali, instrumentów akustycznych, gitar elektrycznych, czy perkusji? Choć mówi się, że cena generalnie obrazuje jakość, należy mieć na uwadze, że pewne typy drogich mikrofonów, które wspaniale nagrywają najsubtelniejszy dźwięk, zupełnie nie sprawdzają się np. w nagrywaniu perkusji albo pracy w narażeniu na warunki atmosferyczne. Nie ma też sensu np. kupowanie bardzo drogiego mikrofonu pojemnościowego czy wstęgowego i podłączanie go do niskobudżetowych przedwzmacniaczy, czy wykorzystywanie w kiepsko dostosowanym studiu. Jednak znajomość podstawowych terminów i znaczenia specyfikacji, pozwala znaleźć mikrofon dostosowany do stawianych zadań.

Charakterystyka kierunkowa mikrofonu
Charakterystyka kierunkowa określa kierunek, z którego dźwięki mikrofon jest w stanie zarejestrować. Rozróżniamy charakterystyki jednokierunkową, dwukierunkową i wszechkierunkową. Jak same nazwy wskazują, mikrofon jednokierunkowy rejestruje dźwięki dochodzące z jednego, określonego kierunku, dwukierunkowy z dwóch stron, a mikrofon wszechkierunkowy wychwytuje dźwięki ze wszystkich stron. Wśród mikrofonów jednokierunkowych należy wyróżnić mikrofony o charakterystyce kardioidalnej, superkardioidalnej oraz hiperkardioidalnej.

Mikrofony kardioidalne rejestrują dźwięki dochodzące na wprost, oraz z boków, ale ignorują dźwięki dochodzące od spodu. Superkardioidalne rejestrują dźwięki dochodzące od spodu, ale są mniej czułe na dźwięki dochodzące z boków mikrofonu. Hiperkardioidalne są jeszcze bardziej czułe na dźwięki dochodzące z tyłu mikrofonu, ale słabiej rejestrują dźwięki dochodzące z boków, tj. z 90 i 270 stopni względem góry mikrofonu. Istnieją także mikrofony o zmiennej charakterystyce kierunkowej.

Mikrofony jednokierunkowe generalnie dobrze sprawdzają się do nagrywania śpiewu, ponieważ będą ignorować większość dźwięków, poza skierowanym na nie głosem wokalisty. Mikrofony dwukierunkowe, albo wszechkierunkowe, lepiej nadają się do nagrywania instrumentów lub grup instrumentów.

Pasmo przenoszenia
Pasmo przenoszenia mikrofonu odnosi się do zakresu częstotliwości, jakie mikrofon jest w stanie zarejestrować. Mikrofon o paśmie przenoszenia od 80Hz do 15kHz sprawdza się w nagraniach głosu ludzkiego, ale nagrywanie perkusji wymaga mikrofonów rejestrujących niższe częstotliwości, na poziomie 50, 40, a nawet 30 Hz.

Czułość i maksymalny poziom SPL
Czułość określa zdolność mikrofonu do wychwytywania cichych dźwięków. SPL, po angielsku „sound pressure level” określa poziom ciśnienia akustycznego, jaki mikrofon jest w stanie wytrzymać. Im głośniejszy instrument ma być zarejestrowany, tym wyższy powinien być maksymalny poziom SPL.

Efekt zbliżeniowy
Nie jest wymieniany, jako parametr, ale czasami wspominany w opisach. Efekt zbliżeniowy występuje wtedy, kiedy wraz ze zbliżaniem mikrofonu do źródła dźwięku, uwydatnieniu zostają dźwięki basowe. Efekt zbliżeniowy pojawia się raczej w mikrofonach pojemnościowych, jest też typowy dla mikrofonów wstęgowych.

Sontronics DELTA mikrofon wstęgowy
Sontronics DELTA mikrofon wstęgowy, źródło: muzyczny.pl

Typy mikrofonów oraz ich zastosowania
Istnieją dwa podstawowe typy mikrofonów wykorzystywane w branży muzycznej. Są to mikrofony dynamiczne i pojemnościowe. Istnieje także specyficzny trzeci typ, mikrofon wstęgowy, który w zasadzie można zaliczyć do dynamicznych, ale jego charakterystyka i zastosowanie jest radykalnie odmienne od zastosowań zwykłych mikrofonów dynamicznych, więc lepiej opisywać go, jako osobny typ.

Mikrofony dynamicznie generalnie są przystępne cenowo, nie wymagają zasilania, oraz są odporne na dużą głośność oraz warunki atmosferyczne, dlatego są wykorzystywane na estradach oraz do nagrywania bardzo głośnych instrumentów, np. perkusji.

Mikrofony pojemnościowe są bardziej czułe i zapewniają głębszy, subtelniejszy, bardziej wyrafinowany dźwięk, ale mogą zostać łatwo uszkodzone. Wymagają też zasilania bateryjnego lub phantom.

Mikrofony dynamiczne
Mikrofony tego typu są dość tanie w zakupie i mają wysoki poziom maksymalnego SPL, co w połączeniu z ich odpornością oraz niewrażliwością większości modeli na wstrząsy, czyni je doskonałymi mikrofonami scenicznymi. Są jednak mało czułe i ze względu na to, że dźwięk rejestrują za pomocą dość ciężkiej cewki drgającej pod wpływem ciśnienia akustycznego, kiepsko rejestrują dźwięki ciche oraz szybkie. Dobre, muzyczne mikrofony dynamiczne nieźle sprawdzają się także w niskobudżetowych studiach muzycznych.

Shure Beta 58 A mikrofon dynamiczny
Shure Beta 58 A mikrofon dynamiczny, źródło: muzyczny.pl

Mikrofony wstęgowe
To ekstremalnie czuła odmiana mikrofonów dynamicznych. Zamiast topornej cewki, wykorzystują bardzo lekką i delikatną wstęgę aluminiową, zdolną wiernie rejestrować bardzo ciche i subtelne, oraz bardzo szybkie dźwięki np. staccato fortepianu. Z tego względu są doskonałe do nagrywania głosu oraz instrumentów akustycznych. Wymagają jednak ostrożnego traktowania. Może je zniszczyć przechowywanie w nieprawidłowej pozycji, albo podmuch wiatru.

Mikrofony pojemnościowe
Mikrofony pojemnościowe wymagają zasilania phantom, oraz odpowiedniego traktowania. Rekompensują to jednak czułością i dokładnością niedostępną mikrofonom dynamicznym, dlatego są podstawowym wyposażeniem studiów nagraniowych i występują w wielu typach i odmianach.
Wielko-membranowe mikrofony pojemnościowe są bardzo czułe i wymagają stałej podstawy ze względu na swoją wrażliwość na wstrząsy. Nie nadają się do nagrywania perkusji, są natomiast doskonałe do nagrań śpiewu i wielu instrumentów muzycznych.

Mało-membranowe mikrofony pojemnościowe bardzo dobrze reprodukują wysokie tony oraz szybko następujące dźwięki. Są wykorzystywane w nagraniach studyjnych, zwłaszcza w nagraniach chromatycznych instrumentów perkusyjnych, oraz okazjonalnie na estradach.

AKG C-214 mikrofon pojemnościowy
AKG C-214 mikrofon pojemnościowy, źródło: muzyczny.pl

Mikrofony USB
Mikrofony USB są bardzo wygodne w użyciu w studiu nastawionym na produkcję muzyki przy użyciu oprogramowania DAW. Istnieje wiele typów mikrofonów typu, zarówno dynamicznych jak i pojemnościowych.

Podsumowanie
Mikrofony dynamiczne są najbardziej przystępne cenowo, najbardziej wytrzymałe, odporne na warunki atmosferyczne i wstrząsy, ale mają ograniczoną czułość i niezbyt wiernie rejestrują dźwięk, w związku z czym, są przeznaczone do występów estradowych i nagrywania niektórych głośnych instrumentów (trudno je uszkodzić i przesterować). Są też przystępne cenowo. Mikrofony pojemnościowe górują nad dynamicznymi pod względem czułości i wierności rejestrowanego dźwięku, ale wymagają odpowiedniego przechowywania, mogą być wrażliwe na wstrząsy oraz mogą ulec uszkodzeniu, gdy zostaną poddane nadmiernemu ciśnieniu akustycznemu. Stąd są doskonałe do studyjnych nagrań głosu ludzkiego i instrumentów muzycznych. Wielkomembranowe lepiej sprawdzają się w nagrywaniu głosu i szerokiej gamy instrumentów akustycznych, a małomembranowe w rejestrowaniu tych instrumentów, które charakteryzują się szybką, agresywną artykulacją, np. fortepianów, perkusji chromatycznej, czy trąbek i rogów. Mikrofony wstęgowe są bardzo delikatne i wrażliwe na prawidłowe traktowanie, za to są najwierniej rejestrującymi dźwięk mikrofonami, z tego względu są doskonałe do nagrywania śpiewu oraz brzmienia delikatnych instrumentów takich jak harfa czy gitara akustyczna.

Napisz komentarz

Drogie czytelniczki / drodzy czytelnicy.
Wszystkie komentarze są moderowane, z tego też powodu proszę nie umieszczać komentarzy obraźliwych.
Komentarz nie może zawierać linków do innych stron.

Wasze komentarze będą ukazywać się z pewnym opóźnieniem.

Proszę odpowiedzieć na pytanie:

Nazwa czytanego artykułu to:

  sklep muzyczny z gitarami

  sklep z gitarami

  Jak wybrać mikrofon do studia nagraniowego?

  gitara basowa w muzyczny.pl